Wielkopolskie Centrum Onkologii wie, jak dbać o komfort i bezpieczeństwo pacjenta

Partnerem cyklu jest WIELKOPOLSKIE CENTRUM ONKOLOGII IM. MARII SKŁODOWSKIEJ-CURIE
dr Eliza Dąbrowska, Pełnomocnik Dyrektora ds.akredytacji Wielkopolskiego Centrum Onkologii
dr Eliza Dąbrowska, Pełnomocnik Dyrektora ds.akredytacji Wielkopolskiego Centrum Onkologii
Bezpieczeństwo i komfort pacjenta – to obok procesu diagnostycznego i terapeutycznego, podstawowe wartości, o które powinna dbać każda placówka medyczna. Wielkopolskie Centrum Onkologii im. M. Skłodowskiej-Curie w Poznaniu od lat podejmuje działania, które wpływają na bezpieczeństwo chorych, zarówno w zakresie zdrowia, jak również ochrony danych osobowych.

Choroba onkologiczna niesie ze sobą spektrum wielu emocji. Choremu towarzyszą obawy dotyczące jego stanu zdrowia i życia, jak również samego przebiegu leczenia. Ważne jest więc, by w czasie pobytu w szpitalu, pacjent otrzymał odpowiednie wsparcie i opiekę, by pomimo trudu związanego z chorobą, mógł czuć się bezpiecznie oraz komfortowo.

- Do pacjenta podchodzimy z empatią. Na oddziale zapewniamy kompleksową opiekę, bo poza pracą lekarzy na samopoczucie chorego wpływa też to, jakie ma warunki, czy jest czysto, czy dostaje dobre posiłki, czy ma wsparcie psychologiczne, rehabilitację. Każdy element składa się na jego poczucie komfortu. Ważne jest to, żeby cały zespół rozumiał pacjenta, żeby ten swój trudny okres mógł spędzić w pełnym komforcie - mówi dr n. med. Krystyna Adamska, Ordynator Oddziału Radioterapii III i Pełnomocnik Praw Pacjenta w Wielkopolskim Centrum Onkologii.
- Każdy pacjent jest inny, więc trzeba traktować każdego indywidualnie. Co więcej, ważne, by w rozmowie z pacjentem nie tylko cierpliwie wytłumaczyć mu wszystko, ale też słuchać, co on ma do powiedzenia. Ważna jest współpraca między lekarzem a pacjentem. Żeby chory dobrze zrozumiał, co go czeka. To są trudne rozmowy, ale bardzo potrzebne – dodaje.

dr n. med. Krystyna Adamska, Ordynator Oddziału Radioterapii III i Pełnomocnik Praw Pacjenta, WCO
dr n. med. Krystyna Adamska, Ordynator Oddziału Radioterapii III i Pełnomocnik Praw Pacjenta, WCO

Wspomniana współpraca personelu i zaangażowanie jego członków w komfort pacjenta jest niezwykle istotne. Ogrom pracy w relację z pacjentem wkładają także pielęgniarki.

- We współczesnym świecie pielęgniarka jest ważnym członkiem zespołu terapeutycznego, to ona towarzyszy choremu w najtrudniejszych momentach jego życia. Często jest jedną z pierwszych osób pochylających się nad problemami chorego. Dziś w WCO stosuje się model zindywidualizowanego pielęgnowania, określanego również procesem pielęgnowania - podkreśla dr n. o zdr. Anna Pleszewa, Naczelna Pielęgniarka Wielkopolskiego Centrum Onkologii.

dr n. o zdr. Anna Pleszewa, Naczelna Pielęgniarka Wielkopolskiego Centrum Onkologii
dr n. o zdr. Anna Pleszewa, Naczelna Pielęgniarka Wielkopolskiego Centrum Onkologii

Pielęgniarka uczestniczy w niemal każdym momencie leczenia pacjenta. Przygotowuje pacjenta do badań, pobiera materiały, pomaga pokonać lęk i obawy w okresie oczekiwania na wynik oraz postawienie diagnozy. Ułatwia choremu dostęp do informacji o stanie zdrowia, a także planowanych działaniach, pomagając zrozumieć trudny dla niego język medyczny. Z kolei w procesie leczenia pielęgniarka przygotowuje chorego do zabiegów, wykonuje zabiegi lecznicze i pielęgnacyjne u pacjentów. Edukuje pacjenta w zakresie samoobserwacji w czasie leczenia, a także wskazuje jakie działania podjąć po zakończeniu terapii.

- Bezpieczeństwo pacjenta w WCO ma charakter kompleksowy i obejmuje dwa wymiary bezpieczeństwa: techniczny i funkcjonalny. Wymiar techniczny to profesjonalizm działania, czyli odpowiednie kwalifikacje, umiejętności praktyczne i doświadczenie pracowników medycznych, adekwatna liczba przedstawicieli personelu medycznego, dobre warunki sanitarno-higieniczne pomieszczeń, w których przebywają pacjenci, zadowalający stan techniczny aparatury i sprzętu medycznego – wymienia dr n. o zdr. Anna Pleszewa.
- Wymiar funkcjonalny to profesjonalizm relacji, który dotyczy szeroko rozumianej komunikacji z pacjentem: przekazywanie jasnych informacji, empatia i okazywanie zrozumienia – dodaje.

dr Eliza Dąbrowska, Pełnomocnik Dyrektora ds.akredytacji Wielkopolskiego Centrum Onkologii
dr Eliza Dąbrowska, Pełnomocnik Dyrektora ds.akredytacji Wielkopolskiego Centrum Onkologii

Empatia, obok poszanowania godności oraz zapewnienia poczucia komfortu i bezpieczeństwa, znalazła się także w misji WCO, podkreślając tym samym jak duże ma ona znaczenie dla funkcjonowania całej placówki. By każdy ze wspomnianych wymiarów funkcjonował sprawnie i właściwie Wielkopolskie Centrum Onkologii przestrzega wytycznych dotyczących jakości oferowanych świadczeń. W tym celu postępuje zgodnie z 221 standardami akredytacyjnymi.

- Tam, gdzie można doszukać się powtarzalnych zawinionych przyczyn stawia się standardy akredytacyjne, czyli wymagania, które szpital musi spełnić, poprzeczki, które musi sobie stawiać, żeby tę jakość zapewnić - wyjaśnia dr Eliza Dąbrowska, Pełnomocnik Dyrektora ds. akredytacji w Wielkopolskim Centrum Onkologii.
- Jako Wielkopolskie Centrum Onkologii od ośmiu lat mamy akredytacje i jesteśmy podawani ocenie zewnętrznej przez centrum monitorowania jakości. Dla standardów powołuje się zespoły, które od początku do końca opracowują rekomendacje w danym obszarze i procedury dla szpitala. Następnie szkolą personel, ale też przeprowadzają okresowe analizy, które pozwalają sprawdzać czy zastosowane procedury są właściwe. Sprawdzane jest również to, czy nie doszło do zdarzenia niepożądanego, czyli błędu medycznego - dodaje.

Nie można mówić o bezpieczeństwie pacjenta, nie wspominając o zabezpieczeniu jego danych osobowych i dokumentacji medycznej. Wraz z rozwojem technologii i informatyzacji rośnie skala zagrożeń, w tym cyberzagrożeń związanych z obiegiem poufnych informacji o pacjencie w cyberprzestrzeni. WCO już w 1996 roku rozpoczęło wdrażanie rozwiązań informatycznych. Dbając o wprowadzenie nowoczesnych metod przetwarzania danych, stało się swego rodzaju pionierem w Polsce wdrażania rozwiązań informatycznych w podmiotach leczniczych.

- Obecnie środowisko informatyczne WCO obejmuje siedzibę główną w Poznaniu oraz dwa ośrodki zamiejscowe: Zakłady Radioterapii w Kaliszu i Pile. Utrzymanie szybkiego połączenia światłowodowego między nimi oraz wdrożenie narzędzi informatycznych zapewniających ujednolicenie poziomu udzielanych świadczeń medycznych, zapewnia wysoką jakość świadczonych usług.  Co więcej, nasze systemy, sprzęt medyczny, wszelkie urządzenia są ze sobą zintegrowane. To zapewnia bezpieczeństwo danych pacjenta, bo nie musimy na każdym sprzęcie medycznym ręcznie ich wprowadzać, a wszystkie dane zarówno obrazowe i tekstowe przechodzą bezpośrednio do naszego szpitalnego systemu i są dostępne dla personelu. Co więcej, pacjent dzięki temu nie musi krążyć z papierową dokumentacją bo dane zapisane są w systemie - podkreśla dr n. o zdr. inż. Mirosława Mocydlarz-Adamcewicz, Kierownik Działu Informatyki, Inspektor Ochrony Danych i Pełnomocnik Dyrektora ds. informatyzacji Wielkopolskiego Centrum Onkologii.

dr n. o zdr. inż. Mirosława Mocydlarz-Adamcewicz, Kierownik Działu Informatyki, Inspektor Ochrony Danych i Pełnomocnik Dyrektora ds. informatyzacji Wielkopolskiego
dr n. o zdr. inż. Mirosława Mocydlarz-Adamcewicz, Kierownik Działu Informatyki, Inspektor Ochrony Danych i Pełnomocnik Dyrektora ds. informatyzacji Wielkopolskiego Centrum Onkologii

- Wdrożyliśmy też usługi, które mają zwiększyć poczucie bezpieczeństwa i zapewnić ochronę danych osobowych, ale też intymność i godność pacjenta, poprzez zastosowanie np. systemu kolejkowego. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie wzywamy pacjenta po nazwisku, ale poprzez numerek, który jest mu przypisany przed wizytą. Ten system jest rozwijany i będzie zastosowany we wszystkich poradniach naszego szpitala – dodaje.

Placówka doskonale wie, jak istotna przy takim rozwoju jest również potrzeba odpowiednich zabezpieczeń. Przedstawiciele WCO każdego dnia realizują zadania, by chronić swoich pacjentów i pracowników.

Zagrożeń, które są dostępne w cyberprzestrzeni, nie brakuje w ostatnich czasach. Cyberataki powodują, że całe środowisko informatyczne przestaje działać a tym samym udzielanie świadczeń zdrowotnych jest utrudnione lub wręcz niemożliwe. Zabezpieczenie się przed nimi wymagało od nas wprowadzenia dodatkowych środków, mających zwiększyć poziom bezpieczeństwa naszych komputerów i naszej sieci wewnętrznej. Wdrożyliśmy różne zabezpieczenia, w tym m.in. utworzyliśmy zapasowe centrum, które w przypadku awarii podstawowego środowiska jest w stanie natychmiastowo przejąć jego funkcje. Ostatnio wdrożyliśmy również system chroniący dane z macierzy dyskowych z funkcją szybkiego ich odzyskiwania, ograniczając tym samym czas przywracania danych i systemów informatycznych do pracy – wymienia dr n. o zdr. inż. Mirosława Mocydlarz-Adamcewicz.

Bezpieczeństwo, empatia i wysoka jakość świadczeń zdrowotnych – to cechy, które razem dają pacjentom poczucie komfortu i pozwalają na skuteczną opiekę.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski