Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Uwaga kierowcy! Odcinkowy pomiar prędkości pod Poznaniem. Posypie się lawina mandatów?

Karol Pomeranek
Karol Pomeranek
System zacznie funkcjonować już 2 lutego
System zacznie funkcjonować już 2 lutego arch. red.
Na 7-kilometrowym odcinku A2 między węzłami Poznań-Komorniki i Poznań-Krzesiny zamontowano właśnie urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości. System zacznie działać w piątek 2 lutego. Według Autostrady Wielkopolskiej dozwoloną na tym odcinku prędkość 120 km/h przekracza nawet co czwarty kierowca.

Odcinkowy pomiar prędkości to oczywiście nic innego, jak pomiar naszej średniej prędkości uzyskanej po przejechaniu odcinka między punktami „A” i „B”. System wykonuje zdjęcia pojazdu na początku i końcu pomiarowego odcinka, odczytuje tablice rejestracyjne, a znając pokonany przez pojazd dystans i czas przejazdu, oblicza następnie średnią prędkość. Jeśli jest ona wyższa od maksymalnej średniej prędkości umożliwiającej pokonanie tego odcinka zgodnie z przepisami, dostaniemy mandat.

To bardzo obciążony odcinek autostrady

Za sprawą spółki Autostrada Wielkopolska SA taki właśnie OPP zacznie funkcjonować 2 lutego na autostradowej obwodnicy Poznania, między węzłami Poznań-Komorniki i Poznań-Krzesiny. Jak tłumaczy Anna Ciamciak ze spółki Autostrada Wielkopolska, celem wprowadzenia nowego systemu jest troska o bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego oraz zapewnienie większej płynności przejazdu.

– Nasze analizy wykazują, że autostradowa obwodnica Poznania jest najbardziej obciążonym ruchem odcinkiem Autostrady Wielkopolskiej oraz jednym z najbardziej obciążonych odcinków dróg w Polsce, ze średnim dobowym ruchem pojazdów na poziomie 90 tysięcy. Z pomiarów wykonywanych za pomocą wewnętrznych stacji licznikowych wynika, że nawet jedna czwarta pojazdów osobowych poruszających się między węzłami Poznań Komorniki, a Poznań Krzesiny przekracza na tym odcinku dozwoloną prędkość 120 km/h

Urządzeniem będzie zarządzać ITD

Ile kosztowało urządzenie zakupione przez Autostradę Wielkopolską? Anna Ciamciak, rzeczniczka spółki zasłoniła się tajemnicą handlową.

– Sfinansowaliśmy jego zakup i przekazaliśmy go Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego do wykorzystania. Zainstalowany system odcinkowego pomiaru prędkości na odcinku A2 między węzłami Poznań-Krzesiny i Poznań-Komorniki jest integralną częścią systemu CANARD, zarządzanego przez Główny Inspektorat Ruchu Drogowego. Wcześniej odsłoniliśmy odpowiednie znaki informacyjne dla kierowców, a na ekranach informacyjnych przebiegających nad drogą pojawiły się komunikaty o terminie uruchomienia odcinkowego pomiaru prędkości

– wylicza w rozmowie z naszą redakcją.

Policja: To jak najbardziej trafiona inwestycja

Wielkopolska policja inwestycji bije brawo.

– Odcinkowe pomiary prędkości bezsprzecznie są elementami podnoszącymi dyscyplinę wśród kierowców. System mierzy średnią prędkość, nalicza opłatę zgodnie z taryfikatorem i sprawa zamknięta

– mówi nam mł. insp. Andrzej Borowiak, rzecznik wielkopolskiej policji.

Jak podkreśla, to właśnie nadmierna prędkość powoduje, że skutki wielu wypadków są tragiczne.

– Najczęstszą przyczyną wypadków jest nieustąpienie pierwszeństwa i nieprawidłowe wyprzedzanie. Nadmierna prędkość potęguje ich skutki. Jak wynika z analiz, nawet zmniejszenie jej o 10 kilometrów na godzinę może uratować nasze zdrowie a nawet życie.

W ocenie rzecznika wielkopolskiej policji, sytuacja na polskich drogach poprawia się z każdym rokiem, niemniej jednak liczba najtragiczniejszych zdarzeń ciągle plasuje nas w europejskiej czołówce.

– Z pewnością na poprawę bezpieczeństwa wpływ miała radykalna podwyżka kwot mandatów. Myślę więc, że wprowadzenie kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości obsługiwanych przez Inspekcję Transportu Drogowego jeszcze bardziej zdyscyplinuje naszych kierowców.

Odcinek objęty systemem pomiaru prędkości
Odcinek objęty systemem pomiaru prędkości Google Maps

Na autostradzie będzie bezpieczniej

– Urządzenie sfinansowane przez Autostradę Wielkopolską jest kolejnym w kraju przekazanym naszej inspekcji od zarządcy drogi. Przewaga tego urządzenia nad fotoradarem polega na tym, iż działa 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu

– mówi nam Wojciech Król z biura prasowego Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

Jak podkreśla, urządzenie do pomiarów odcinkowych przekazane GITD przez Autostradę Wielkopolską jest jednym z 70 podobnych, działających na terenie kraju po zakończonym w grudniu ubiegłego roku projekcie systemu OPP.

Wspomniany projekt nie obejmował jednak podpoznańskiego odcinka A2.

– W obliczu nieuwzględnienia autostradowej obwodnicy Poznania jako jednego z odcinków, o który jest rozbudowywany system CANARD, po uzgodnieniach z GITD, zdecydowaliśmy o samodzielnym sfinansowaniu i instalacji systemu pomiaru. Głęboko wierzymy, że jego funkcjonowanie na koncesyjnym odcinku A2 przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ograniczenia ryzyka wypadków

– komentuje Sebastian Joachimiak, członek zarządu spółki Autostrada Wielkopolska.

System rusza 2 lutego

System zacznie funkcjonować już 2 lutego. Jak przypomina Anna Ciamciak, na autostradowej obwodnicy Poznania, między węzłami Poznań Zachódi Poznań Krzesiny obowiązuje ograniczenie do 120 km/h, a pojazdy ciężarowe, o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, nie powinny przekraczać 80 km/h.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Miejskie Historie - Trzcianka:

od 16 lat

Obserwuj nas także na Google News

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski