- Od 2012 roku niewielu pracownikom udało się odzyskać pieniądze należące się im na podstawie ugody z byłym pracodawcą - mówi Dariusz Szymczak, radca prawy zajmujący się tą sprawą. - Od 2012 roku niewielu pracownikom udało się odzyskać pieniądze należące się im na podstawie ugody z byłym pracodawcą - dodaje.
Grunty na sprzedaż
W listopadzie ubiegłego roku po raz kolejny na sprzedaż wystawione zostały grunty należące do ZNTK. Pod młotek miało pójść 15 hektarów gruntów znajdujących się w sąsiedztwie dworca PKP i ul. Roboczej.
Czytaj też: Konkurs na Wolne Tory w Poznaniu jednak później. Przez kłopoty ZNTK
W swoim najlepszym okresie tereny te były warte 600 mln zł. Po raz pierwszy wystawiono je jednak za ponad 271 milionów złotych. Kilka miesięcy temu nie znalazły nabywcy nawet za 2/3 tej kwoty, czyli za 181 milionów złotych.
Ich sprzedaż mogłaby pomóc rozwiązać sytuację zaległych pensji dla byłych pracowników. Jednak sprawa wcale nie jest taka prosta. Grunty należą do Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego Nieruchomości, czyli spółki-córki Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego S.A. Spółkę-córkę powołano do życia, aby pomóc firmie wyjść z kryzysu. Na wniosek wierzycieli rozpoczęto jednak licytację.
ZNTK Poznań nadal bez nabywcy. Zobacz ZDJĘCIA opuszczonej fabryki
- Gdyby grunty należące do ZNTK Nieruchomości zostały sprzedane, prawdopodobnie ZNTK S.A. otrzymałaby część tych pieniędzy i mogłaby spłacić swoich byłych pracowników - mówi Dariusz Szymczak, radca prawny.
Nabywcy jednak wciąż nie ma. Grunty znajdują się co prawda w atrakcyjnej lokalizacji, ale wiążą ze sobą duże koszty: fabrykę trzeba rozebrać, instalacje położyć od nowa i sprawdzić, czy nie ma tam niebezpiecznych materiałów.
Są to tereny, które mają być rezerwą dla utworzenia poznańskiego "City", czyli reprezentacyjnej dzielnicy z dominacją części biurowo-usługowej.
ZNTK w Poznaniu
Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Poznaniu zostały założone w 1870 roku. W 1980 roku zatrudniały ponad 4400 osób.
Okres największej świetności zakładów przypadł na czasy, kiedy wchodziły w skład HCP. Na początku lat 90. usamodzielniły się.
Od 2010 roku nad ZNTK zaczęły się zbierać czarne chmury. Pracownicy nie dostawali pensji i organizowali kolejne strajki.
W lutym 2010 roku pracownicy po raz pierwszy odeszli od maszyn. Przez kolejne dwa lata strajki się powtarzały. W marcu 2012 roku ulicami Poznania jeździł czerwony autobus z transparentem pracowników ZNTK: "Chcemy pracować i godnie żyć".
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?