Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tak się promuje teraz książki! TikTok, a właściwie BookTok, czyli o nowym fenomenie w promocji czytelnictwa

Marta Jarmuszczak
Marta Jarmuszczak
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Na platformie TikTok można znaleźć ponad 29 milionów filmów związanych z literaturą, oznaczonych jako #BookTok. Trend narodził się spontanicznie w czasach pandemii i żyje do dziś... Co druga osoba korzystająca z TikToka w Polsce przyznaje, że kupiła książkę, o której dowiedziała się dzięki aplikacji.

BookTok, czyli o książkach na TikToku

BookTok, czyli społeczność miłośników książek na TikToku, zachęca do czytania i promuje książki. Jest to jedna z największych kategorii tematycznych w aplikacji - dla porównania słynny #FoodTok, czyli filmy związane z gotowaniem i jedzeniem mają 2,5 miliona video na TikToku, #FashionTok, czyli modowe trendy 1 milion, a #FilmTok 990 tysięcy. Społeczność zrzeszona wokół czytelniczego trendu wymienia się poleceniami tytułów, recenzuje książki i szuka inspiracji.]

Skąd fenomen BookToka?

Choć paradoksalnie wydaje się, że TikTok może być zaprzeczeniem książki ze względu na swoją skrótowość, to właśnie na tej platformie promuje się czytelnictwo.

- To jest rzeczywiście w pewnym sensie ciekawy paradoks, natomiast my obserwując BookToka jako jeden z fenomenów w samym TikToku widzimy, że jeżeli chodzi o długość trwania wideo to tutaj w zasadzie nie ma ograniczeń. Przygotowane filmy trwają zazwyczaj powyżej minuty czy powyżej trzech, zdarza się dobijać do 10 minut, co rzeczywiście w obszarze tak zwanego krótkiego wideo jest dość zaskakujące, natomiast mówi dużo o tym jak zaangażowana jest to społeczność

- mówił Łukasz Dulniak, Head of Operations TikTok, Central and Eastern Europe.

Kto korzysta z TikToka?

Z TikToka korzysta tylko licealna młodzież i uczniowie z podstawówki? Nic bardziej mylnego! Większość użytkowników na BookToku to dorośli między 20 a 35 rokiem życia.

- To się bardzo dynamicznie zmienia. Rzeczywiście przed kilkoma laty mogliśmy mówić o tym, że dominującą grupą odbiorców są ludzie młodzi - tak dzisiaj ci ludzie młodzi są zwykle już grupo ponad pełnoletni. Nie mówimy już o tak młodej społeczności jak wcześniej, która dzisiaj jest zdecydowanie bardziej zróżnicowana i bardziej zróżnicowane są tematy, które ich interesują

- wyjaśnia mówił Łukasz Dulniak.

Jak wypromować książkę na TikToku?

Wiele młodych osób dzieli się swoimi spostrzeżeniami i recenzjami popularnych książek w sieci. Treści te, jak już wiemy ,trafiają do zróżnicowanego wiekowo i jeśli chodzi o zainteresowania grona, korzystającego z aplikacji TikTok. Istotny jest zatem plan, jak przyciągnąć i zachęcić odbiorcę do sięgania po lekturę.

- Myślę, że ważne jest to żeby w każdej książce znaleźć coś chwytliwego, co pokaże czym ta książka się wyróżnia i dlaczego warto ją przeczytać. Ja zawsze staram się tak robić i - jak mówi się w BookTokowej społeczności - jestem akurat romansiarą, więc skupiam się na miłosnych relacjach, gestach i łączę to z popularnymi trendami TikToka

- mówiła nam Agata, która na TikToka znana jest jako agatandbooks, a swoją działalność w sieci rozpoczęła blisko 10 lat temu.

Oprócz samej w sobie promocji konkretnych publikacji BookTok może ma też swoją misję.

- Cieszę się, że mogę pokazywać młodym osobom, że czytanie jest super i mam pewną misję - wiem, że moje treści udostępniane są w internecie, ale chcę pokazywać, że warto dbać o swoje życie tu i teraz, a nie tylko to - tak naprawdę nierealne, czyli internetowe

- mówi Agata.

Tłumy na Poznańskich Targach Książki. Zobacz zdjęcia!

Tłumy poznaniaków i Wielkopolan odwiedziły w sobotę 9 marca Poznańskie Targi Książki 2024

Tłumy na Poznańskich Targach Książki 2024! Tysiące przyszły ...

Promowanie życia poza internetem... w internecie

Agata jest też autorką powieści "BookTok Journal", w której pisze o pewnych cieniach internetu...

- Chcę przekazać swój pogląd, że internet z jednej strony daje nam mnóstwo możliwości, ale z drugiej potrafi zabrać prawdziwe życie - odsuwa nas od niego. Chciałabym uczyć młode osoby, że czytanie jest fajne, bo osadzasz się w prawdziwych emocjach i doświadczasz innych rzeczy niż tylko podane na tacy treści internetowe. Bardzo łatwo się w tym zatracić - myślę, że w pewnym momencie ja sama to zrobiłam - a wiele rzeczy, zamiast buszowania w internecie, moglibyśmy zrobić w kierunku własnego samorozwoju w tym czasie

- tłumaczy Agata.

W Polsce treści związane z literaturą na TikToku tworzą także między innymi: Magdalena Adamus (na TikToku znana jako @catusgeekus), która recenzuje bestsellery i powieści, Nela (@culturomaniaczka), która na TikToku pochyla się głównie nad tytułami z kategorii young adult, Łukasz (@okonwsieci), który najwięcej czasu poświęca kryminałom, czy Rafał (@wpadloczytadlo) u którego znajdziemy głównie recenzje dotyczące literatury pięknej z Polski i ze świata. Za sprawą dużej liczby twórców, którzy działają w aplikacji, BookTok pozwala odkryć nowe gatunki i autorów, umożliwia wyjście poza nasze "literackie bańki" i eksplorowanie nowych obszarów tematycznych.

- W ciągu kilku ostatnich lat BookTok wyrósł na najbardziej dynamiczną i opiniotwórczą książkową społeczność w sieci, której wpływy zdominowały listy bestsellerów również w Polsce. Stosunkowo niski próg wejścia (TikTok nie wymaga wielkich umiejętności technicznych ani fotograficznych, wystarczy telefon i chęć do nagrywania) sprawia, że platforma w dużym stopniu przyczynia się do demokratyzacji literackiego dyskursu i oddaje głos młodemu pokoleniu. Chociaż na BookToku króluje prostsza w odbiorze literatura gatunkowa, kilka odpowiednio skalibrowanych polubień może nas wciągnąć w niszę miłośników reportaży, esejów albo literatury pięknej (choć trzeba przyznać, że łatwiej o to na bardziej nasyconym anglojęzycznym BookToku niż polskim)”

- mówi Magdalena Adamus (@CatusGeekus)

Podczas Poznańskich Targów Książki z strefie TikToka nie brakowało zainteresowania!

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych

Obserwuj nas także na Google News

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski