Oszuści nie cofną się przed niczym, by wyłudzić od nas pieniądze. Szczególnie narażone są osoby starsze. Jaka jest ich nowa metoda?

Nie ma miesiąca, by w kraju nie pojawiały się informacje o kolejnych oszukanych osobach metodami „na wnuczka”, czy też na „policjanta”. Jednak w związku z ciągłym nagłaśnianiem takich spraw przez media, a także apelami organów ścigania, naciągacze muszą wymyślać kolejne rodzaje swojego kamuflażu.

Na początku minionego tygodnia otrzymaliśmy informację z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Poznaniu, bo okazuje się, że metoda „na pracownika ZUS”, to kolejna próba działania oszustów:

- Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie odwiedza swoich klientów w domach, w celu poinformowania ich o przysługujących im świadczeniach i usługach. Kontakt odbywa się listownie lub w placówkach ZUS, a także poprzez uwierzytelniony profil na Platformie Usług Elektronicznych - informuje nas regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce Marlena Nowicka.

Zobacz też: Uwaga na oszustów! Od rana w Poznaniu trzy próby oszustw na wnuczka

- Pracownicy ZUS-u odwiedzają osoby starsze jedynie z okazji jubileuszu ukończenia 100 lat życia, ale o tej wizycie osoba zainteresowana jest wcześniej powiadamiana. Ponadto, wizyta pracownika ZUS w domu klienta możliwa jest, gdy przeprowadzana jest kontrola zwolnienia lekarskiego. Jeżeli zatem nie jesteśmy na takim zwolnieniu, nie mamy co spodziewać się wizyty ZUS. Natomiast osobę, która ubiega się np. o rentę z tytułu niezdolności do pracy, i nie jest w stanie przybyć na badanie do placówki ZUS, może odwiedzić lekarz orzecznik w celu przeprowadzenia badania. Wówczas o terminie tego badania jest wcześniej poinformowana. Podobnie, gdy prowadzona jest kontrola płatnika składek, a siedziba firmy jest w tym samym miejscu co adres zamieszkania, wówczas inspektor kontroli może odwiedzić go w domu. Na kontrolę inspektorzy również umawiają się z wyprzedzeniem. Nie ma zatem zbyt wielu możliwości, by pracownicy ZUS-u odwiedzali klientów w domach. Stąd Zakład Ubezpieczeń Społecznych uczula i prosi o ostrożność - dodaje.

Zobacz też: Oszuści zarabiają pod przykrywką dobroczynności

(Źródło: Foto Olimpik)

Jeżeli ktokolwiek ma wątpliwość co do wiarygodności kontaktujących się osób, powinien skontaktować się z najbliższą placówką ZUS lub z Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS pod numerem telefonu: 22 560 16 00.

Niestety, przypadków w których to osoby starsze padają ofiarami jest wiele.