Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Decyzja UOKiK: Netia bezprawnie dzwoniła do konsumentów, bo nie miała ich zgody

MIKO
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne PIXABAY
Netia dzwoniła do konsumentów z ofertą zawarcia umowy, choć nie miała na to ich zgody. Operator uniknie kary, ale konsumenci mogą liczyć na rekompensaty.

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zgłaszały się osoby, które skarżyły się na niechciane telefony od operatora telekomunikacyjnego – Netii. Urząd przeanalizował zgłoszenia od konsumentów i rozmowy sprzedażowe, które prowadzili z nimi konsultanci. Wynikało z nich, że Netia dzwoniła z propozycją zawarcia umowy, mimo że nie miała zgód abonentów na kontakt w celach marketingu bezpośredniego. A to jest niezgodne z prawem telekomunikacyjnym.

Czytaj też: 500+ na każde dziecko bez względu na dochód rodziny od 1 lipca 2019 - wszystko co trzeba wiedzieć

– Netia kupiła gotowe bazy z numerami telefonów, ale to nie zwalnia jej z odpowiedzialności – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK. – W toku naszych działań okazało się, że zgody na kontakt w celach marketingu bezpośredniego nie zostały prawidłowo udzielone. Operator próbował je również pozyskać podczas rozmowy telefonicznej, co jest niezgodne z przepisami.

POLECAMY

Netia uniknęła kary finansowej, bo zobowiązała się do zmiany zasad współpracy z partnerami. Jeżeli operator będzie korzystał w przyszłości z gotowych baz, to zobowiąże partnerów do tego, żeby pozyskiwali zgody zgodnie z prawem i będzie to weryfikował. Netia określi też warunki prawidłowo udzielonej zgody, tak aby konsument wiedział kto i w jakim celu do niego może zadzwonić.

Netia zaproponuje również konsumentom rekompensaty. Co ważne, dotyczą one wszystkich osób, do których firma wykonywała telefony, nawet jeżeli nie zdecydowali się korzystać z jej usług.

Czytaj też: Jaka pogoda będzie w czerwcu, lipcu i sierpniu?

Osoby, które zawarły umowę z Netią i ją kontynuują otrzymają do wyboru:

  • 120 zł nadpłaty na swoim koncie abonenckim, albo
  • wypowiedzenie umowy bez konsekwencji finansowych, albo
  • zawarcie z Netią kolejnej umowy, w ramach której przez kilka miesięcy będą płacić mniejsze rachunki, albo
  • dostęp do programu antywirusowego na rok, albo
  • dostęp do kanału filmowego na 6 miesięcy.

Osoby, które nie zawarły umowy z Netią lub ją wypowiedziały będą mogły:

  • zawrzeć nową umowę na preferencyjnych warunkach z np. niższym abonamentem lub mniejszą opłatą za aktywację usługi i sprzęt, albo
  • uzyskać dostęp do programu antywirusowego na rok lub kanału filmowego na 6 miesięcy.

UWAGA! Czas na skorzystanie z rekompensaty to trzy miesiące od pojawienia się informacji na stronie www.netia.pl.

Netia opublikuje decyzję na swojej stronie internetowej, ale pojawią się też ogłoszenia w prasie. Szczegóły rekompensaty dla poszczególnych grup klientów są opisane w decyzji UOKiK.

Czytaj też: Taurydy kiedyś doprowadziły do katastrofy. Czy są niebezpieczne?

To już kolejna decyzja prezesa UOKiK dotycząca naruszenia art. 172 prawa telekomunikacyjnego. Pod koniec 2018 r. prezes UOKiK stwierdził, że spółka ACS Medica ze Śremu dzwoniła do konsumentów bez ich zgody, a w marcu 2019 r. zakwestionował taką praktykę u spółki Smak i Zdrowie (dawniej Philipiak Polska).

Sprawdź też:

od 7 lat
Wideo

Krzysztof Bosak i Anna Bryłka przyjechali do Leszna

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski