Spółka Millenium Medica (dawniej Centrum Remedium) z Ostrowa Wielkopolskiego zajmuje się sprzedażą na pokazać. Ludzie dostawali zaproszenie na „bezpłatne badanie bez skierowania”. Dzięki niemu mieli dowiedzieć się m.in., w jakim stanie jest ich kręgosłup, stawy czy układ krążenia. Na ulotkach małym drukiem widniała informacja, że „w trakcie oczekiwania na wyniki badania odbędzie się promocja ośrodka rehabilitacyjnego”. Tymczasem okazało się, że pokaz miał głównie na celu sprzedaż materacy.
Czytaj też: Przełomowa operacja w Poznaniu. Dokonano przezcewnikowego usunięcia skrzepliny z prawego przedsionka serca
Ponadto osoby, które skorzystały z „bezpłatnych badań bez skierowania” byli wprowadzani w błąd. Badania były przeprowadzone przy użyciu pulsoksymetru HSR, który w 2018 r. został wycofany z obrotu i użytku. Jak wskazano, „wyniki pojedynczego badania nie mogą stanowić podstawy do planowanej terapii ani wyciągania wniosków diagnostycznych, w szczególności w przypadku używania tego urządzenia (programu) przez osoby, które nie są lekarzami”.
Na pokazach Millenium Medica nie dość, że badania wykonywane były wycofanym urządzeniem, to jeszcze przeprowadzały je osoby bez wyższego wykształcenia medycznego, byli to głównie handlowcy, którzy przekonywali do zakupu produktów mających wspomagać leczenie lub rehabilitację.
- Wprowadzanie konsumentów w błąd jest niedopuszczalne, a już szczególnie naganne jeśli dotyczy tak wrażliwych kwestii jak zdrowie. Prawdopodobnie wiele osób nie przyszłoby na pokaz, gdyby ulotki nie sugerowały medycznego celu spotkania, tylko rzetelnie informowały o jego handlowym charakterze. Ponadto Millenium Medica wykorzystywała obawy konsumentów o zdrowie i przekazywała im niewiarygodne wyniki badań po to, aby wpłynąć na ich decyzje zakupowe i nakłonić do nabycia materacy
– mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
UOKiK nakazał spółce natychmiastowe zaprzestanie praktyk. Ponadto na Millenium Medica nałożona została kara w wysokości 275 212 zł, w tym 50 tys. zł za udzielanie nieprawdziwych informacji podczas postępowania. Na żądanie przedstawienia ulotek z zaproszeniami na pokazy wysyłanych do konsumentów, spółka przysłała tylko neutralny wzór z informacją o celu, miejscu, terminie spotkania, i możliwości otrzymania vouchera oraz zaprzeczyła, że używa także innych.
Z kolei prezes UOKiK wiedział o drukach zachęcających do rejestrowania się na bezpłatne badania.
- Zgodnie z przepisami przedsiębiorcy mają obowiązek przekazywania wszelkich informacji i dokumentów na żądanie Prezesa UOKiK. Powinni to robić w sposób pełny i rzetelny, tymczasem Millennium Medica wprowadzała nas w błąd, próbując utrudnić prowadzenie postępowania
– mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Spółka została również zobowiązana do powiadomienia wszystkich konsumentów, z którymi zawarła umowy, o stwierdzeniu przez Prezesa UOKiK nieuczciwych praktyk rynkowych.
W listach tych znajdzie się również informacja o tym, że każdy poszkodowany może żądać naprawienia wyrządzonej szkody i dochodzić swoich roszczeń w sądzie. Pomocna w tym będzie prawomocna decyzja Prezesa UOKiK, gdyż jego ustalenia co do stosowania praktyki są dla sądu wiążące. Jeśli potrzebne będzie wsparcie procesowe, warto zwrócić się do rzeczników konsumentów.
Zobacz też: Probiotyki. Jakie mają właściwości lecznicze?:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?