W I połowie 2021 roku Inspekcja Handlowa sprawdziła, czy w sklepach i w różnych miejscach świadczenia usług przedsiębiorcy uwidaczniają w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie produktów ceny towarów i usług. Inspektorzy porównywali również zgodność cen na półkach i produktach z tymi zakodowanymi w kasie i w czytniku oraz z informacjami zamieszczanymi w materiałach reklamowych.
Czytaj też: Koniec z nieuczciwym handlowaniem podczas pokazów?
Co drugi sprzedawca popełnia błędy
Inspektorzy sprawdzili 1530 podmiotów i ponad 280 tysięcy partii produktów. Okazało się, że błędy popełniał aż co drugi sprzedawca, a zastrzeżenia wzbudził co siódmy (14 proc.) zweryfikowany produkt.
– Przedsiębiorcy pomimo obowiązku najczęściej nie umieszczali cen jednostkowych przy artykułach lub nie eksponowali cen wcale. Zdarzało się, że źle wyliczali ceny jednostkowe, stosowali niewłaściwe zapisy w cennikach np. nieprecyzyjne przedziały „od… do…” i nie informowali o nominalnej ilości podawanych potraw i napojów – wyjaśnia Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Zakupy w dobie pandemii. Jak zachować bezpieczeństwo w sklepie?
W 1022 sklepach inspektorzy porównywali również zgodność cen podanych na półce z tymi zakodowanymi w kasie. Wyższe ceny na rachunku dotyczyły prawie 5 proc. skontrolowanych produktów. W 1050 punktach dokonano też zakupu kontrolnego, aby sprawdzić, czy sprzedawcy rzetelnie obsługują swoich klientów. I tu nie było wzorowo. Dla przykładu: przy zakupie ciasta na wagę sprzedawca powinien odliczyć wagę opakowania, ale w 55 miejscach pobierano w takich przypadkach wyższą należność.
Kontrole przez cały rok
– Kontrole oznakowania cen trwają przez cały rok. Suma kar za naruszenie obowiązków w zakresie uwidaczniania cen i rzetelności obliczania zapłaty za produkty przekroczyła już 350 tys. zł – dodaje Prezes UOKiK.
Zobacz koniecznie: Jest decyzja UOKiK w sprawie opłat za parkowanie przed marketami
Każdy sprzedawca ma obowiązek uwidaczniania właściwej ceny towaru. W zeszłym roku skargi na tego typu działania dały podstawę do wszczęcia postępowania przeciwko Jeronimo Martins Polska (właściciel sieci Biedronka), które zakończyło się nałożeniem 115 mln zł kary.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?