– Zakładamy, że zgodnie z harmonogramem, będzie to wiosna przyszłego roku – mówi Grzegorz Bubula, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Wykonawca przejął już częściowo plac budowy. Wkrótce rozpocznie się rozbiórka budynków, znajdujących się w miejscu planowanego przebiegu trasy tramwajowej.
Czytaj też: Poznań: Tramwaj na Naramowice pojedzie 8 minut. Sprawdź, gdzie będę przystanki
Najpierw mają być wyburzone dwa bloki przy ulicy Naramowickiej 149 i 149a oraz budynek przy ulicy Sarmackiej 1. Następnie przewiduje się rozbiórki budynków przy: Czarnej Roli, gdzie wcześniej mieścił się gabinet stomatologiczny; Naramowickiej 213 oraz Jasnej Roli.
Sprawdź też:
Ze względów bezpieczeństwa teren, który przylega do wyburzanych obiektów, zostanie ogrodzony. Poznańskie Inwestycje Miejskie uprzedzają okolicznych mieszkańców, że w związku z pracami rozbiórkowymi mogą wystąpić utrudnienia dla pieszych i rowerzystów, w rejonie Naramowickiej i Sarmackiej może być mniej miejsc parkingowych.
W parku Kosynierów, gdzie wcześniej znajdował się cmentarz ewangelicki, będą prowadzone badania archeologiczne.
Pierwszy etap budowy trasy tramwajowej na Naramowice obejmuje odcinek od pętli Wilczak do przystanku końcowego „Błażeja”, zaplanowanego pomiędzy ul. Bolka i Błażeja, natomiast drugi etap – od pętli Wilczak ulicą Szelągowską do skrzyżowania ulic Garbary i Estkowskiego.
Warto wiedzieć: Tramwaj na Naramowice: Jak będzie przebiegać trasa z pętli Wilczak do skrzyżowania ulic Małe Garbary i Estkowskiego? [WIZUALIZACJE]
Z tego powodu w pierwszej kolejności została rozbudowana pętla Wilczak. Powstało tam nowe torowisko z siecią trakcyjną, perony, wiaty przystankowe, system identyfikacji miejskiej. W ten sposób pętla jest już przygotowana do połączenia z torowiskiem, które w pierwszym etapie będzie prowadzić z północy Poznania na Wilczak.
Sprawdź też:
Kiedy rozpocznie się realizacja drugiego etapu trasy tramwajowej, trudno dzisiaj powiedzieć. Na razie w miejskiej kasie znalazły się pieniądze na przeprowadzenie konsultacji społecznych (już się odbyły) oraz opracowanie dokumentacji przedprojektowej (prace trwają).
Trzeba pamiętać, że koszty realizacji tylko pierwszego etapu są olbrzymie. Szacuje się, że łącznie nakłady wyniosą 430 mln zł, w tym ponad jedną trzecią stanowi dotacja unijna. Skąd ta kwota? Tramwaj na Naramowice jest ściśle powiązany z innym projektem, realizowanym w ciągu drogi krajowej nr 92, który obejmuje budowę północnej nitki mostu Lecha, przebudowę Bałtyckiej oraz skrzyżowania Lechickiej i Naramowickiej. To właśnie w miejscu tego skrzyżowania powstanie węzeł drogowy „Nowa Naramowicka”, nad Lechicką zostaną poprowadzone trzy wiadukty – jeden tramwajowy i dwa drogowe.
Sama trasa tramwajowa (pętla Wilczak – Błażeja) ma kosztować ponad 264 mln zł, w tym ponad 109 mln zł dotacji unijnej. W ramach pierwszego etapu wybudowana zostanie trasa tramwajowa o długości 3,3 km i 7,5 km dróg.
Zobacz, jak będzie wyglądać trasa na Naramowice:
Sprawdź też:
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?