Najnowsza trasa, jaką 23 kwietnia pojadą pasażerowie, obejmie siedem przystanków, począwszy od pętli Wilczak, przez przystanki Serbska – Włodarska – Lechicka/Naramowicka – Naramowice – Os. Łokietka – Jasna Rola – Błażeja. Na razie tramwaje dojeżdżają do przystanku Lechicka/Naramowicka. Między ul. Włodarską a Lechicką tramwaje pojadą już dwutorowo, a nie jak obecnie – jednotorowo.
Czytaj też:
Inwestycja nie zamyka się także tylko do budowy torowiska, trakcji i ściśle tramwajowej infrastruktury: obejmuje budowę układu drogowego, chodników i dróg rowerowych.
To nie koniec budowy tramwaju na Naramowice
Po uruchomieniu komunikacji do ul. Błażeja, miasto będzie mogło „odkreślić” w swoich planach pierwszy etap budowy „Tramwaju na Naramowice”. Na taki ruch w przyszłości poczekają jeszcze trzy dalsze etapy: powiększenie trasy na południe – etap najbliższy, czyli drugi, na północ i na wschód.
Oznacza on budowę połączenia tramwajowego pętli Wilczak ze stacją na Garbarach, przez ul. Garbary i Szelągowską. To połączenie, gdy będzie już wybudowane, ma odciążyć Most Teatralny i sprawić, że z Naramowic będzie można szybko dotrzeć do centrum Poznania, a z niego – do Naramowic.
Etap ten przyniesie budowę dwutorowej trasy o podobnej długości, także trzech kilometrów, z sześcioma przystankami: Wilczak, Winogrady (Winogrady / Szelągowska), Garbary (przy stacji PKP), Grochowe Łąki (przy Garbarach – przystanek pojedynczy, w stronę centrum), obecny przystanek Garbary i przystanek Wroniecka (tylko w kierunku na Śródkę).
Czytaj też:
Kiedy będzie budowany ten odcinek – nie można jeszcze precyzyjnie wskazać. Przygotowywana jest dokumentacja dla drugiego etapu, prowadzone są szczegółowe analizy rozwiązań technicznych, a sama inwestycja otrzymała już ostateczną decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych. By mówić o terminie rozpoczęcia budowy, miasto musi jeszcze pozyskać dofinansowanie zewnętrzne.
W dalszych planach Poznań ma podjęcie III i IV etapu inwestycji – do Umultowa i na Rubież. Etap trzeci odbierze ulicy Błażeja miano przystanka końcowego, bo od niej tramwaj będzie poprowadzony przez ul. Nową Naramowicką, Naramowicką i Zagajnikową w rejon szkoły na Umultowie, gdzie powstać ma węzeł przesiadkowy z parkingiem park&ride. Miałoby to nastąpić po 2028 roku. Z kolei etap czwarty nie będzie przedłużeniem trzeciego, a raczej stanie się odgałęzieniem linii - zakłada budowę trasy tramwajowej od Nowej Naramowickiej i Łużyckiej przez Łużycką, Sielawy do Rubieży.
Nowe linie tramwajowe w Poznaniu
W sprecyzowanej już przyszłości Poznań chce budować także inne trasy tramwajowe: do 2023 roku w ulicy Ratajczaka, od ul. Królowej Jadwigi do ul. 27 Grudnia, ponadto trasę od pętli na Zawadach do stacji kolejowej Poznań Wschód, trasę na Raszyn i os. Kopernika (przeciwko której protestuje spora grupa mieszkańców tego terenu), trasę na Podolany i trasę do tzw. Bramy Zachodniej - do rejonu ul. Polskiej i Dąbrowskiego.
Zobacz też:
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?