Spis treści
Tunelu na Starołęce zamiast uciążliwego przejazdu. Kolej przeznaczy 30 mln zł
Mieszkańcy Nowego Miasta, zwłaszcza Rataj, Starołęki i Minikowa od lat zabiegają o likwidację przejazdu kolejowego na ulicy Starołęckiej, przy stacji kolejowej Poznań Starołęka. Chcieliby, aby został on zastąpiony tunelem lub wiaduktem nad torami. Po wielu latach starań pojawiło się światełko w przyszłym tunelu, który ma powstać zamiast przejazdu.
- Po bardzo długich rozmowach udało nam się przyspieszyć i wypracować priorytety. Zadeklarowaliśmy, że PKP PLK ze swojej strony przeznaczy na część kolejową projektu 30 mln zł
- zadeklarował podczas konferencji prasowej Arnold Bresch, prezes PKP PLK.
Czytaj też: Opuszczona stacja pod Poznaniem. Tu w studni woda zmienia się w szampana!
Wkrótce zostanie podpisany list intencyjny w ten sprawie, który będzie stanowił pierwszy z wielu etapów w trakcie budowy nowego tunelu.
- W czerwcu 2021 roku rozmawialiśmy o tej kwestii w moim biurze poselskim z przedstawicielami mieszkańców i rad osiedli. Był tam także obecny wiceprezydent Poznania Mariusz Wiśniewski i wszyscy zgodzili się co do kwestii, że jest to bardzo uciążliwe miejsce, utrudniające życie mieszkańcom. List intencyjny będzie zwieńczeniem tych rozmów
- relacjonował poseł PiS Bartłomiej Wróblewski.
Czytaj także: Bartłomiej Wróblewski, poseł PiS: Jacek Jaśkowiak uczynił cnotę z nierealizowania spektakularnych inwestycji
Tunel na Starołęce: kiedy zostanie wybudowany?
Obecnie nie są jeszcze znane konkretne terminy realizacji inwestycji oraz źródła finansowania. Prawdopodobnie konieczne będzie skorzystanie z pieniędzy unijnych, z nowej perspektywy finansowej. Nie jest jeszcze znany potencjalny koszt takiej inwestycji. - Patrząc na nasze doświadczenia z podobnymi inwestycjami, koszt wyniesie kilkadziesiąt milionów złotych. Chcielibyśmy, aby tunel został wybudowany do 2027 roku, z perspektywą do dwóch lat później - informował Arnold Bresch.
Nowy tunel przebiegałby pod wiaduktami kolejowymi, które obejmą 3 lub 5 torów, jeśli do tego czasu nabiorą kształtu plany budowy kolej dużych prędkości do Poznania. Sam proces inwestycyjny, po zapewnieniu pieniędzy na budowę, potrwa kilka lat, czego przykładem jest przeciągająca się ze względów formalnych budowa wiaduktu kolejowego na Golęcinie.
Budowa tunelu na Starołęce: petycja mieszkańców
Rozmowy o budowie tunelu rozpoczęły się w 2021 roku i ich efektem była petycja do władz miasta, której inicjatorem był radny osiedlowy Zbyszko Górny. Samą petycję, według danych organizatorów, podpisało prawie 6 tys. mieszkańców.
Obecnie przejazd kolejowy w ciągu poznańskiej ulicy Starołęckiej jest źródłem wielu utrudnień.
- Rogatki są zamykane na długo i średnio co kilka minut, ponieważ przebiega tędy linia kolejowa nr 272 Kluczbork – Poznań Główny. Po niej poruszają się m.in. pociągi dalekobieżne i Poznańskiej Kolei Metropolitalnej
– czytamy w treści petycji.
Dodatkowo przejazd kolejowy na Starołęce dzieli na pół duży węzeł przesiadkowy. Po jednej stronie znajduje się pętla tramwajowa, a po drugiej dworzec autobusowy. - Często jest on blokowany przez kilkanaście minut, ludzie spieszą się do pracy, szkoły, przesiadając się pomiędzy środkami publicznego transportu, przechodzą przez przejazd. Stwarza to zagrożenie dla ich zdrowia i życia. Niejednokrotnie karetki pogotowia, pojazdy straży pożarnej i radiowozy muszą stać przed zamkniętym przejazdem kolejowym - podkreślają autorzy petycji.
W ciągu doby przez przejazd przejeżdża około 10 tys. pojazdów, a po torach kursuje ponad 100 pociągów, z których kilkadziesiąt zatrzymuje się na stacji Poznań Starołęka. Daje to średnio 5 zamknięć przejazdu na godzinę.
Radny osiedlowy poinformował pod koniec września 2021 roku o przekazaniu petycji do urzędu miasta.
- Wiceprezydent Poznania Mariusz Wiśniewski stwierdził, że petycję należy uznać za zasługującą na uwzględnienie, a postulaty w niej zawarte za istotne z punktu widzenia mieszkańców
- poinformował radny osiedlowy.
Efektem petycji było skierowanie do PKP PLK pisma, w którym miasto wskazuje przejazdy kolejowe konieczne do przebudowania i rozwiązania kolizji drogowo-kolejowej. Przejazd kolejowy w ciągu ulicy Starołęckiej został zakwalifikowany jako zadanie do realizacji w pierwszej kolejności. Według relacji twórców petycji prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak podczas spotkania z mieszkańcami Osiedla Starołęka-Minikowo zadeklarował w 2021 roku ukończenie budowy w ciągu 5 lat.
Zobacz także: Radni wojewódzcy przeciwko Lex Czarnek 2.0. Sprzeciwiają się "znieważenia Polek i Polaków"
Konieczne jest zapewnienie pieniędzy z Unii Europejskiej
W styczniu tego roku miasto spotkało się z przedstawicielami PKP PLK i ustaliło uzgodnienie treści listu intencyjnego właśnie jesienią 2022 roku.
- Warunkiem koniecznym realizacji jest zakwalifikowanie tej budowy do wsparcia w ramach nowej perspektywy unijnej. Miasto ze swojej strony pokryje koszt części drogowej, a PLK część kolejową
- mówi wiceprezydent Poznania Mariusz Wiśniewski.
Koncepcja budowy tunelu została przedstawiona dwa lata temu. Wcześniej pojawiały się głosy mówiące o wybudowaniu w tym miejscu wiaduktu. Na taki wariant mieli nie zgodzić się kolejarze, ponieważ projekt bezkolizyjnego skrzyżowania musi uwzględniać rezerwę pod budowę w tym miejscu kolei dużych prędkości.
Ponieważ tunel będzie współfinansowany z pieniędzy Unii Europejskiej, jego budowa musi się zakończyć maksymalnie między 2027 a 2030 rokiem. Dopiero po zapewnieniu finansowania inwestycji będzie można mówić o konkretnych terminach, włącznie z najważniejszym, czyli oddaniem do użytku.
- Jeśli będziemy już mieli zapewnione finansowanie, to sam etap procedur do wbicia pierwszej łopaty potrwa co najmniej 3-4 lata. Taka sytuacja miała miejsce przy okazji budowy tunelu w Plewiskach
– przytacza Mariusz Wiśniewski.
Budowa tunelu na Starołęce będzie zrealizowana w pierwszej kolejności
Jak deklaruje, w kwestii usuwania kolizji kolejowo-drogowych w Poznaniu, budowa nowego tunelu stanowi główny priorytet miasta na nową perspektywę unijną. - To jest nasz priorytet unijny numer jeden. W drugiej kolejności będziemy przebudowywali, z pomocą pieniędzy unijnych, węzeł na Woli - deklarował Mariusz Wiśniewski.
Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?