Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łazarz: Rowerzyści, kierowcy, piesi... Wszyscy mają być zadowoleni

Anna Jarmuż
Łazarz: Rowerzyści, kierowcy, piesi... Wszyscy mają być zadowoleni
Łazarz: Rowerzyści, kierowcy, piesi... Wszyscy mają być zadowoleni Pawel F. Matysiak
W projekcie „Rowerowy Łazarz” uwzględnieni zostaną kierowcy. Zniknie mniej miejsc postojowych. Docelowo, problem samochodów na Łazarzu rozwiązać ma wprowadzenie stref płatnego parkowania i Tempo 30.

Jest kompromis w sprawie projektu Rowerowy Łazarz, który w zeszłym roku zwyciężył w Poznańskim Budżecie Obywatelskim. Zniknie mniej miejsc parkingowych niż było zakładane. W przyszłym roku rozpoczną się też prace nad wprowadzeniem na Łazarzu strefy płatnego parkowania i strefy Tempo 30.

Nie mają, gdzie parkować
Burza rozpętała się w listopadzie. Wtedy Zarząd Dróg Miejskich, na spotkaniu z mieszkańcami, przedstawił szczegóły projektu „Rowerowy Łazarz”. Okazało się, że nie chodzi tylko o wprowadzenie na ulicach jednokierunkowych kontraruchu rowerowego (umożliwiającego cyklistom jazdę pod prąd). Zniknąć miało też około 100 miejsc parkingowych. Mieszkańcy zwracali uwagę, że w dzielnicy już teraz nie ma, gdzie zostawić samochodu. Ich zdaniem, realizacja projektu w proponowanym kształcie jeszcze pogorszyłaby sprawę.

- Był duży opór społeczny. Jednak nie dlatego, że mieszkańcy są przeciwnikami „Rowerowego Łazarza”. To likwidacja tak dużej liczby miejsc parkingowych wzbudziła ich sprzeciw - mówi Maria Łazarz, przewodnicząca zarządu Osiedla Św. Łazarz.

Jak zauważa, chwilę wcześniej doszło do podobnej sytuacji. W ramach przywracania zieleni na Łazarzu zlikwidowano nielegalne parkowanie. - Te dwie rzeczy nałożyły się na siebie. Myślę, że na opór wpłynął fakt, że to było w jednym terminie - uważa Maria Łazarz.

Część miejsc zostanie
Władze miasta i radni osiedlowy doszli jednak do porozumienia. Jak wyjaśnia wiceprezydent Maciej Wudarski, ograniczono do minimum twardą infrastrukturę - w postaci wysepek i słupków, które wyznaczały początek i koniec kontrapasu rowerowego. To one „zabierały” wiele miejsc parkingowych.

- Miejsca, w których kierowca może spodziewać się z przeciwnej strony rowerzysty, będą wyznaczane czerwonymi pasami na jezdni. Z pozostałych elementów będziemy korzystać tylko w drodze wyjątków, gdy konieczne będzie takie zabezpieczenia - wyjaśnia wiceprezydent.

- Od realizacji tego projektu nie przybędzie miejsc parkingowych, bo nie takie jest jego cel. Odejście od pierwotnych założeń pozwoli jednak zachować dużą część miejsc - stwierdza Filip Olszak, przewodniczący Rady Osiedla Św. Łazarz.

Nie oznacza to jednak, że mieszkańcy Łazarza będą mieli tyle samo miejsca dla aut, co dotychczas. Część z nich jest nielegalna i zagraża bezpieczeństwu. To ma zostać uporządkowane.

- Są miejsca, gdzie znaki, określające sposób parkowania, znajdują się bezpośrednio przy przejściu dla pieszych. One znikną - mówi Maciej Wudarski.

Kierowców obowiązywać będą zasady ogólne. Samochód będzie można zostawić na chodniku 1,5 metra od przejścia dla pieszych i co najmniej 10 metrów od skrzyżowania.

Władze miasta deklarują, że projekty wszystkich ulic, już po korekcie, będą kierowane do konsultacji przez Radę Osiedla Św. Łazarz.

- Nasze posiedzenia są zawsze otwarte. Dlatego każdy zainteresowany mieszkaniec będzie mógł przyjść i się do tego projektu odnieść - mówi Maria Łazarz.

Strefa będzie poszerzona
To nie koniec zmian. Władze miasta zadeklarowały, że już w przyszłym roku ruszą pracę nad poszerzeniem strefy płatnego parkowania i strefy tempo 30. Pojawią się one także na Łazarzu, o co tamtejsza rada osiedla zabiegała od 2012 roku.

- Strefa płatnego parkowania obniży zapotrzebowanie na miejsca postojowe. Dzięki temu mieszkańcy będą mieli większą szansę zaparkować pod swoim domem - zauważa Filip Olszak.

Z kolei, jak mówi, prace nad Tempo 30 pozwoli zaplanować na nowo siatkę połączeń na Łazarzu. Określić, które ulice mają być jednokierunkowe czy ma tam być dopuszczony ruch tranzytowy itp. Ponieważ samochody będą się poruszać wolniej zwiększy się też bezpieczeństwo - zarówno pieszych, jak i rowerzystów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski