Nowy e-dowód: kto musi go wyrobić? Co z osobami urodzonymi w 2002 roku
Ponad milion Polaków z różnych przyczyn będzie składało wnioski o nowe dokumenty tożsamości. Jedni – bo ich dowód ma już 10 lat. Drudzy – bo do tej pory nie mieli dowodu, a urodzili się 2002 roku, więc właśnie wchodzą w dorosłość.
Sprawdź też:
Wymiana dowodów osobistych w 2020 roku: jak złożyć wniosek online o e-dowód?
Aby złożyć wniosek o dowód osobisty przez internet, trzeba mieć założony profil zaufany i odpowiednie zdjęcie w wersji elektronicznej. Profil zaufany można założyć za darmo, wszelkie informacje, jak to zrobić można znaleźć na stronie: https://pz.gov.pl/pz/index
Następnie należy wejść na stronę https://www.gov.pl/ - zalogować się do konta Mój GOV (prawy górny róg) i tam wybrać usługę „Uzyskaj dowód osobisty z warstwą elektroniczną”.
Zobacz też: Mikrorachunek 2020
Kolejne kroki niezbędne do złożenia wniosku online o e-dowód osobisty
- Wybierz powód ubiegania się o dowód.
- Wybierz dowolny urząd, w którym odbierzesz gotowy dowód.
- Zaznacz, czy chcesz mieć podpis osobisty. To zaawansowany podpis elektroniczny umieszczany w e-dowodzie. W kontakcie z urzędem (podmiotem publicznym) jest tak samo ważny jak podpis własnoręczny. Możesz go też używać do załatwiania innych spraw – z firmami lub osobami, jeśli zgodzą się na to obie strony.
- Dołącz zdjęcie (Sprawdź, jakie warunki powinno spełniać zdjęcie do dowodu).
- Sprawdź, czy wpisałeś poprawne dane – znajdziesz je potem na oryginalnym dowodzie (imię lub imiona, nazwisko, nazwisko rodowe, imiona rodziców, datę urodzenia, płeć).
- Uzupełnij brakujące dane kontaktowe. Upewnij się, że masz w swoim wniosku poprawny e-mail. To na ten adres dostaniesz numer wniosku wraz z nazwą urzędu, w którym odbierzesz dowód.
- Po wypełnieniu formularza system przekieruje Cię do usługi e-podpis na stronie pz.gov.pl.
- Podpisz wniosek profilem zaufanym.
Sprawdź też:
Zmiany w dowodach osobistych 2020: co jeśli zgubimy dowód?
Mając „tradycyjny” dowód osobisty, w przypadku jego zaginięcia, powinniśmy to od razu zgłosić do urzędu (można to zrobić online). Urzędnik od razu po otrzymaniu zgłoszenia, unieważnia dowód. W związku z tym, jeśli nawet po kilku dniach znajdziemy zgubę, to i tak będziesz musiał wyrobić nowy dowód.
Zobacz też: Jak wyglądają e-dowody?
Właściciele e-dowodów mają od nowego roku możliwość czasowego zawieszenia dokumentu. Można to zrobić pod tym adresem: https://www.gov.pl/web/gov/zglos-zawieszenie-lub-cofnij-zawieszenie-swojego-e-dowodu
- Każdy, kto nie wie, gdzie jest jego e-dowód i jednocześnie liczy na to, że się znajdzie - może go zawiesić na 14 dni - tłumaczy minister cyfryzacji Marek Zagórski. - Jeśli w tym czasie nie cofnie zawieszenia, dowód zostanie automatycznie unieważniony. Jeśli zawieszenie zostanie cofnięte w ciągu dwóch tygodni, e-dowód znowu będzie ważny. Wnioski o zawieszenie i odwieszenie e-dowodu można złożyć przez Internet - dodaje szef Ministerstwa Cyfryzacji.
W 2019 roku Polacy złożyli ponad 160 tysięcy internetowych wniosków o nowe dowody oraz ponad 17 tysięcy zgłoszeń online informujących o utracie dowodu.
Zobacz też:
E-dowód ułatwi ci życie, możesz go mieć za darmo. Zobacz wideo:
Sprawdź też:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?