Z danych amerykańskich wynika, że spośród ponad trzech milionów nauczycieli pracujących w tym kraju około 58 proc. uskarża się w ciągu swego życia zawodowego na dolegliwości z powodu narządu głosu, natomiast 39 proc. z nich przez te problemy musi przerwać pracę w zawodzie. Jak nauczyciele mogą zadbać o swój głos, który jest najważniejszym narzędziem ich pracy?

Około 800 tys. nauczycieli w Polsce świętuje zakończenie kolejnego roku szkolnego. Wakacje to dla nich czas odpoczynku po dziesięciu trudnych miesiącach pracy. Część z nich musi również wykorzystać ten okres, by zadbać o zdrowie, w tym gardło czy krtań. Problemy z głosem to jedna z najbardziej powszechnych dolegliwości, na którą skarżą się nauczyciele, uznawana za najczęstszą chorobę zawodową w tej profesji.

Nauczyciele nie są na straconej pozycji. Tylko od nich zależy, czy w nowym roku szkolnym ich problemy z gardłem nie wrócą jak bumerang. Oto sposoby, które pomogą zadbać nauczycielowi o głos.

Choć według badania Nationale-Nederlanden „Dojrzałość finansowa Polaków 2017” 55 proc. z nas rokrocznie poddaje się badaniom, wielu zapomina o codziennej profilaktyce. Szczególnie tej związanej z narządami narażonymi na urazy ze względu na charakter naszej pracy. W przypadku nauczycieli piętą achillesową jest właśnie aparat mowy. Czynników, które to powodują jest naprawdę wiele. Wystarczy wymienić: nieprawidłową technikę emisji głosu, hałas, złą jakość powietrza, zbyt długi czas mówienia czy nawet stres.

Trenuj głos
Ćwiczenie czyni mistrza. Badania pokazują, że nauczyciele mają problemy z gardłem i krtanią znacznie częściej niż na przykład śpiewacy operowi, którzy uczą się panować i prawidłowo wykorzystywać swój głos. Rozgrzewanie głosu to przede wszystkim umiejętność rozluźnienia ciała i mięśni aparatu głosowego, nauka prawidłowej fonacji (tworzenia dźwięków), artykulacji i dykcji, siły i barwy głosu oraz umiejętności jego modulacji. Ważne również, by nauczyciele nauczyli się oddychać przeponą. Trening głosu musi być wykonywany regularnie, bo tylko wtedy przyniesie oczekiwane rezultaty.

Zadbaj o warunki pracy
W pomieszczeniach, w których pracują nauczyciele, powinna panować temperatura 18-21ºC i wilgotność 60–70 proc. Powietrze, zwłaszcza w okresie grzewczym, który w Polsce jest stosunkowo długi, jest suche, a jego wilgotność nie przekracza 45 proc. Dlatego też konieczna jest dbałość, by otoczenie, w którym przebywają osoby pracujące głosem, posiadało optymalne parametry. Należy nawilżać powietrze, nie przegrzewać klas, często wietrzyć pomieszczenia, podczas mówienia popijać letni, ale nie zimny płyn i nawilżać błonę śluzową nosa. Strunom głosowym szkodzi również kurz, który osadza się na błonie śluzowej, powodując podrażnienie, a co za tym idzie chrząkanie czy odruch kaszlu.

Unikaj krzyku
Naturalnym środowiskiem nauczycieli i uczniów jest hałas. Ktoś nawet powiedział, że nauczyciele mówią w podobny sposób jak osoby przemawiające na wiecach. A to oznacza, że za głośno mówią, a czasem nawet krzyczą. Im wyższy poziom hałasu, tym większy wysiłek i niekorzystna praca strun głosowych. Mówienie „podniesionym głosem” powoduje u nauczycieli nawyk nadmiernego używania głosu, co prowadzi w konsekwencji do jego zaburzeń. Nauczyciele powinni starać się zapanować nad hałasem swoim autorytetem i w miarę możliwości korzystać z pomocy mikrofonu. w razie niemożności opanowania hałasu po prostu zamilknąć. Przekrzykiwanie się z uczniami nie ma sensu i na pewno nie wzmacnia nauczycielskiego autorytetu.

OBEJRZYJ WIDEO:

Co drugi Polak planuje w tym roku wyjechać na wakacje