Co warto wiedzieć, zanim zawrzemy umowę z fachowcem...

    Co warto wiedzieć, zanim zawrzemy umowę z fachowcem...

    Milena Kochanowska

    Głos Wielkopolski

    Aktualizacja:

    Głos Wielkopolski

    Zanim zdecydujemy się na podpisanie umowy z wybranych fachowcem, powinniśmy poznać zasady, jakie obowiązują obie strony takiej umowy
    Zawsze weźmy od fryzjera paragon, bo to dowód zawarcia umowy

    Zawsze weźmy od fryzjera paragon, bo to dowód zawarcia umowy ©123 RF

    Jakie umowy dotyczą świadczenie usług?
    Pod względem prawnym są to umowy o dzieło jak i umowy, do których stosuje się przepisy o zleceniu, choć nie są one umowami-zlecenia.

    Na czym polega umowa o dzieło?
    Wynikiem tej umowy jest konkretny i materialny rezultat, na przykład wykonanie na zamówienie mebla, wyremontowanie lokalu, naprawa samochodu.

    W jakim czasie przyjmujący zamówienie odpowiada za wady?

    Przyjmujący zamówienie odpowiada w ciągu 2 lat od dnia oddania dzieła.

    Nie każda wada dzieła uprawnia nas do odstąpienia od zawartej umowy


    Kiedy usługodawca nie odpowiada za wady dzieła?

    Jeżeli wada dzieła powstała z przyczyny tkwiącej w materiale dostarczonym przez zamawiającego.

    Co powinniśmy zrobić, gdy dzieło ma wady?
    Należy zgłosić się do usługodawcy i złożyć reklamację. Musimy wskazać jakie wady się ujawniły i jakie są nasze żądania. Możemy żądać: naprawy, wymiany, obniżenia ceny o konkretną kwotę, względnie odstąpić od umowy.

    Kto ponosi koszty dostarczenia rzeczy w ramach reklamacji?

    Reklamując wadę to my musimy dostarczyć wadliwą rzecz do miejsca oznaczonego w umowie o dzieło, a gdy takiego miejsca nie określono w umowie – do miejsca, w którym rzecz została nam wydana. Robimy to jednak na koszt usługodawcy.

    Jakie są skutki odstąpienia od umowy?

    Umowa przestaje wiązać strony. Powinniśmy oddać dzieło i otrzymać zwrot pieniędzy w wyznaczonym przez nas czasie.

    Kiedy można od umowy odstąpić?
    Nie każda wada dzieła uprawnia do odstąpienia od umowy. Możemy to zrobić tylko wtedy, gdy wada jest istotna, czyli bardzo poważna. A jest taka wtedy, jeśli dzieło nie nadaje się zupełnie lub w większości do wykorzystania.

    Czy fachowiec może nie zgodzić się z odstąpieniem od umowy?
    Może jak najszybciej zaproponować naprawę lub wymianę, ale nie może tego zrobić, jeśli już raz rzecz została w ramach reklamacji naprawiona lub wymieniona. Oznacza to, że przy drugiej reklamacji, gdy wada jest istotna, możemy odstąpić od umowy.

    Czy zawsze możemy żądać naprawy lub wymiany?

    To zależy od przedmiotu umowy. Wymiana będzie możliwa, jeśli umowa dotyczyła wytworzenie jakiejś rzeczy ruchomej, na przykład uszycia na miarę garnituru. Przy dziełach typu: remont mieszkania, naprawa rzeczy w serwisie, czy lakierowanie samochodu, wymiana nie będzie możliwa. Będzie możliwa natomiast naprawa, obniżenie ceny, względnie odstąpienie od umowy.
    1 »

    Czytaj także

      Komentarze (1)

      Dodajesz komentarz jako: Gość

      Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

      Liczba znaków do wpisania:

      zaloguj się

      Autor komentarza nie dodał zdjęcia
      umowa

      misiasty (gość)

      Zgłoś naruszenie treści / 1

      Ja kiedyś tak remontowałem auto u “złotej rączki” że nie dość że mi na orginały pozamieniał tego co nie trzeba to jeszcze robociznę policzył. Auto fakt jeździ ok, ale za jaką cenę.
      Teraz jak coś...rozwiń całość

      Ja kiedyś tak remontowałem auto u “złotej rączki” że nie dość że mi na orginały pozamieniał tego co nie trzeba to jeszcze robociznę policzył. Auto fakt jeździ ok, ale za jaką cenę.
      Teraz jak coś się dzieje jadę do prywaciarza. Jeszcze często mnie zamiennikami z delph podratuje żeby rachunek kosmiczny nie wyszedł. Jeździ tak samo.zwiń

      Najnowsze wiadomości

      Zobacz więcej

      Najczęściej czytane

      Polecamy

      Wideo

      Gry On Line - Zagraj Reklama