Najważniejszą propozycją kompromisu, która padła na spotkaniu, może okazać się jednak zmiana stanowiska VW w sprawie wariantów komunikacyjnych dla osiedla. Przypomnijmy, że aby planowana inwestycja doszła do skutku zamknięta dla ruchu ma zostać ulica Smołdzinowska - droga, która obecnie jest głównym połączeniem Zielińca z centrum miasta.
Do tej pory, w zamian za Smołdzinowską, koncern proponował mieszkańcom dwie alternatywy, z których zrealizowana zostać miała tylko jedna. Pierwszy z nich zakładał taką przebudowę ulicy Leśnej aby mogły jeździć po niej autobusy komunikacji miejskiej i samochody. Druga to umożliwienie lewoskrętu na skrzyżowaniu ulicy Warszawskiej i Sośnickiej.
Teraz okazało się, że fabryka pozyskała kwotę około czterech i pół miliona euro na realizację obydwu rozwiązań. - Do tej pory byliśmy przekonani, że w zamian za zamknięcie jednej ulicy do ruchu należy przygotować inną - mówił Szymon Trzebiatowski, członek zarządu VW Poznań . - Okazało się jednak, że mieszkańcy mają jednak inne oczekiwania. Przebudowa ulicy Leśnej i umożliwienie lewoskrętu na Warszawskiej i Sośnickiej to jedna z możliwości kompromisu, którą udało nam się wypracować podczas wspólnych rozmów - dodał.
Do tej pory władze fabryki i mieszkańcy Zielińca spotykali się już pięciokrotnie. W czterech ostatnich spotkaniach uczestniczyła grupa około 20 reprezentantów osiedla. - Wszystko co udało nam się ustalić było nagrywane a stenogramy zostały wysyłane do mieszkańców. Dzięki temu byli oni o wszystkim bardzo dobrze poinformowani - tłumaczył Trzebiatowski.
Ustalenia te dotyczą m. in. także zakazu ruchu samochodów ciężarowych należących do koncernu ulicą Leśną, ograniczenia zabudowy terenu fabryki poprzez budowę podziemnych kondygnacji a także obsadzania zielenią nieutwardzonego terenu VW. Dodatkowo koncern zrezygnował też z jednej bramy wjazdowej a funkcja czterech pozostałych została ściśle określona.
Co na to mieszkańcy? Część pytała przedstawicieli fabryki o szczegóły planowanych inwestycji, szczególnie o skrzyżowanie ulicy Warszawskiej i Sośnickiej. - Dla nas ten odcinek jest najważniejszy i musi zostać wykonany w pełni profesjonalnie - mówił Paweł Grala.
Inni protestowali przeciwko rozbudowie ulicy Leśnej i zamknięciu Smołdzinowskiej. - Jeżeli Leśna zostanie poszerzona to nasze osiedle będzie terenem logistycznym dla samochodów ciężarowych - mówiła jedna z mieszkanek. I pytała: Dlaczego tak potężny koncern jakim jest VW nie może zbudować łączników nad ulicą Smołdzinowską?
- Odnoszę wrażenie, że VW nami manipuluje i przedstawia tylko część swoich zamierzeń robiąc wszystko aby inwestycja doszła do skutku. Potrzebne jest całościowe przedstawienie sytuacji. Dzięki temu przekonamy się jaki wpływ na nasze domy będzie miała nowa hala - mówił Mikołaj Banach.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?