Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Poznaniu otwarto nowoczesny tor bezpiecznej jazdy

Piotr Robakowski
W Poznaniu otwarto oficjalnie tor doskonalenia jazdy - Skoda Autodrom Poznań.
W Poznaniu otwarto oficjalnie tor doskonalenia jazdy - Skoda Autodrom Poznań. Skoda Autodrom Poznań
W Poznaniu otwarto pierwszy w Polsce zlokalizowany w obrębie miasta tor bezpiecznej jazdy. To rozwinięcie projektu Auto Lab, który w tym miejscu funkcjonuje od kilku lat.

Skoda współtworzy specjalne projekty autorskie od 2004 roku, kiedy to powstała Skoda Auto Szkoła, której głównym celem jest szkolenie kierowców i edukacja przyszłych. Kilka lat temu w Poznaniu przy ul. Głogowskie, powstał Auto Lab, czyli centrum edukacyjne, w którym zwiedzający dowiadują się jak działa samochód, jak wygląda droga hamowania, czy ile waży człowiek podczas zderzenia z prędkością np. 50 km/h. Firma prowadziła także szkolenia z zakresu bezpiecznej jazdy, korzystając z torów oddalonych od Auto Lab nawet o 50 kilometrów. Podjęto więc decyzję o budowie własnej infrastruktury. Budowa zakończyła się kilka tygodni temu. Po otrzymaniu wszelkich pozwoleń, w tym tygodniu zainaugurowano oficjalnie jego działalność.
- Obiekt składa się z czterech specjalnie zaprojektowanych modułów, które pozwolą kierowcy poznać siły działające na samochód i przekonać się, jaki wpływ na jego zachowanie ma kierujący. Moduły zostały wyposażone w nawadniane maty poślizgowe oraz przeszkody wodne. Kierowcy zmierzą się też z „szarpakiem” - urządzeniem, które wprowadzi auto w niekontrolowany nadsterowny poślizg – podkreśla Andrzej Rogoziński, szef projektu Skoda Autodrom Poznań. Tuż za „szarpakiem” znajduje się 100-metrowa płyta poślizgowa z trzema rzędami automatycznie sterowanych kurtyn wodnych, symulujących pojawiające się na drodze przeszkody. Dodatkowo, jest też okrąg, na którym można wypróbować działanie elektronicznych systemów stabilizujących tor jazdy – dodaje. Po kursie teoretycznym prowadzonym w Auto Labie, można realnie, pod okiem doświadczonych instruktorów jazdy, sprawdzić i poprawić swoje umiejętności i zrozumieć, że to my sami odpowiadamy za bezpieczeństwo jazdy.
Do wykonania robót ziemnych zużyto blisko 30 tys. ton piasku. Ułożono dwa kilometry rur nawadniających. Samochody ze żwirem przejechały w sumie 60 tys. kilometrów, czyli blisko półtora raza przejechały kulę ziemską. Do stabilizacji gruntu zużyto 550 ton cementu, a zainstalowane tu pompy wody, działające w systemie zamkniętym pompują na moduły szkoleniowe 8 000 litrów wody na minutę.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski