Ponad 397 milionów złotych będzie kosztowała budowa 50 nowych tramwajów, które pojawią się na ulicach Poznania. Największy przetarg w historii poznańskiego MPK zakończył się wygraną spółki Modertrans.
– To dla nas znacząca rzecz, bo mówimy jednak o ogromnym przetargu – nie ukrywa Andrzej Bręczewski, prezes Modertrans.
Przypomnijmy, że MPK we wrześniu ubiegłego roku ogłosiło przetarg na budowę 50 nowych tramwajów dla miasta Poznania. W grę wchodziło 30 pojazdów jednokierunkowych i 20 dwukierunkowych. Pierwotnie przetarg miał zakończyć się pod koniec października. Potem został przedłużony do połowy listopada, a następnie jeszcze raz do 24 listopada. Po tym terminie okazało się, że oferty zostały złożone przez trzy firmy: Modertrans, PESA, oraz wspólnie przez Solaris i szwajcarskie konsorcjum Stadler.
Zobacz, jak Moderus Gamma wygląda w środku:
– Żaden z wykonawców nie został wykluczony z przetargu. Ponadto nie została odrzucona także żadna z ofert. Komisja przetargowa oceniła oferty pod względem formalnym i merytorycznym obliczając punkty za każde kryterium – mówi Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowy MPK.
Najważniejszym kryterium wyboru była cena, która w 80 procentach decydowała o zwycięzcy przetargu. Ponadto przedstawiciele MPK brali także pod uwagę pojemność tramwajów, procentowy udział niskiej podłogi, maksymalny nacisk na oś, rozwiązania techniczne zastosowane przy układzie hamulcowym czy szerokość przejścia wewnątrz pojazdów.
Ostatecznie przetarg wygrał Modertrans, który zdobył ponad 96 punktów. Firma zobowiązała się wybudować nowe pojazdy za nieco ponad 397 mln zł. Na drugim miejscu znalazła się bydgoska PESA, która zdobyła 95 punktów i proponowała budowę tramwajów za 387 mln zł. Solaris oraz Stadler uzyskały 85 punktów, a ich oferta opiewała na ponad 462 mln zł.
– Zaoferowaliśmy niską cenę, bo chcieliśmy wygrać. Chociaż uzyskamy niską marżę, mamy zamówienie, dzięki któremu możemy się rozwijać. Ta firma to moje dziecko i nie chciałbym, żeby w przyszłości została osierocona. Chcę, by nawet po moim odejściu, zachowania była ciągłość nowych zamówień – opowiada Andrzej Bręczewski.
I dodaje, że Modertrans na pewno będzie również startował w innych przetargach na dostawę tramwajów.
Andrzej Bręczewski nie chce zdradzać dokładnych rozwiązań technicznych, które zostaną wykorzystane przy budowie tramwajów. Wiadomo na pewno, że nowy pojazd będzie miał 100 procent niskiej podłogi i w dużej mierze będzie przypominał model Moderus Gamma.
– Będzie dużo cech wspólnych z Gammą, ale to nie będzie jej kopia. Mamy już przygotowane wizualizacje, ale na razie nie chcę ich zdradzać. Nowy tramwaj będzie pozbawiony wad, które miały poprzednie pojazdy, a do tego będzie ładnie wyglądał – zapewnia Andrzej Bręczewski.
Strefa Biznesu: W Polsce przybywa pracowników z Ameryki Południowej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?