Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

To jedna z największych atrakcji Wielkopolski. Ciągną do niej ludzie z całego świata. Co dalej z Parowozownią Wolsztyn?

OPRAC.:
Justyna Piasecka
Justyna Piasecka
Obecnie stanowi instytucję kultury Województwa Wielkopolskiego. Jej współorganizatorami są, poza samorządem regionu, także samorządy Wolsztyna i powiatu wolsztyńskiego oraz spółka PKP Cargo.
Obecnie stanowi instytucję kultury Województwa Wielkopolskiego. Jej współorganizatorami są, poza samorządem regionu, także samorządy Wolsztyna i powiatu wolsztyńskiego oraz spółka PKP Cargo. Anna Borowiak
Jak powiedział w rozmowie z PAP wicemarszałek wielkopolski Wojciech Jankowiak, tuż po wyborach samorządowych konieczne będzie ustalenie nowej formuły działania Parowozowni Wolsztyn. Wyjaśnił, że unikatowa w skali świata instytucja generuje coraz większe koszty, na które nie stać utrzymujące je samorządy.

Spis treści

Wielkopolska utraci wielką atrakcję turystyczną?

Jankowiak przyznał, że skrajnym pomysłem jest znaczące ograniczenie działalności Parowozowni Wolsztyn i stworzenie tam "zwykłego skansenu".

Czytaj też: Oto jak zmienia się rozkład jazdy kolei i MPK Poznań. Powód? W nocy z soboty na niedzielę przestawiamy czas na z zimowego na letni

Parowozownia w Wolsztynie jest, jak twierdzą jej organizatorzy, ostatnią na świecie obsługującą planowe przewozy pasażerskie trakcją parową na normalnym torze. Obecnie stanowi instytucję kultury Województwa Wielkopolskiego. Jej współorganizatorami są, poza samorządem regionu, także samorządy Wolsztyna i powiatu wolsztyńskiego oraz spółka PKP Cargo.

W rozmowie z PAP Wojciech Jankowiak przyznał, że Parowozownia Wolsztyn to skarb, instytucja, którą region może się szczycić i chwalić, ale jest to skarb coraz droższy w utrzymaniu.

Problematyczny partner z grupy PKP

- W dokumentach które podpisaliśmy przy powołaniu tej instytucji jest zapis, że wszyscy współorganizatorzy solidarnie powinni przekazywać dotacje na jej utrzymanie. Tyle, że na początku były to setki tysięcy złotych, a teraz są miliony. Solidarność się skończyła, lokalne samorządy patrzą na samorząd województwa jako na bogatszego partnera. Spółka PKP Cargo przestała finansować utrzymanie parowozowni. Czekamy na możliwość rozmów ze zmienionymi władzami spółki i na nowe otwarcie w naszych relacjach. Jednak trudno powiedzieć, czy będzie możliwe odzyskanie wszystkich środków z poprzednich lat

- powiedział Jankowiak.

Obecnie wolsztyńska parowozownia ma dwa główne źródła finansowania.

- Pierwsze z nich to środki uzyskane z regularnych przejazdów, za które płacimy w tej chwili już bardzo znaczące kwoty. Tymi środkami zabezpieczamy codzienny byt parowozowni, czyli na przykład koszty węgla i pensje pracowników. Drugim źródłem są przekazywane przez współorganizatorów parowozowni dotacje, dzięki którym w ogóle podejmować można pewne prace remontowe i rewitalizować majątek tej instytucji

- powiedział Wojciech Jankowiak.

Coraz droższa Parowozownia Wolsztyn

W ubiegłym roku samorząd województwa przekazał na ten cel 3,7 mln, w tym roku 5 mln zł.

- Byłoby świetnie, gdyby pozostali współorganizatorzy zdołali wpłacić takie same kwoty, ale to oczywiście nie jest możliwe. Tymczasem prawda jest taka, że aby rzeczywiście ustabilizować sytuację Parowozowni Wolsztyn, by wykonać potrzebne remonty i inwestycje, potrzebny jest projekt wart kilkunastu czy nawet kilkudziesięciu mln zł. Uczciwe stwierdzę, że po wyborach, w nowej konfiguracji, trzeba się zastanowić jak to przedsięwzięcie może działać w kolejnych latach

- powiedział wicemarszałek.

Wskazał, że musi się przetoczyć pewna debata, również i w samorządzie województwa, czy chcemy parowozownię utrzymywać w tej postaci.

- Skrajnym pomysłem jest likwidacja regularnych połączeń, zrobienie z Wolsztyna zwykłego skansenu, gdzie pasjonaci co jakiś czas uruchomią parowóz na przejazd. Ja bym tego nie chciał, chciałbym utrzymać parowozownię w obecnej formie funkcjonowania, czyli z regularnymi przejazdami, natomiast trzeba patrzeć realnie na rosnące koszty

- dodał.

Do Wolsztyn ciągną turyści z całego świata

Dyrektor Parowozowni Wolsztyn Waldemar Ligma powiedział PAP, że to właśnie utrzymanie rozkładowych połączeń jest wyróżnikiem tej instytucji nie tylko w skali kraju, ale i w świecie.

- Z tego właśnie powodu stoję na stanowisku, że ruch planowy należy utrzymać. Turysta, który przyjeżdża do Wolsztyna we wtorek, środę czy czwartek ma za każdym razem możliwość podróżowania rozkładowym składem prowadzonym przez parowóz. Będziemy robili wszystko, żeby ten ruch planowy, w wąskim zakresie, ale był. Teraz jeździmy do Zbąszynka i raz w tygodniu do Poznania

– powiedział.

Wolsztyńska parowozownia wymaga m.in. pilnego remontu hali wachlarzowej. Wojciech Jankowiak powiedział, że istniało nawet niebezpieczeństwo katastrofy budowlanej, które jest, póki co wyeliminowane. Potrzebne są też środki na remont kolejnych parowozów.

- Szukamy możliwości pozyskania pieniędzy m.in. z budżetu centralnego. Z dyrekcją Parowozowni Wolsztyn jesteśmy zgodni, że istnieje potrzeba ograniczania przewozów planowych - także ze względu na koszty. Poza tym, jeśli będziemy użytkować tak intensywnie jedyny obecnie czynny parowóz, to on nam się szybko wyeksploatuje lub może ulec awarii, która wyłączy go na dłuższy czas

- powiedział.

Tylko jeden czynny parowóz w Wolsztynie

Waldemar Ligma wyjaśnił, że obecne koszty funkcjonowania parowozowni wynikają m.in. właśnie z tego, że instytucja dysponuje tylko jednym jeżdżącym parowozem. Kolejne są w remoncie.

- Środki które otrzymaliśmy od samorządu, które staramy się zarobić są przede wszystkim przeznaczone na to, żeby odbudować tabor, żebyśmy doszli do takiego momentu, w którym będziemy mieli minimum trzy parowozy pod parą. Wtedy już będziemy mogli myśleć o pociągach specjalnych, o zarabianiu nie tylko na ruchu planowym

- powiedział.

Ale na razie po dłuższej przerwie Parowozownia Wolsztyn przygotowuje się 28. Parady Parowozów, która odbędzie się 4 maja. W wydarzeniu wezmą udział lokomotywy z kraju i zagranicy.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Sprawdź nasze propozycja na weekendową wycieczkę po Wielkopolsce. Oto najpiękniejsze parki, pałace i zamki Wielkopolski.Zobacz je w naszej galerii ===>>>

Oto wspaniałe wielkopolskie parki, pałace i zamki. Szukasz p...

Źródło: PAP/Rafał Pogrzebny, Szymon Kiepel

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski