Koleje Dolnośląskie chcą jeździć przez Wielkopolskę do Warszawy
Koleje Dolnośląskie, przewoźnik samorządowy z Dolnego Śląska, planuje uruchomienie dalekobieżnego połączenia między Wrocławiem a Warszawą. Wniosek do Urzędu Transportu Kolejowego już został złożony. Pociąg miałby kursować codziennie. Czas przejazdu z Wrocławia przez Poznań do Warszawy miałby wynieść 3 godziny 55 minut. Obecnie w tej relacji nie kursuje żaden pociąg. Pociąg Kolei Dolnośląskich umożliwiłby bezprzesiadkowe połączenie Leszna z Warszawą i Konina z Wrocławiem.
Rozkład planowanego połączenia Kolei Dolnośląskich do Warszawy
We wniosku złożonym do UTK przewoźnik przedstawił rozkład planowanego połączenia.
W drodze do Warszawy:
- 9:40 - Wrocław Główny
- 10:31 - Leszno
- 11:08 - Poznań Główny
- 11:53 - Konin
- 13:35 – Warszawa Centralna
Natomiast w drodze powrotnej:
- 17:15 – Warszawa Centralna
- 18:57 – Konin
- 19:45 – Poznań Główny
- 20:21 – Leszno
- 21:10 - Wrocław Główny
Czym pojedziemy do Warszawy?
Przejazd pociągu Kolei Dolnośląskich z Wrocławia do Warszawy ma zająć 3 godziny i 55 minut. Tylko ekspresy PKP Intercity mogłyby pokonać tę trasę w podobnym czasie.
- Na tej trasie kursować mają 5-członowe pociągi typu Elf 2 48WEc lub Impuls 45WE, czyli najnowocześniejsze i najmłodsze w naszym taborze. Do tego najszybsze, oba mogą rozpędzić się do 160 km/h
– powiedział "Gazecie Wrocławskiej" Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.
Czy Urząd Transportu Kolejowego będzie za?
Decyzje dotyczące zatwierdzenia kursów zazwyczaj trwają około trzech lat, jednak w tym przypadku proces może przebiegać szybciej. Z uwagi na to, że regularne połączenie przewoźnika regionalnego na trasach dalekobieżnych to rzadkość w skali kraju, inicjatywa Kolei Dolnośląskich może zostać potraktowana jako „priorytetowa”. Będzie to również doskonała okazja do przeprowadzenia eksperymentu sprawdzającego, jak pociągi regionalne poradzą sobie na takiej trasie i jakie będzie zainteresowanie takim połączeniem.
Do tej pory UTK nie był jednak zbyt chętny takim inicjatywom. Przyznawane w trybie tzw. "otwartego dostępu" decyzje dopuszczające na trasach dalekobieżnych pociągi innych przewoźników, np. czeskie RegioJet, często wiązały się ze sporymi ograniczeniami dla przewoźników. Jednym z elementów analizy przed wydaniem pozwolenia na kursowanie pociągów komercyjnych jest tzw. badanie równowagi ekonomicznej, w ramach którego swoje zastrzeżenia może zgłosić samorząd, przez którego teren wiedzie relacja pociągu.
Pytanie więc brzmi, czy inicjatywa KD nie będzie solą w oku Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, czyli właściciela Kolei Wielkopolskich. Z drugiej strony w 2030 r. ma dojść do liberalizacji rynku kolejowego w całym kraju. Wniosek Kolei Dolnośląskich wpisuje się w to, jak wyglądać będzie polska kolej za kilka lat.
Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]
Obserwuj nas także na Google News
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?