Teleopieka to propozycja dla osób, które mieszkają samotnie lub spędzają w samotności większą część dnia. Mogą z niej skorzystać także ludzie w trudnej sytuacji życiowej (np. z powodu niesamodzielności lub niepełnosprawności), potrzebujący wsparcia.
Projekt jest bezpłatny i realizowany na terenie Poznania oraz gmin: Dopiewo, Suchy Las, Kórnik, Komorniki, Kleszczewo, Stęszew, Buk, Mosina.
- Trwająca już prawie rok pandemia niesie ze sobą negatywne skutki w wielu płaszczyznach życia seniorów i osób samotnych - mówi Agnieszka Basińska, zastępca dyrektora Stowarzyszenia Wzajemnej Pomocy "Flandria".
- Zdarza się, że w obawie przed wirusem w mniejszym stopniu kontrolują swój stan zdrowia, rzadziej kontaktują się ze specjalistami w przypadku rozmaitych dolegliwości. Przedłużająca się izolacja, mniejsza niż zwykle aktywność i ograniczone relacje społeczne mogą negatywnie wpływać na zdrowie fizyczne i psychiczne oraz potęgować poczucie osamotnienia czy niepokój. Zrozumiałe jest, że w dobie koronawirusa także osoby, które dobrze radzą sobie z wyzwaniami codzienności, potrzebują dodatkowego wsparcia czy świadomości, że w razie potrzeby mogą skorzystać z pomocy
- dodaje.
Na czym polega teleopieka?
Teleopieka to - najprościej mówiąc - możliwość całodobowego wezwania pomocy w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia oraz systematyczny kontakt z teleopiekunem, dzięki któremu można monitorować stan zdrowia.
W praktyce każdy uczestnik projektu dostaje bransoletkę z guzikiem alarmowym oraz prosty w obsłudze głośnomówiący aparat telefoniczny. Dzięki temu zestawowi w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia (np. duszności, zawroty głowy, upadek) senior może w prosty sposób skontaktować się z teleasystentem, który podejmuje odpowiednie działania - np. wzywa służby ratunkowe albo powiadamia sąsiada posiadającego klucze.
Jeśli połączenie zostanie wykonane za pomocą guzika alarmowego (tak zwane "połączenie czerwone") teleasystentowi wyświetla się karta informacyjna o danym uczestniku. To rozwiązanie pozwala szybko przekazać kluczowe informacje służbom medycznym (np. o przyjmowanych lekach, alergiach, możliwościach wejścia do budynku itp.). Te dane ustala wcześniej z seniorem asystent, który kwalifikuje do projektu i szkoli z obsługi sprzętu umożliwiającego wezwanie pomocy.
W ramach Teleopieki uczestnik może korzystać również z tak zwanych połączeń zielonych, czyli rozmów towarzyskich z teleasystentem, np. jeśli doskwiera mu samotność lub potrzebuje dodatkowych informacji.
Ponadto raz w tygodniu teleasystenci sami dzwonią do podopiecznych, aby sprawdzić jak oni się czują i czy sytuacja nie uległa pogorszeniu.
Centrum Teleopieki działa 24 godziny na dobę, również w niedziele i święta.
Zintegrowane Centrum Opieki i Teleopieki: Jak się zapisać?
Obecnie w projekcie uczestniczy niemal 700 osób z Poznania i prawie 150 osób z podpoznańskich gmin. Są jeszcze miejsca dla kolejnych podopiecznych.
Zgłaszać można się telefonicznie od pon. do pt. w godz. 8.00-16.00. Pod numerami telefonu:
- Nowe Miasto - Tel. 518 301 265, 518 301 215
- Wilda - Tel. 518 301 525
- Jeżyce - Tel. 518 301 932
- Stare Miasto - Tel. 518 301 641
- Grunwald - Tel. 518 301 796
- Gminy: Kleszczewo, Kórnik, Komorniki, Mosina- tel. 502-215-531
- Gminy: Buk, Stęszew, Suchy Las, Dopiewo- tel. 797-526-129
lub składając pisemny wniosek o przydzielenie usługi teleopieki w swojej filii Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Poznaniu.
O ostatecznej kwalifikacji decyduje asystent - pracownik projektu, na podstawie wywiadu z potencjalnym uczestnikiem.
Ukraina rozpocznie oficjalne rozmowy o przystąpieniu do UE
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?