– Już teraz jest sporo pociągów między Poznaniem a Jarocinem. Ale skoro ma być ich jeszcze więcej, to dobrze – nie ma wątpliwości pani Kasia, którą spotykamy na dworcu kolejowym w Jarocinie.
Na co dzień studiuje w Poznaniu, do swojego rodzinnego miasta przyjeżdża już coraz rzadziej. Ale, jak mówi, jeśli już wybiera się do Jarocina, to nie ma problemów, by się tam dostać. A będzie jeszcze łatwiej, bo 10 czerwca wystartuje Poznańska Kolej Metropolitalna.
Na trasie z Poznania do Jarocina pociągi będą zatrzymywały się na stacjach: Poznań Dębiny, Poznań Starołęka, Poznań Krze-siny, Gądki, Kórnik, Pierzchno, Środa Wlkp., Sulęcinek, Solec Wlkp., Chocicza, Mieszków.
Pociągi co pół godziny
O Poznańskiej Kolei Metropolitalnej mówi się od lat. Zakłada ona stworzenie siatki częstych połączeń kolejowych między Poznaniem oraz miejscowościami oddalonymi o niego o około 50 kilometrów.
W godzinach szczytu pociągi Kolei Wielkopolskich z Poznania do Wągrowca, Nowego Tomyśla, Grodziska Wielkopolskiego, Jarocina mają odjeżdżać co pół godziny. W pozostałym okresie mniej więcej co godzinę. W kolejnych latach kolej metropolitalna zacznie funkcjonować także na trasach do Rogoźna, Wronek, Kościana, Wrześni oraz Gniezna.
– Kolej metropolitalna ma olbrzymie znaczenie. Chcemy przekonać ludzi, by korzystali z kolei zamiast samochodów. To szansa, by np. pracownicy przyjeżdżający do Poznania nie tkwili w korkach – mówi Jan Grabkowski, starosta powiatu poznańskiego.
Z kolei Maciej Wudarski, wiceprezydent Poznania, dodaje: – Połączenia kolejowe to trzon aglomeracji poznańskiej. Mamy tę szczęśliwą sytuację, że z Poznania wychodzi gwiaździście dziewięć linii kolejowych, które niestety przez wiele lat nie były wykorzystywane.
Sprawdziliśmy jak obecnie wygląda podróż na trasie kolejowej z Poznania do Jarocina. Chociaż mieszkańcy Jarocina już teraz nie narzekają na liczbę połączeń kolejowych, cieszą się, że będzie ich jeszcze więcej.
Więcej pociągów z rana
Na dworcu kolejowym w Jarocinie pojawiamy się przed godziną 12. Witają nas... pustki. Przy kasie nie było nikogo. Trzy osoby czekały w poczekalni na pociąg do Poznania, który miał być za około pół godziny. Dookoła cisza i spokój. Bilet kupujemy bez problemu w ciągu dwóch minut. Za przejazd do stolicy Wielkopolski płacimy niespełna 16 zł.
– Widzi pan... W ciągu dnia tutaj jest niewiele osób. W holu pustka, na peronie to samo – opowiada nam pani Bożena, która akurat czekała na pociąg do Poznania. Ostatecznie do pociągu wsiadło około 30 osób.
O ile około południa tłumów na trasie Jarocin – Poznań rzeczywiście nie ma, zupełnie inaczej wygląda sytuacja z rana, kiedy część mieszkańców jedzie do stolicy Wielkopolski do pracy. I to właśnie w godzinach porannych nowe pociągi są najbardziej potrzebne.
– Codziennie od 20 lat jeżdżę do pracy w Poznaniu. I przydałoby się więcej pociągów z rana – mówi nam pani Marzena. I dodaje, że dobrym rozwiązaniem byłoby uruchomienie pociągu nawet o godzinie 4 rano.
– Powrót z pracy, po południu, jest już całkiem dobry. Wtedy pociągów jest więcej. Ale problemy pojawiają się np. w okresach przedświątecznych – słyszymy od pani Marzeny.
O tym, że więcej pociągów przydałoby się zwłaszcza przed świętami, ale także w weekend, mówi nam pani Bożena.
– Z racji wieku rzadko podróżuję. Ale pamiętam, jak niedawno jechałam pociągiem z Poznania do Jarocina i był on pełen studentów, którzy wracali do domu na weekend. Naprawdę trudno było wejść do środka – wspomina.
Brakuje parkingów
Kolej metropolitalna to nie tylko większa liczba pociągów. Za tym musi iść również budowa nowych parkingów Park and Ride, gdzie można byłoby zostawić swój samochód i przesiąść się do pociągu. A tych na linii Poznań – Jarocin brakuje.
Chociaż przy dworcach np. w Jarocinie, Mieszkowie, czy Chociczy znajdują się parkingi, często są one przepełnione. Dlatego też kierowcy na razie radzą sobie jak mogą, czyli parkują, gdzie popadnie: na trawie, piasku, poboczu.
– Niby jest gdzie zaparkować, ale przydałby się porządny parking na większą liczbę samochodów – opowiada pan Robert, który akurat zatrzymywał się przed dworcem w Jarocinie. Budowa parkingów Park and Ride zaplanowana jest w Kórniku oraz Środzie Wielkopolskiej. Nie wiadomo, kiedy mogłyby powstać przy pozostałych stacjach.
POLECAMY:
Najgorsze mieszkania do wynajęcia
Gdzie są najlepsze burgery i pizza w Poznaniu?
Mapa inwestycji 2018
Robaki, które mieszkają w twoim domu
Wszystko o Lechu Poznań [NEWSY, TRANSFERY]
Skąd się wzięły nazwy tych miejsc w Poznaniu?
Symulator pociągu. Sprawdziliśmy jak szkolą się maszyniści. Zobacz wideo:
źródło: gazetawroclawska.pl/x-news.pl.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?