- Za sprawą szkoleń staramy się utrzymać pewien poziom. Warto pamiętać, że podczas kontroli zdarzają się sytuacje stykowe, a praca kontrolerów jest stresująca i trudna. Dlatego kontrolerzy muszą być jak najdokładniej wyselekcjonowani - zaznacza Bartosz Trzebiatowski, rzecznik prasowy ZTM Poznań.
Czytaj także:
ZTM Poznań: Rozpoczęły się szkolenia dodatkowych "kanarów"
Szkolenie poznańskich "kanarów" trwa przynajmniej kilkanaście dni. Całość rozpoczyna się od wpajania im wiedzy teoretycznej.
- Kontrolerzy muszą dokładnie znać m.in. trasy tramwajowe i autobusowe, rejony kontroli, a także regulacje prawne z związane z bilety czy biletowymi promocjami - wylicza Krystyna Pieszała, szefowa programu szkoleniowego kontrolerów ZTM Poznań. - Ich zadanie to nie tylko kontrola, ale też kulturalne udzielanie informacji pasażerom.
To jednak zaledwie początek. Najważniejsze jest podejście do ludzi. Formy grzecznościowe, takie jak dzień dobry czy do widzenia, pamiętanie, by podchodzić do pasażera z uśmiechem, a także sposoby na rozładowanie napięcia. - Uczymy przyszłych kontrolerów, że nawet złą wiadomość można przekazać na wiele różnych sposobów. Trzeba wiedzieć, że zachowanie spokoju i umiejętność by nie dać się sprowokować jest bardzo ważna - mówi K. Pieszała.
ZTM Poznań: Więcej kontrolerów w autobusach i tramwajach
"Kanarski" savoir vivre to jednak nie wszystko. Kontrolerzy są poddawani testom psychologicznym, które weryfikują czy się nadają. Poza tym muszą również dokładnie wiedzieć, jak pracować, by dbać o swoje zdrowie.
Dlatego uczą się, że jak widzą grupę agresywnych ludzi, nie powinni na siłę zabierać się za kontrolę biletów. W trakcie ćwiczeń dowiadują się również, że jak nastolatek nie ma legitymacji to się go poucza zamiast straszyć karą, a cudzoziemiec nie rozumiejący co się do niego mówi, to nie przestępca, którego należy powalić na ziemię i na siłę wylegitymować.
- Umiejętność kontrolowania emocji i wiedza jak zachować się w konkretnych sytuacjach to podstawa - mówi K. Pieszała.
Do tej pory wyszkolono kilku, z puli 40 kontrolerów, którzy pojawią się w pojazdach MPK do końca roku. Obecnie sprawdzają oni bilety wraz z kontrolerami, którzy pracują od dawna. To nie znaczy, że na tym koniec. Doświadczenia jakie teraz dobędą, zostaną ponownie omówione z trenerami. W trakcie dowiedzą się co zrobili nie tak.
ZTM Poznań: Za jazdę na gapę trafisz na roboty publiczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?