Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Inwestycje: Unia dołoży do budowy zajezdni

Bogna Kisiel, Katarzyna Fertsch
Przed Euro 2012 na Franowie powstanie pętla tramwajowa. Budowa zajezdni skończy się po mistrzostwach
Przed Euro 2012 na Franowie powstanie pętla tramwajowa. Budowa zajezdni skończy się po mistrzostwach Urząd Miasta Poznania
W kwietniu jasne stanie się, kto zbuduje zajezdnię tramwajową na Franowie. Właśnie ogłoszono przetarg na wykonawcę robót budowlanych. Przygotowania do inwestycji już się jednak rozpoczęły: trwa wycinka drzew na terenie, na którym stanie zajezdnia. W sumie pod topór pójdzie 4 tysiące drzew.

Wielkim dniem dla zajezdni na Franowie będzie poniedziałek. Wtedy zapadnie decyzja o ewentualnym dofinansowaniu budowy z pieniędzy Unii Europejskiej. Mirosław Kruszyński, zastępca prezydenta Poznania, jest dobrej myśli. My dowiedzieliśmy się nieoficjalnie od jednego z wielkopolskich parlamentarzystów, że dotacja dla zajezdni na Franowie jest pewna.

Pieniądze, które możemy dostać, są niemałe. To 50 procent kosztów całej inwestycji, czyli ponad 150 mln zł. Dzisiaj MPK, które odpowiada za budowę, wystarczającymi funduszami nie dysponuje. Część pieniędzy ma pochodzić między innymi ze sprzedaży działek przy ulicy Budziszyńskiej i Madalińskiego.
Kiedy rozpocznie się budowa zajezdni? Tego jeszcze nie wiadomo. Wszystko zależy od zainteresowania przetargiem i późniejszych ewentualnych protestów. Pewne jest, że obiekt nie powstanie przed Euro 2012 (do tego czasu skończona ma być jedynie trasa na Franowo z pętlą, na której tramwaje będą mogły zawracać - inwestycja jest o tyle ważna, że to na Franowie wyznaczono parkingi dla kibiców - przy centrach handlowych).

Zajezdnia na Franowie ma być jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Europie. Będzie w niej garażowanych około 150 tramwajów. Zajmie powierzchnię 17 hektarów.

- Rozpoczęła się już wycinka drzew na tym terenie - mówi Gajdzińska, rzecznik prasowy MPK. - W sumie do wycięcia jest ich około 4 tysięcy. Prace potrwają do połowy kwietnia.

Na usunięcie ponad półtora tysiąca z nich MPK musiało uzyskać odpowiednie pozwolenia. Pozostałe to młode drzewa owocowe. Do oczyszczenia jest też ponad 6,5 tysiąca metrów kwadratowych, na których rosną krzaki. W zamian za to poznański przewoźnik będzie musiał posadzić nowe rośliny.

- Do listopada przyszłego roku musimy posadzić 280 drzew na terenie dzielnicy Nowe Miasto - wyjaśnia Gajdzińska. - A do końca stycznia 2014 roku ponad 330 drzew na terenie nowej zajezdni - dodaje.

Oprócz tego MPK będzie też musiało obsadzić krzakami trasę "pestki" i nową trasę tramwajową na Franowo. W sumie ma to być ponad 30 tysięcy krzaków.
Na Franowie trzeba ułożyć 13 km torów (w całym mieście jest ich 135 km) i 330 zwrotnic (w mieście jest 439).

Pieniądze z UE, ale skąd reszta?
Na sprzedaż zostaną wystawione: spółka-córka MPK - firma Modertrans Poznań, tory odstawcze przy ulicy Budziszyńskiej oraz zajezdnia przy ulicy Madalińskiego.
Przedstawiciele poznańskiego MPK spodziewają się uzyskać z tych transakcji minimum 50 mln zł.
- Wystąpiliśmy o warunki zabudowy dla terenów przy Budziszyńskiej oraz Madalińskiego - mówi Wojciech Tulibacki, prezes MPK. - Po ich uzyskaniu wartość nieruchomości wzrośnie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski