Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Do 2022 roku powstanie 150 km dróg rowerowych

Marcin Karabasz
Autorzy projektu wzorują się na rozwiązaniach przyjętych w Lyonie, Amsterdamie, Brukseli czy w Santiago, stolicy Chile. Czy tak za kilka lat będą wyglądały poznańskie ulice?
Autorzy projektu wzorują się na rozwiązaniach przyjętych w Lyonie, Amsterdamie, Brukseli czy w Santiago, stolicy Chile. Czy tak za kilka lat będą wyglądały poznańskie ulice? Materiały prasowe
Ponad 151 km tras łączących wszystkie części Poznania - taką infrastrukturą mają za 6 lat dysponować rowerzyści w Poznaniu.

- Program ten ma na celu zwiększenie udziału ruchu rowerowego w mieście - mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania. W środę, 5 października, rozpoczną się konsultacje społeczne w sprawie przebiegu ścieżek rowerowych.

W ciągu sześciu lat w Poznaniu powstanie kompletna sieć tras rowerowych, a 10 proc. podróży odbywać się będzie przy pomocy roweru - to założenia Programu Rowerowego na lata 2016-2022. - Łącznie będzie to ponad 151 km dróg, które połączą różne strony miasta i przyległe gminy- wyjaśnia Wojciech Makowski, oficer rowerowy miasta. Ich koszt - w zależności od przyjętego wariantu - wyniesie 71 mln zł (wariant podstawowy) albo niespełna 130 mln zł (wariant pełny).

- Główne trasy będą biegły wzdłuż ulic Dąbrowskiego, Bukowskiej, Grunwaldzkiej, Głogowskiej, a także Dolnej Wildy - tłumaczy Daniel Chojnacki z firmy ko projekty, odpowiedzialnej za wstępny plan. Drogi te mają krzyżować się w centrum miasta. - Bierzemy pod uwagę realność wykonania tej inwestycji w centrum. Wiadomo, że ciężko tam o przestrzeń - ocenia D. Chojnacki.

Inżynier podkreśla, że planując przebieg dróg, brano pod uwagę gęstość zaludnienia poszczególnych dzielnic Poznania oraz prognozy demograficzne, a także tak zwane generatory ruchu. - To miejsca, z których najczęściej podróż zaczynamy i do których najczęściej zmierzamy. Podzieliliśmy - je na kilka kategorii - wyjaśnia przedstawiciel firmy.
Te kategorie to m.in. edukacja, sport, zdrowie, obiekty kulturalne czy handlowe. Kolejnym czynnikiem, który brano pod uwagę, były przejazdy rowerowe zgłaszane w ramach wiosennej akcji European Cycling Challange. Dzięki temu powstała dokładna mapa rzeczywistych podróży poznańskich cyklistów.

- Drogi rowerowe to bardzo atrakcyjna forma uzupełnienia komunikacji pieszej - zaznacza Maciej Wudarski. Dzięki niej - według zastępcy prezydenta - w mieście jest mniej zanieczyszczeń, a rowery nie zajmują tyle miejsca co auta. - Bierzemy przykład z takich miast, jak np. Lyon - dodaje W. Makowski.

Przedstawiony projekt jest na razie wstępny. - Nie wszystkie drogi będziemy mogli wykonać w tym samym standardzie. W pewnym momencie musi przyjść „refleksja budżetowa” - tłumaczy M. Wudarski. Konsultacje społeczne w sprawie przebiegu i jakości dróg potrwają od 5 do 25 października.

Spotkanie konsultacyjne odbędzie się natomiast 6 października o godz. 18 w Sali Białej Urzędu Miasta (pl. Kolegiacki 17). - Będzie miało ono charakter szczegółowy, a także edukacyjny. Zachęcam na przybycie osoby prywatne, a także rady osiedli - zachęca zastępca prezydenta.

CZYTAJ KOMENTARZ: Nie tylko liczba kilometrów jest ważna

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski