PEKA zaklepana, ale każe na siebie czekać

    PEKA zaklepana, ale każe na siebie czekać

    Bogna Kisiel, Katarzyna Fertsch

    Głos Wielkopolski

    Aktualizacja:

    Głos Wielkopolski

    Wsiadając do autobusu, zbliżasz kartę PEKA (Poznańska Elektroniczna Karta Aglomeracyjna) do czytnika. Wysiadając po 15 minutach ponawiasz czynność i przesiadasz się do tramwaju. Tutaj procedura jest taka sama. Jednak, gdy po 10 minutach opuszczasz tramwaj, nie płacisz za dwa 15-minutowe bilety, tylko za 30-minutowy, bo ten jest dla ciebie bardziej opłacalny. System jest inteligentny i wybiera wariant, który będzie oszczędniejszy dla twojej kieszeni.
    Program pilotażowy ruszył latem 2008 r. Wtedy kartę prezentował prezydent Grobelny

    Program pilotażowy ruszył latem 2008 r. Wtedy kartę prezentował prezydent Grobelny ©Waldemar Wylegalski

    To nie jedyny atut plastikowych kart. Będzie na nich podpis elektroniczny czy zapisana np. informacja, że posiadacz PEKI ma prawo do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów.

    - Rozmawiamy z departamentem transportu Urzędu Marszałkowskiego, by można posługując się nią, podróżować koleją - wyjaśnia Zbigniew Rusak, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego. - Negocjujemy z POSiR-em, aby można ją było wykorzystać jako bilet wstępu na obiekty sportowe. Myślimy, żeby umożliwiała wstęp do muzeów, zarządzanych przez miasto. Znajdzie się na niej aplikacja biletu parkingowego (sytem park&ride) oraz portmonetki elektronicznej, która umożliwi płatności do 50 zł. Zapłacimy w ten sposób za bilet jednorazowy czy postój w strefie parkowania. Wcześniej jednak trzeba będzie dostosować parkomaty do obsługi PEKI.

    Mając kartę, nie będziemy musieli martwić się, czy w kiosku są bilety, czy nie. Zdecydowana część dotychczasowego systemu dystrybucji okaże się po prostu zbędna. Doładować kartę będzie można w automatach biletowych, punktach ZTM oraz przez internet. Niestety, na PEKĘ będziemy musieli jeszcze poczekać. Choć latem 2008 r. ruszył program pilotażowy, a w listopadzie 2009 r. ZTM złożył wniosek o dofinansowanie, to dopiero w kwietniu tego roku udało się podpisać umowę. Dlatego pierwsze 150 tys. kart (docelowo ma być ich 500 tys.) trafi do mieszkańców aglomeracji nie w przyszłym roku, ale dopiero w połowie 2012, prawdopodobnie jeszcze przed Euro. Pierwszą dostaniemy za darmo, ale w przypadku zaginięcia lub kradzieży za następną trzeba będzie zapłacić.

    - Pierwotny harmonogram był niemożliwy do dotrzymania. Dlatego wynegocjowaliśmy jego zmianę - dodaje szef ZTM-u. - Ogłosiliśmy już przetarg na dostarczenie kart, jednak musieliśmy wydłużyć termin składania ofert do połowy listopada. Dlaczego? Ponieważ wpłynęło aż 150 zapytań, co świadczy o tym, że projekt jest skomplikowany. Zainteresowanych jest 13 oferentów.

    Dyrektor Rusak podkreśla, że najważniejszym celem wprowadzenia PEKI jest integracja transportu w aglomeracji.

    - Najważniejsze jest ustalenie przejrzystych zasad finansowania wspólnej komunikacji publicznej przez wszystkie gminy - zaznacza Rusak. - Wtedy integracja pójdzie nam znacznie szybciej.

    Ustalenie tych zasad będzie możliwe po stworzeniu Poznańskiego Związku Komunikacyjnego, w skład którego miałyby wejść Poznań i wszystkie gminy przyszłej aglomeracji. Obecnie negocjowany jest statut związku. Zostanie przedstawiony poznańskim radnym na sesji w listopadzie.

    Cały projekt PEKA ma kosztować 40 mln zł, w tym dotacja z Unii wyniesie 28 mln zł, ale miasto uzyska jeszcze zwrot podatku VAT.

    Luboń powierzył komunikację ZTM

    Luboń to pierwsza gmina powiatu, która zdecydowała się powierzyć w całości organizację komunikacji publicznej poznańskiemu Zarządowi Transportu Miejskiego.
    Taką decyzję pod koniec zeszłego tygodnia podjęli lubońscy radni (17 było za, 4 wstrzymało się od głosu).
    - Zgodnie z treścią porozumienia organizacją zbiorowego transportu na terenie obu gmin zajmie się ZTM. Natomiast nasz przewoźnik, Translub będzie wykonawcą usług transportowych jako operator wewnętrzny, na jednakowych prawach jak poznańskie MPK - wyjaśnia Dariusz Szmyt, burmistrz Lubonia.
    Porozumienie będzie obowiązywało do czasu utworzenia Poznańskiego Związku Komunikacyjnego, czyli około roku.
    Zdaniem dyrektora ZTM to znak, że Luboń poważnie myśli o integracji komunikacji miejskiej. Cieszy go, że pierwszy krok został już zrobiony.

    Komentarze (3)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    parkomaty

    fafik (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 18 / 9

    "Wcześniej jednak trzeba będzie dostosować parkomaty do obsługi PEKI. "

    najpierw dostosujcie parkomaty do obsługi banknotów...

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    opłacalny???

    fafik (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 17 / 14

    "Wysiadając po 15 minutach ponawiasz czynność i przesiadasz się do tramwaju. Tutaj procedura jest taka sama. Jednak, gdy po 10 minutach opuszczasz tramwaj, nie płacisz za dwa 15-minutowe bilety,...rozwiń całość

    "Wysiadając po 15 minutach ponawiasz czynność i przesiadasz się do tramwaju. Tutaj procedura jest taka sama. Jednak, gdy po 10 minutach opuszczasz tramwaj, nie płacisz za dwa 15-minutowe bilety, tylko za 30-minutowy, bo ten jest dla ciebie bardziej opłacalny."

    zaraz, ale gdzie tu opłacalność? - za drugim razem jadę 10 minut a płace jak za 15? I to ma być "inteligentny" system? Naprawdę tak trudno jest wprowadzić do systemu naliczanie minutowe za przejazdy?zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    peka - czy beka;/?

    korzystający z MPK (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 15 / 18

    Temu Panu juz dziękujemy;/ Pan R. zwany dyrektorem ZTM i utrzymujący "koło wzajemnej adoracji" z panią Gajdzińską zwaną rzeczniczką niech juz odejdzie i da szansę człowiekowi z wizja i znającemu...rozwiń całość

    Temu Panu juz dziękujemy;/ Pan R. zwany dyrektorem ZTM i utrzymujący "koło wzajemnej adoracji" z panią Gajdzińską zwaną rzeczniczką niech juz odejdzie i da szansę człowiekowi z wizja i znającemu się na transporcie miejskimzwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Gorący temat

    Wideo