Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Happening Stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania: "Dworzec PKP to gemela. Trzeba ratować Poznań Główny" [ZDJĘCIA]

Bogna Kisiel
Bogna Kisiel
W czwartek Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania zorganizowało na dworcu PKP happening "Uratuj Poznań Główny".Przejdź do kolejnego zdjęcia --->
W czwartek Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania zorganizowało na dworcu PKP happening "Uratuj Poznań Główny".Przejdź do kolejnego zdjęcia --->Łukasz Gdak
„Uratuj Poznań Główny” pod takim hasłem Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania zorganizowało happening na dworcu. – 3 października chcemy tutaj zaprosić kandydatów do parlamentu, by pokazać im, co mają do zrobienia i na co potrzebne są pieniądze, o które powinni zabiegać – zapowiada Paweł Sowa ze stowarzyszenia, radny miejski.

Przedstawiciele Inwestycji dla Poznania przypominają, że Poznań Główny jest drugą co do wielkości stacją kolejową w kraju. Z jego usług rocznie korzysta ok. 20 mln osób.

– To jest Poznań Główny – Sowa wskazuje na blat stołu, pozbawionego nóg, znajdujący się na chodniku. – Symbolicznie pokazuje, że dzisiaj ten dworzec leży. Nie spełnia on żadnych założeń funkcjonalnych, potrzeb pasażerów. Stół musi mieć cztery nogi. Muszą być spełnione cztery warunki, aby Poznań Główny zaczął pełnić swoją funkcję.

Czytaj również: Kiedy powstanie nowy dworzec

Pierwsza noga to wygodne przejścia dla pieszych. – Obecnie komunikacja po obiekcie jest nieczytelna. To horror, szczególnie dla tych, którzy są tu po raz pierwszy – uważa Sowa. – Nie wiedzą, gdzie iść, bo mamy tutaj Dworzec Letni, perony wschodnie i zachodnie, zamknięty gmach starego dworca. Do dzisiaj nie wybudowano kładki z peronów 4, 5 i 6 do gmachu nowego dworca. Przed chwilą dwoje zagubionych pasażerów pytało, gdzie mogą kupić bilety. Zmyliła ich budka kasowa, przy której znajdowaliśmy się. Stoi tutaj nieużywana od roku.

POLECAMY

Druga noga to budowa dodatkowych torów na odcinku Poznań Główny – Poznań Wschód oraz Poznań Główny – Luboń. – To bardzo ważne szlaki komunikacyjne dla Poznania i powiatu poznańskiego – podkreśla Sowa. – Bez pieniędzy na budowę dodatkowych torów nie będzie kolei metropolitalnej.

Zobacz też: Dworzec w modernistycznym stylu?

Remont fatalnych peronów 1, 2 i 3 – to kolejny warunek, by postawić na nogi dworzec. Na peronie 1 nie można się schować przed deszczem, przez świetliki nad platformami na ludzi leje się deszcz, leci śnieg.

– Hala peronowa urąga wszelkim standardom. Perony wyłożono kostką betonową, która nie jest dostosowana do potrzeb takiego obiektu, jak dworzec. Postulujemy porządny remont peronów wschodnich – twierdzi Sowa. – Peron 1 jest obrazem nędzy i rozpaczy, a z niego często odjeżdżają międzynarodowe pociągu.

Czwartym niezbędnym filarem jest stary budynek dworca, którego do tej pory nie wyremontowano. – Mijają trzy lata, kiedy to PKP zrezygnowały w 2016 roku z umowy z TriGranitem. Spółka przeprowadziła konsultacje społeczne poświęcone modernizacji tego obiektu – przypomina Sowa. – Wypracowane podczas nich rozwiązania zostały zarzucone przez PKP.

ZOBACZ TEŻ:

Samorząd Województwa Wielkopolskiego łącznie zakupił dziesięć dwuczłonowych pociągów Elf 2, za które zapłacono prawie 240 mln zł.Przejdź do kolejnego zdjęcia --->

Poznań: Nowoczesne pociągi Elf 2 już dostarczone. Będą wozić...

Sprawdź też:

od 7 lat
Wideo

Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski