Uchwała krajobrazowa w Poznaniu przepadła
Uchwała Krajobrazowa została przegłosowana przez radnych na ostatniej sesji. Po przeprowadzeniu postępowania nadzorczego, wojewoda Michał Zieliński uznał, że zapisy uchwały krajobrazowej, którą przegłosowała rada miasta, są niezgodne z obowiązującymi przepisami prawa. Z tego względu, wojewoda unieważnił uchwałę w całości.
Postępowanie miało sprawdzić proces sporządzania uchwały i przeanalizować jej treść. To poskutkowało ujawnieniem trzech naruszeń prawa.
- W pełni popieram konieczność uregulowania zasad i warunków sytuowania elementów reklamowych na terenie Poznania. Zagwarantowanie ładu przestrzennego jest niezwykle ważne dla miasta, które jest przecież jednym z najważniejszych miast na mapie Polski. Nie powinno być zgody na dowolne i nieograniczone lokalizowanie elementów reklamowych i pseudoreklamowych w przestrzeni publicznej. Jednak najistotniejsza jest warstwa formalno-prawna tego aktu, w którym władze miasta nie ustrzegły się istotnych błędów – mówił wojewoda.
Były trzy naruszenia
Postępowanie nadzorcze miało sprawdzić proces sporządzania uchwały i przeanalizować jej treść. To poskutkowało ujawnieniem trzech naruszeń prawa.
– Pierwszym z nich jest naruszenie procedury sporządzenia uchwały polegające na nieprzekazaniu nieuwzględnionej przez prezydenta uwagi radzie miasta. Drugie naruszenie to naruszenie zasad sporządzania uchwały poprzez brak jednoznaczności jednego jej kluczowych przepisów dotyczących dostosowania reklam istniejących do zapisów uchwały. I trzecie - naruszenie zasady w granicach i na podstawie prawa, z uwagi na przekroczenie przyznanych ustawowo kompetencji - wymienia.
Pierwsze naruszenie dotyczy jednej z uwag na temat pojęcia muralu reklamowego oraz dopuszczenia instalacji reklam na płaskich dachach budynków, prześwitach i bramach.
– Mimo że prezydent uznał uwagę za uwzględnioną w całości, to do treści uchwały nie wprowadzono uregulowań określających warunki i zasady sytuowania reklam – podkreśla wojewoda Zieliński.
Co więcej, zdaniem wojewody, jeden z przepisów uchwały nie pozwala określić, który z nośników reklamowych będzie wymagał usunięcia.
– W przypadku występowania tzw. krzyżowania się trzech kryteriów, czyli reklamy na wiacie przystankowej, jej powierzchni ekspozycji oraz daty umieszczenia w przestrzeni, na podstawie kwestionowanego przepisu nie sposób ustalić, który z wymienionych nośników będzie wymagał usunięcia lub dostosowania - na przykład czy ten na wiacie, czy ten większy czy starszy – mówi wojewoda.
Trzecim powodem unieważnienia uchwały jest naruszenie zasady działania w granicach i na podstawie prawa.
– Istotne jest, że ustawa wyróżnia jedynie nośniki reklamowe „istniejące” w dniu uchwalenia uchwały krajobrazowej. Tym samym nie zezwala na przyjęte w uchwale Rady Miasta Poznania wyróżnienie „tablic reklamowych i urządzeń reklamowych powstałych bez wymaganego zgłoszenia lub pozwolenia na budowę”. Rada miasta przyjmując kwestionowany przepis wykroczyła poza delegację ustawową. Reklamy nielegalne, posadowione bez wymaganych zgłoszeń czy pozwoleń pozostaną nośnikami „nielegalnymi” niezależnie od uchwały krajobrazowej. Nadal będą podlegać sankcjom przewidzianym w prawie budowlanym, dla ustalenia których właściwymi są organy nadzoru budowlanego – zwraca uwagę.
Uchwała krajobrazowa uznana za nieważną
– Wskazane naruszenia stały się podstawą do mojej decyzji o stwierdzeniu nieważności tej uchwały w całości - dodaje wojewoda.
Władze miasta mogą zaskarżyć rozstrzygnięcie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu lub doprowadzić zapisy uchwały do zgodności z prawem i ponownie podjąć uchwałę.
Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]
Obserwuj nas także na Google News
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?