Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Problemy podatkowe "małych" przedsiębiorców

Milena Kochanowska
Jaką formę opodatkowania wybrać? Jak płacić zaliczki na podatek dochodowy z tytułu nowo uruchomionej działalności gospodarczej? W jaki sposób najkorzystniej rozliczać koszty używania auta? Na te i inne pytania odpowiada dr Paweł Małecki z Wielkopolskiego Oddziału Izby Doradców Podatkowych

Rozpoczynam działalność gospodarczą w październiku. Jaką formę opodatkowania powinienem wybrać?
- Generalnie przedsiębiorcy mają do wyboru cztery formy opodatkowania. Są to zasady ogólne - opodatkowanie według skali podatkowej, podatek liniowy 19 procentowy, ryczałt ewidencjonowany i karta podatkowa. Karta dotyczy tylko wybranych rodzajów działalności, głównie rzemieślniczych. Rozpoczynając działalność w ostatnich miesiącach roku radzę wybierać ogólne zasady opodatkowania, bo nie ograniczają one prawa do ulg podatkowych, a i tak można od stycznia te zasady zmienić.

Jak mam płacić zaliczki na podatek dochodowy z tytułu nowo uruchomionej działalności gospodarczej?

- Zaliczki płacimy miesięcznie do 20. następnego miesiąca za miesiąc poprzedni. Nowi podatnicy mogą również płacić zaliczki kwartalnie Wtedy jednak trzeba złożyć oświadczenie o wyborze tej formy płacenia zaliczek w urzędzie skarbowym, przed terminem płatności pierwszej miesięcznej zaliczki.

Założyłem firmę jako osoba fizyczna. Samochód kupiony cztery lata temu zamierzam wykorzystywać w działalności gospodarczej. W jaki sposób najkorzystniej rozliczać koszty używania auta?

- Najlepiej wprowadzić ten samochód do majątku firmy jako środek trwały, na podstawie oświadczenia i dokonywać od tego pojazdu odpisów amortyzacyjnych. W oświadczeniu wpisujemy wartość pojazdu i tu niespodzianka - jeśli mamy fakturę zakupu lub umowę nabycia sprzed czterech lat to według wartości tej umowy, mimo, że samochód po tym czasie jest znacznie mniej wart. Dzięki temu, będzie pan miał co miesiąc większe koszty i znacznie niższy podatek.

Uruchamiam firmę w swoim mieszkaniu. Muszę jednak ponieść znaczne nakłady na jego modernizację. Czy mogę je od razu rozliczyć w kosztach podatkowych obniżając dochód?
- Tylko wtedy, gdy wybrana zostanie mało popularna ryczałtowa forma amortyzowania lokalu, czyli amortyzacja według stawki 1,5 proc. od wartości wyliczonej jako iloczyn 988 zł i liczby metrów kwadratowych lokalu. Wtedy nawet ulepszenia lub adaptacje stanowią koszt uzyskania przychodu w dniu poniesienia wydatku.

Rozpocząłem działalność gospodarczą i dostałem dotację z urzędu pracy na jej rozpoczęcie. Czy wydatki sfinansowane tą dotacją stanowią koszt podatkowy?
- Tak, jeśli zakupy dokonane z tej dotacji będą służyły działalności. Nie będą jednak stanowiły kosztów środki trwałe oraz wartości niematerialne - na przykład programy komputerowe - których cena przekroczyła 3,5 tys. złotych. Czyli, że ze względu na podatek opłaca się kupować z dotacji rzeczy poniżej tej kwoty.

Otworzyłem warsztat naprawy samochodów. Opłacam sobie studia na kierunku transport -pojazdy. Czy mogę czesne ujmować w koszty podatkowe?

- Tak. Studia związane są ściśle z zakresem prowadzonej działalności i takie rozliczenie jest możliwe.

Jedno z małżonków prowadzi działalność gospodarczą. W przypadku śmierci spadkobiercami są małoletnie dzieci i współmałżonek. Jeżeli on będzie chciał kontynuować działalność gospodarczą, czy będzie musiał zapłacić jakieś podatki, prócz podatku od spadków i darowizn? Czy powstanie obowiązek podatkowy w VAT?
- Małżonek-spadkobierca nie musi płacić innych podatków niż podatek od spadków i darowizn. Podatek dochodowy zmarłego powinien natomiast rozliczyć urząd skarbowy po przekazaniu danych o dochodach zmarłego przez spadkobierców.

Mam nowy środek trwały, ale nie jest on amortyzowany ponieważ wybrałem ryczałtową formę opodatkowania podatkiem dochodowym. Za dwa lata zamierzam zmienić zasady opodatkowania na ogólne - według skali podatkowej. Jak wtedy środek trwały będzie amortyzowany?

- Amortyzację realizujemy metodą liniową uwzględniając okres gdy byliśmy na ryczałcie. Możemy jednak amortyzację według stawek z tabeli zawartej w ustawie podatkowej, obniżyć do zera. Od momentu przejścia na zasady ogólne podwyższamy stawkę amortyzacji do wysokości maksymalnej z tabeli. Zmiany dokonujemy z początkiem roku podatkowego. Wtedy praktycznie cała wartość środka trwałego zostanie rozliczona w kosztach podatkowych.

Założyłem jednoosobową firmę i będę rozliczał podatek VAT. Mam fakturę sprzed trzech miesięcy, na moje nazwisko, na zakup komputera. Czy mogę odliczyć VAT z tej faktury, jeśli zakup miał miejsce dwa miesiące przed rejestracją firmy?
- Rejestracja jest czynnością techniczną i nie ogranicza prawa do odliczenia VAT-u. Podatnik ma prawo do rozliczenia tego podatku w co najmniej trzech kolejnych miesiącach. Zatem w pierwszej sporządzanej deklaracji można taką fakturę rozliczyć i skorzystać w ten sposób z prawa do odliczenia.

Kupiłem maszynę do przetwórstwa tworzywa sztucznego za 120 tys. zł . Stawka amortyzacyjna na taką maszynę wynosi 14 proc. Czy istnieje możliwość rozliczenia takiego zakupu od razu, wliczając go w koszty podatkowe, bez amortyzacji przez ponad 7 lat?
- Jeśli pan jest "małym" podatnikiem lub rozpoczął działalność gospodarczą, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to taka możliwość istnieje. Mały podatnik to podmiot, którego przychody w kwocie brutto, wraz z VAT-em, nie przekroczyły w roku ubiegłym kwoty 4 736 tys. zł. W takiej sytuacji podatnik jednorazowo może ująć w kosztach uzyskania przychodu zakup środka trwałego nie będącego samochodem osobowym lub budynkiem, albo budowlą do kwoty 50 tys. euro.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski