Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tri Granit kończy karierę na PKP. Kolej będzie remontować sama

Karolina Koziolek
PKP zrezygnowało z dalszej współpracy ze spółką Tri Granit oraz budowy wieżowca nad starym dworcem w Poznaniu. Nie oznacza to, że pomysł przywrócenia tego miejsca podróżnym upadł.
PKP zrezygnowało z dalszej współpracy ze spółką Tri Granit oraz budowy wieżowca nad starym dworcem w Poznaniu. Nie oznacza to, że pomysł przywrócenia tego miejsca podróżnym upadł. UMP
Rewolucyjny zwrot akcji w sprawie starego dworca PKP. Kolej zakończyła współpracę ze spółką prywatną i chce remontować go samodzielnie.

PKP zrezygnowało z dalszej współpracy ze spółką Tri Granit oraz budowy wieżowca nad starym dworcem w Poznaniu. Nie oznacza to, że pomysł przywrócenia tego miejsca podróżnym upadł. Wręcz przeciwnie, spółka zapowiada generalny remont obiektu, który ma stać się na powrót głównym budynkiem obsługującym podróżnych w Poznaniu. Nie znany jest jeszcze los „chlebaka”, czyli tzw. nowego dworca.

Nowa filozofia dworcowa
PKP właśnie opracowało tzw. plan dworcowy. Wyszczególniono w nim budynki dworcowe w całej Polsce, które do tej pory nie przeszły remontu. Są to dokładnie 464 obiekty, w tym stary dworzec w Poznaniu. Spółka chce wyremontować je do 2023 r. Stara się o pieniądze na ten cel w Komisji Europejskiej. Dotacja z KE oznacza rezygnację ze współpracy z firmami zewnętrznymi - zakłada to program unijny - oraz samodzielny remont budynków. Również w Poznaniu.

- Zmieniamy filozofię podejścia do dworców, którą zaproponował poprzedni zarząd PKP. Przestrzeń dworca nie powinna służyć przedsięwzięciom komercyjnym, ale podróżnym - zapowiada Michał Beim, członek zarządu PKP, a od dwóch tygodni także dyrektor pionu PKP Nieruchomości.

Dla podróżnych w Poznaniu oznacza to tyle, że właściwy dworzec ponownie znajdzie się w budynku starego dworca. Nie powstanie wieżowiec, który miał stanąć nad budynkiem, ani trzy kolejne, które były planowane na działce za dworcem.

Stary dworzec PKP w Poznaniu i pomysły na jego zagospodarowanie

Stary dworzec PKP w Poznaniu i pomysły na jego zagospodarowanie

Wieżowce planowała wybudować spółka Tri Granit. Ta sama, która wybudowała stojący obok nowy dworzec oraz galerię handlową. Początkowo stary dworzec miał zostać całkowicie pozbawiony funkcji dworcowych, sprzeciwiły się temu jednak nowe władze miasta. W wersji kompromisowej, budynek miał służyć podróżnym na trzech poziomach: w podziemiu, części parteru oraz na poziomie +1. Ponadto nad dworcem Tri Granit planował wybudować wieżowiec przeznaczony na biura oraz hotel. Dziś już wiadomo, że z tych planów nic nie wyjdzie.

Mimo to Tri Granit stara się wciąż o decyzje lokalizacyjną u wojewody. - Wniosek złożyliśmy pod koniec czerwca, teraz trwają uzgodnienia dotyczące szczegółów - mówi nam Krzysztof Korzeniak z Tri Granitu odpowiedzialny za projekt.

Beim tłumaczy, że o decyzje lokalizacyjną może starać się każdy, także bez praw do danego terenu. - W czerwcu wygasła umowa Tri Granitu z PKP dotycząca tego projektu i nie zamierzamy jej przedłużać - mówi Michał Beim.

PKP w dawnym miejscu
Teraz PKP planuje odbudowę dworca według projektu z czasów jego świetności tj. z XIX-wieczną fasadą, której przywrócenie postulowała od początku konserwator zabytków.

- Wnętrze ma być nowoczesne i funkcjonalne. W budynku znajdą się gównie kasy biletowe, punkty obsługi pasażera, poczekalnia. Na poziomie +1 znajdą się biura spółek kolejowych - wylicza Michał Beim.

Dodaje, że za wcześnie, by mówić o szczegółach. W projekcie prawdopodobnie zostanie zachowany pomysł budowy kładki łączącej stary i nowy dworzec. Niewykluczone, że projekt zostanie rozszerzony o rozbudowę tunelu podziemnego.

Postulują to architekci, radni oraz członkowie zespołu powołanego przez wojewodę wielkopolskiego wiosną tego roku. - Tunel powinien łączyć Dworzec Zachodni z Wolnymi Torami, a konkretnie z terenem przed galerią handlową w okolicy dzisiejszego postoju taksówek - mówi Adam Pawlik, miejski radny i członek ww. zespołu.

Uważa, że przed galerią jest także miejsce na autobusów MPK, którą powinno się przenieść z Kaponiery.

Zespół działa także na rzecz budowy siódmego peronu na dworcu, który miałby się znaleźć od strony galerii handlowej, jest na niego przewidziana rezerwa terenowa. - Peron służyłby do obsługi kolei metropolitalnej - tłumaczy Pawlik.

Do tego konieczne jest m.in. dobudowanie toru w kierunku stacji Poznań Wschód. Szczegóły tej inwestycji władze samorządowe oraz kolejarze mają ogłosić dzisiaj.

Zespół wojewody postuluje także dobudowanie toru w kierunku Jeżyc oraz budowę trzech nowych przystanków kolejowych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Tri Granit kończy karierę na PKP. Kolej będzie remontować sama - Głos Wielkopolski

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski