Do Warszawy dojedziemy w niecałe 2 godziny. Do Kalisza w 35 minut!
Za 7 lat pociągi na jednej z najbardziej popularnych tras kolejowych, czyli z Poznania do Warszawy będą jechać z prędkością około 250 km/h. Co to oznacza? Pasażerowie będą mogli dostać się do stolicy Polski w mniej niż dwie godziny, co oznacza skrócenie podróży o ponad godzinę. Podobnie ma być z kursowaniem pociągów do Kalisza. Tu podróż skróci się o godzinę i będzie wynosić 35 minut.
- Program inwestycyjny CPK to nie tylko wielkie lotnisko, ale również nowy system transportowy kraju, a w szczególności część kolejowa. To na tym obszarze mamy cały czas największe braki - powiedział Marcin Horała, wiceminister infrastruktury.
Przeczytaj także:
Głównym celem projektu ma być utworzenie kolejowego korytarza transportowego na osi Warszawa – CPK - Łódź - Sieradz – Kalisz - Poznań. Nowo wybudowana infrastruktura ma zapewnić szybkie połączenie właśnie do Centralnego Portu Komunikacyjnego, który ma zostać utworzony do 2027 roku. Z Poznania - według planów - do Portu Solidarność podróż ma zająć 1 godzinę i 40 minut.
Nowa linia kolejowa ma być częścią "szprychy"
Utworzenie linii kolejowej nr 85 na odcinku Poznań - Sieradz, ma być częścią tzw. 9 “szprychy” kolejowej (docelowo ma być ich 10 – przyp. red.), której większa część leży właśnie w woj. wielkopolskim. Odcinek ten będzie miał ok. 170 kilometrów długości i będzie częścią “igreka”, który ma zostać najważniejszym elementem Kolei Dużych Prędkości w naszym kraju. Według planów infrastruktura ma być przystosowana do tego, aby pociągi mogły w przyszłości rozwijać prędkość nawet do 350 km/h.
- Podpisanie tego studium zaczyna drogę do lepszego skomunikowania stolicy Wielkopolski z resztą kraju - powiedział Szymon Szynkowski vel. Sęk, wiceminister spraw zagranicznych.
Dodał, że Poznań jest miastem zadowalająco skomunikowanym z Warszawą, jednak największą wadą w tej całej infrastrukturze jest właśnie kolej. Obecnie podróż do stolicy trwa 3 godziny, a czasami nawet i dłużej.
Przeczytaj także:
Koleją pojedziemy dopiero w 2029 roku
Umowa, która została podpisana, dotyczy przygotowania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, które jest niezbędne do stworzenia dokumentacji przedprojektowej. W zakresie tej umowy będą przeprowadzane badania geologiczne oraz przygotowanie map projektowych. Dopiero po wykonaniu tej części etapu spółka CPK będzie mogła opracować projekt koncepcyjny oraz budowlany. W tym zakresie zaplanowanych jest ponad 100 spotkań konsultacyjnych, które mają określić przebieg tej linii kolejowej. Najbliższe ma odbyć się w Poznaniu już w najbliższy poniedziałek.
- Mam nadzieję, że takie tempo pracy, jakie mamy, zostanie utrzymane W szczególności na odcinku “igrekowym” po to, abyśmy mogli dotrzymać nasze harmonogramy - mówił Radosław Kanthak, członek zarządu spółki CPK.
Według założonego harmonogramu, pierwsze prace budowlane na odcinku kolejowym Poznań - Sieradz powinny ruszyć na przełomie 2024 i 2025 roku. Zakończenie robót i oddanie inwestycji planowane jest na przełomie 2028 i 2029 r., czyli rok po otwarciu CPK. Wartość podstawowego zakresu umowy to ok. 43 mln złotych.
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?