- Mapa powstała w związku z toczącymi się dyskusjami na temat ograniczenia lub zamknięcia niektórych ulic dla komunikacji samochodowej. Chcieliśmy obalić kilka kluczowych mitów - tłumaczy Paweł Głogowski z Ulepsz Poznań. Stworzona mapa pokazała, że najstarsza dzielnica Poznania, komunikacyjnie zdominowana jest przez samochody.
- Z mapy wynika, że ścisłe centrum tworzy 120 ulic. Prawie wszystkie są dostępne dla samochodów. Oprócz tego jest 35 parkingów. Dużo mówi się o zrównoważonym transporcie, ale nie ma takiego w centrum- mówi Paweł Głogowski.
Jednocześnie stowarzyszenie pokazuje sposoby, jak sprawić by Stare Miasto było bardziej przychylne pieszym.
- Parki, tereny nadrzeczne, skwery, place i targowiska to jedyne miejsca otwarte tylko dla pieszych. A przecież można zachęcić ludzi do korzystania z komunikacji publicznej, dzięki czemu ulice nie będą przepełnione autami. Jak obliczyliśmy w centrum jeździ 14 linii tramwajowych i tyle samo autobusowych. To wystarczające, ale może należałoby zmienić częstotliwość ich kursowania - mówi Paweł Głogowski.
Na samochodowy charakter dzielnicy wpływa też liczba parkingów. Zdaniem Ulepsz Poznań ich nieznaczne zmniejszenie nie spowodowałoby znacznych utrudnień dla kierowców, a oddałoby przestrzeń pieszym. Wskazują też na małą liczbę dróg rowerowych i jedyną strefę tempo 30, która powinna być poszerzona.
- Jest gro mieszkańców niezdecydowanych, którzy wybraliby inny środek transportu niż samochód gdyby im to umożliwić - mówi P. Głogowski. Stowarzyszenie ma nadzieję zainteresować Mapą Ruchu radnych, a także przedstawić im swoje rozwiązania problemu komunikacyjnego w centrum.
Poznańska Mapa Ruchu
Z mapy stworzonej przez stowarzyszenie Ulepsz Poznań wynika, że w ścisłym centrum poznania znajduje się: około 120 ulic, 35 parkingów, 13 placów i skwerów (w tym Stary Rynek i Ogród Jordanowski), 7 parków, 2 targowiska, 1 strzeżony parking rowerowy. Obliczyli też, że Stare Miasto posiada obecnie przynajmniej 8600 miejsc parkingowych.
Ulepsz Poznań wskazuje, że mniejsza ilość samochodów to mniejsze zanieczyszczenie powietrza, mniejsza ilość hałasu i brudu w centrum miasta. A jak wynika z kontroli Najwyższej Izby Kontroli Polska od lat ma najbardziej zanieczyszczone powietrze w Unii Europejskiej.
Spowalnianie, ograniczanie, a zwłaszcza zamykanie ruchu samochodowego prowadzi też do zwiększenia bezpieczeństwa pieszych. Przyczynia się też do zacieśnienia więzi lokalnych.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?