Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zasiłek macierzyński i zasiłek pogrzebowy – wnioski bez odpisów aktów stanu cywilnego. ZUS sam je pozyska z Urzędu Stanu Cywilnego

Milena Kochanowska
Milena Kochanowska
ZUS informuje, że oświadczenia i wnioski elektronicznie należy składać wyłącznie przez Platformę Usług Elektronicznych, nie mailowo
ZUS informuje, że oświadczenia i wnioski elektronicznie należy składać wyłącznie przez Platformę Usług Elektronicznych, nie mailowo PIXABAY
W czasie epidemii koronawirusa ZUS ułatwił składanie wniosków o zasiłek macierzyński i pogrzebowy. Do wniosków o te zasiłki nie musimy już dołączać odpisów właściwych aktów stanu cywilnego, ZUS sam pozyska je z USC.

Składamy wniosek o zasiłek macierzyński

Teraz, jeśli odpis skróconego aktu urodzenia dziecka nie zostanie dołączony do wniosku o wypłatę zasiłku macierzyńskiego, ZUS sam wystąpi o niego do USC. Żeby mógł uzyskać potrzebny odpis aktu, musi jednak otrzymać od osoby wnioskującej o zasiłek dane, które umożliwią urzędowi identyfikację osoby, której odpis dotyczy.

Czytaj też: Dodatkowy zasiłek opiekuńczy wydłużony do 3 maja. Można go dostać w związku z zamknięciem szkół z powodu koronawirusa

Z wnioskiem o zasiłek macierzyński trzeba więc podać ZUS dane dziecka:

  • imię i nazwisko,
  • datę urodzenia,
  • numer PESEL (lub miejscowość, w której się urodziło).

Składając wniosek, musimy wypełnić formularz oświadczenia i przekazać go swemu pracodawcy, zleceniodawcy lub bezpośrednio do ZUS (tak muszą zrobić np. przedsiębiorcy lub osoby z nimi współpracujące).

Czytaj także: Za okres kwarantanny przysługuje zasiłek chorobowy lub opiekuńczy. Jak go otrzymać?

Jeśli wniosek o macierzyński składamy w formie papierowej, nie musimy składać oświadczenia. Gdy wniosek składamy przez portal PUE ZUS, musimy je dołączyć.

Uwaga! Gdy wniosek o zasiłek macierzyński składasz w formie papierowej, możesz skorzystać z formularzy:
ZAM - Wniosek o zasiłek macierzyński
ZUR - Wniosek o zasiłek macierzyński za okres urlopu rodzicielskiego
ZAO - Wniosek o zasiłek macierzyński za okres urlopu ojcowskiego

Składamy wniosek o zasiłek pogrzebowy

Podobnie jest ze skróconym odpisem aktu zgonu.

We wniosku o zasiłek pogrzebowy trzeba wpisać dane identyfikacyjne osoby zmarłej:

  • imię i nazwisko,
  • PESEL (lub miejsce zgonu),
  • datę zgonu.

ZUS wystąpi do urzędu o wydanie odpisu skróconego aktu zgonu tylko wtedy, gdy o zasiłek wnioskuje członek rodziny zmarłego. Rachunki poniesionych kosztów pogrzebu muszą być bowiem złożone w oryginale, w formie papierowej.

Czytaj koniecznie: Jak się kontaktować z ZUS w czasie epidemii koronawirusa? Zobacz najważniejsze numery telefonów

Uwaga! Oświadczenia i wnioski elektronicznie należy składać wyłącznie przez Platformę Usług Elektronicznych. Dokumenty przesłane e-mailem nie będą przyjmowane do rozpatrzenia.

Sprawdź też:

od 12 lat
Wideo

Niedzielne uroczystości odpustowe ku czci św. Wojciecha w Gnieźnie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski