Biuro Poselskie Posła RP Tomasza Ławniczaka

Artykuł sponsorowany Biuro Poselskie Posła RP Tomasza Ławniczaka
Gdy zostałem Posłem na Sejm, w listopadzie 2015 r., wybrałem pracę w dwóch komisjach, które ze względu na doświadczenia samorządowe były mi najbliższe – chodzi o Komisję Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisję Infrastruktury. Tak zresztą jest do dzisiaj.

Najważniejszym wyzwaniem w zakresie infrastruktury była budowa dróg szybkiego ruchu oraz obwodnic w Wielkopolsce. Stan z początku 2016 r. przedstawia pierwsza mapa, która pochodzi z archiwalnych stron GDDKiA. Wybudowane i oddane do użytku były wtedy następujące drogi szybkiego ruchu:
- na A 2 – całość wielkopolskiego odcinka autostrady – 210 km;
- na S 5 – odcinek Korzeńsko – Rydzyna (26,8 km) i węzeł Poznań Wsch. – Gniezno Płd. (35,0 km);
- na S 8 – odcinek Syców – Kępno – Wieruszów (31,9 km);
- na S 10 – obwodnica Wyrzyska (7,8 km);
- na S 11 – zachodnia obwodnica Poznania (24,7 km), odcinek Poznań Krzesiny – Kórnik Płd. (14,2 km) oraz I etap obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego (6,0 km).
Razem było oddanych do ruchu w Wielkopolsce 356,4 km autostrad i dróg ekspresowych.

Z kolei w budowie były następujące odcinki:
- na S 5 – od Rydzyny do węzła Poznań Zachód (82,0 km) i obwodnica Gniezna (18,3 km);
- na S 11 – obwodnica Jarocina (7,6 km), II etap obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego (12,8 km) i I etap obwodnicy Kępna (3,6 km).
Razem było w budowie 124,3 km dróg ekspresowych.
Ponadto w trakcie przetargu był II etap obwodnicy Kępna (8,2 km).
Wszystkie z wymienionych 6 odcinków, o długości 132,5 km, oddano do użytku w latach 2017-2021.

Na pozostałe odcinki dróg szybkiego ruchu, przede wszystkim na S 11, ale także na GP 25, nie było jednak na początek 2016 r. żadnej dokumentacji. Tymczasem opracowanie dokumentacji (studium korytarzowe, studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, czyli tzw. STEŚ, konsultacje społeczne, decyzja środowiskowa, koncepcja programowa, czyli ostateczny wariant przebiegu nowej drogi) w wypadku dróg ekspresowych to co najmniej 5-6 lat.

Stąd jedną z pierwszych inicjatyw, jakie podjąłem, zwłaszcza w ramach Zespołu Parlamentarnego ds. Budowy Dróg Ekspresowych S 6 i S 11, było jak najszybsze uruchomienie prac przygotowań projektowych dla wszystkich pozostałych odcinków na S 11, a także dla drogi GP 25 Ostrów Wlkp. – Kalisz – Konin, co udało się zrobić w latach 2016-2018. Ponadto w 2021 r. Rada Ministrów przyjęła Program Budowy 100 Obwodnic, do której wpisano 8 obwodnic w Wielkopolsce, w tym aż 4 w Wielkopolsce południowej.

W sumie w latach 2016-2021 rozpoczęto prace przygotowań projektowych na 19 odcinkach drogowych w Wielkopolsce, o długości 434,8 km. Jest to mianowicie 7 odcinków S 11 (275,3 km), 2 odcinki wielkopolskiego przebiegu S 10 (49,5 km), 3 odcinki GP 25 Ostrów Wlkp. – Konin (włącznie z obwodnicą Kalisza) oraz 7 pozostałych obwodnic (49,5 km). Zaznaczone są one na aktualnej mapie GDDKiA kolorem niebieskim, zaś realizowane obwodnice kolorem czerwonym.

Jaki jest stan zaawansowania prac?

Najszybciej idzie sprawa z obwodnicami – 5 obwodnic (Gostyń, Koźmin Wielkopolski, Żodyń, Strykowo i Grzymiszew – w sumie 31,0 km) jest już po przetargach i w fazie realizacji. Oddane zostaną one do użytku w latach 2024-2026, a ich sumaryczny koszt wynosi 443,2 mln zł. Pozostałe odcinki są w różnych fazach przygotowań projektowych:
- 2 odcinki S 11 mają już decyzje środowiskowe: Poznań – Oborniki (wraz z obwodnicą Obornik) oraz Ostrów Wielkopolski – Kępno – w tych wypadkach przetargi powinny być ogłoszone pod koniec 2023 r., a ich rozstrzygnięcie w 2024, zaś realizacja odcinków w latach 2025-2027;
- 3 odcinki S 11 (Kórnik – Jarocin, Oborniki – Ujście i Piła – Szczecinek) są w trakcie opracowywania decyzji środowiskowej (planowana realizacja: 2026-2028);
- 2 odcinki S 11 (Ostrów Wielkopolski – Jarocin i Piła – Ujście) są w końcowej fazie opracowania STEŚ i niedługo GDDKiA w Poznaniu wystąpi do RDOŚ w Poznaniu o wydanie decyzji środowiskowej (opracowanie i wydanie takiej decyzji trwa około roku; planowana realizacja: 2027-2029);
- 2 odcinki S 10 (Piła – Wyrzysk i Piła – Wałcz) są w trakcie opracowania STEŚ;
- 1 odcinek GP 25 (Kalisz – Konin) – decyzja środowiskowa jest w trakcie opracowywania;
- 2 odcinki GP 25 (Ostrów Wielkopolski – Biskupice Ołoboczne i obwodnica Kalisza) – są w końcowej fazie opracowania STEŚ i niedługo GDDKiA w Poznaniu wystąpi do RDOŚ w Poznaniu o opracowanie i wydanie decyzji środowiskowej;
- 1 obwodnica (Kamionna) – decyzja środowiskowa jest w trakcie opracowywania;
- 1 obwodnica (Krotoszyn, Zduny i Cieszków) jest w fazie opracowania STEŚ.
Sumując – obecnie w Wielkopolsce realizowanych jest 5 obwodnic za 443,2 mln zł. Na 7 odcinków S 11 (od Szczecinka w zachodniopomorskim do Kępna) rząd w Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. zabezpieczył 16,2 mld zł. Środki zabezpieczone są także na S 10 na północy Wielkopolski. Z Kolei na odcinek nowej GP 25 Ostrów Wielkopolski – Konin przeznaczonych jest 3,0 mld zł, zaś na obwodnice Kalisza, Krotoszyna i Kamionny środki zabezpieczone są w Funduszu Obwodnic.
Wszystkie te inwestycje, które pochłoną ponad 20 mld zł, zostaną zrealizowane do 2030 r., zaś Wielkopolska w połowie lat 20-tych zamieni się w wielki plac budowy dróg szybkiego ruchu i obwodnic.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski