Ławica przyspiesza na Euro, głównie na papierze

    Ławica przyspiesza na Euro, głównie na papierze

    Krzysztof M. Kaźmierczak, Maciej Roik

    Głos Wielkopolski

    Aktualizacja:

    Głos Wielkopolski

    Niewiele zrobiono, odkąd w maju ujawniliśmy, że Ławica ma największe spośród portów lotniczych opóźnienie w przygotowaniach do Euro 2012. Przyspieszenie polega głównie na skorygowaniu planu prac w taki sposób, żeby na papierze nadgonić opóźnienie. To niewiele dało, bo wczoraj w oficjalnym planie Euro 2012 rozbudowa lotniska na Ławicy była wskazywana jako krytycznie opóźniona.
    Główny problem, który hamował prace związane z przygotowaniem portu do obsługi zwiększonej liczby pasażerów, miało być uzyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych, niezbędnej do otrzymania zezwoleń budowlanych. Port Poznań-Ławica wystąpił o nią w styczniu, ale po miesiącu zdecydował zawiesić postępowanie. Okazało się, że dopiero 26 lipca port wznowił postępowanie w sprawie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla rozbudowy i modernizacji lotniska.

    Przyspieszenia nie widać także w innych działaniach. W kwietniu ogłoszono przetarg na zaprojektowanie i wykonanie rozbudowy i modernizacji budynku terminala pasażerskiego, a w maju rozpoczęła się procedura przetargowa na projekt i rozbudowę płaszczyzny postojowej samolotów i budowę równoległej drogi kołowania.
    Oba postępowania nie zakończyły się jeszcze rozstrzygnięciem. Pierwszy przetarg jest na etapie wyboru oferenta spośród pięciu wstępnie spełniających wymagania. Drugie postępowanie wydłużyło się z powodu zmiany warunków przez port lotniczy. Co ciekawe, z dokumentacji przetargu na rozbudowę lotniska wynika, że terminy zakończenia dwóch z trzech etapów prac wyznaczono już po zakończeniu Euro 2012.

    Próbowaliśmy dowiedzieć się o ile miesięcy, wobec pierwotnych planów, przesunięto terminy realizacji rozbudowy portu na Euro 2012. Niestety, uzyskaliśmy odpowiedź niedotyczącą zmiany planów w trakcie przygotowań do mistrzostw tylko w stosunku do wcześniejszych harmonogramów, sprzed przyznania Polsce i Ukrainie tytułu gospodarzy Euro.

    - Trudno udzielić precyzyjnej odpowiedzi co do "pierwotnych planów", gdyż port opracowywał swoje plany inwestycyjne w różnych przedziałach czasowych. Biorąc pod uwagę plany z lat 2006-2007, inwestycje, na które port ogłosił przetargi w kwietniu i maju br., zostały ze względu na Euro 2012 przyspieszone - stwierdziła Hanna Surma, rzecznik Portu Lotniczego Poznań-Ławica.

    Nawet gdyby port szybko uzyskał zgodę środowiskową i przeszedł bez przeszkód przez procedury przetargowe, pozostaje wciąż nierozwiązany problem własności części Ławicy.

    Spór o tereny na Ławicy

    W księgach wieczystych obejmujących część lotniska Ławica są wpisani jako właściciele spadkobiercy przedwojennego posiadacza tych terenów Mateusza Foksowicza.
    Przed kilkoma miesiącami wygrali oni proces o uchylenie decyzji ministra rolnictwa blokującej im dotąd drogę do odzyskania gruntów. Twierdzą, że jeśli nie otrzymają rekompensaty za swój majątek, to są gotowi podjąć działania prowadzące do zablokowania rozbudowy poznańskiego lotniska.
    Zarząd portu na Ławicy kwestionuje jednak prawo spadkobierców do terenów obejmujących lotnisko i twierdzi, że sprawa własności gruntów w żaden sposób nie odbije się na rozbudowie związanej z Euro 2012.

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Gorący temat

    Wideo