Nadchodzi Movember, czyli miesiąc wąsaczy, w którym nie...

    Nadchodzi Movember, czyli miesiąc wąsaczy, w którym nie można zapomnieć o badaniu

    Maciej Badowski, Tomasz Biliński

    Polska

    Aktualizacja:

    Polska

    We wtorek rozpoczęła się czwarta edycja akcji Movember w Polsce.
    1/11
    przejdź do galerii

    We wtorek rozpoczęła się czwarta edycja akcji Movember w Polsce. ©marek szawdyn/polska press

    24 października rozpoczęła się czwarta edycja Movember Polska. Jest to kampania społeczna poruszająca temat profilaktyki raka jąder i prostaty, której symbolem są Wąsy. Do końca listopada na terenie całego kraju realizowane będą bezpłatne badania USG dla mężczyzn.
    Movember narodził się w 2003 roku, kiedy w Australii grupa znajomych założyła się o to, któremu uda się wyhodować największy Wąs w ciągu 30 dni listopada. Okazało się wówczas, że Wąs ma ogromną siłę do prowokowania dyskusji – na temat męskiego zdrowia. Od 14 lat na całym świecie mężczyźni w różnym wieku zapuszczają w listopadzie Wąsy, by zachęcać innych do rozmów na ważne, lecz rzadko poruszane tematy. Najważniejszymi z nich są zawsze nowotwory jąder i prostaty, na temat których wiedza nadal pozostaje niewielka.


    - To nie jest już tylko symbol pociesznego wujka, ale m.in. zwraca uwagę na zdrowie mężczyzn - przyznał Jakub Kajdaniuk z zarządu Fundacji Kapitan Światełko.

    Ruch Movember Polska narodził się wśród Polaków przebywających na Wyspach Brytyjskich, gdzie mieści się centrala Movember dla Europy. W 2014 roku dzięki Fundacji Kapitan Światełko po raz pierwszy zorganizowano edukacyjne spotkania w Polsce, a w 2015 roku Movember Polska był już serią spotkań i prelekcji. Oczywiście był to także sezon zapuszczania Wąsów dla blisko miliona osób w całym kraju, które angażowały się w kampanię w największych miastach w Polsce oraz na portalach społecznościowych.

    W 2016 roku zostały, po raz pierwszy w globalnej historii Movember, zorganizowane bezpłatne badania USG dla mężczyzn w całym kraju. Dzięki wsparciu Nationale-Nederlanden, Affidea Polska i Marco udało się przebadać blisko 1300 mężczyzn, wykrywając 16 przypadków nowotworów jąder i niemalże 30 innych schorzeń. Dzięki zaangażowaniu Kliniki Nova ambasadorami akcji zostali siatkarze Mistrza Polski, drużyna ZAKSA Kędzierzyn-Koźle.

    Jak co roku celem kampanii Movember jest podnoszenie świadomości mężczyzn w całym kraju na temat profilaktyki raka jąder i prostaty. Nowotwory jąder dotyczą przede wszystkim młodych mężczyzn, między 15 a 35 rokiem życia, zaś rak gruczołu krokowego dotyczy panów w coraz młodszym wieku – nawet 45-letnich.

    - Dzięki serii spotkań z bezpłatnymi badaniami, okolicznościowym meczom piłki ręcznej w ramach PGNiG Superligi, ale także działaniom w mediach społecznościowych, organizatorzy Movember chcą w tym roku przebadać ponad 2000 osób. Dzięki zaangażowaniu sportowców i partnerów akcji możliwe będzie także zwiększenie zasięgu kampanii w mediach tradycyjnych i internecie. Staramy się, by w listopadzie wszyscy kojarzyli Wąsy z męskim zdrowiem i sami zaczynali interesować się własnym - tłumaczył Kajdaniuk.



    Dzięki wsparciu wielu firm dla polskich Wąsaczy, Movember Polska 2017 będzie kolejną, niezwykłą kampanią promującą męskie zdrowie. Aby rozwiać wątpliwości mężczyzn, którzy obawiają się badań i regularnego sprawdzania swojego stanu zdrowia, kampania promować będzie wiedzę na temat nowoczesnych, nieinwazyjnych metod wczesnego wykrywania nowotworów jąder i prostaty.

    W rozpoczętej we wtorek edycji w rolę ambasadorów wcielają się szczypiorniści drużyn PGNiG Superligi. Wzięli oni udział w tworzeniu serii niecodziennych spotów - MOhistorii, opowiadających o różnych aspektach męskiego zdrowia (można je obejrzeć na kanale „kapitanswiatelko” w serwise youtube.com).

    - W poprzednim sezonie podjęliśmy działania promocyjne akcji, ale współpraca z fundacją spodobała nam się tak bardzo, że zostaliśmy jej ambasadorami - tłumaczy Justyna Woja, rzecznik PGNiG Superliga. - Cel jest jasny, to zapobieganie typowo męskim chorobom, a dzięki zaangażowaniu zawodników PGNiG Superligi, jesteśmy w stanie dotrzeć do grupy docelowej. Zaangażowanie w tego typu akcje to dla nas realizacja ważnego filaru komunikacji jakim jest CSR. Sportowcy podejmują codzienną walkę na boisku, wychodzą z niej zwycięsko lub nie, w walce z rakiem nie jest tak łatwo, dlatego staramy się wspierać kampanie ratujące życie - dodała.

    - Do udziału w akcji mnie nie trzeba było namawiać. Głównie dlatego, że kilka miesięcy temu miałem zapalenie jądra. Zachęcam więc mężczyzn do badania się. Wiem, że bywa to trudne, sam się wstydziłem iść do lekarza, niemalże siłą zaciągnęła mnie do niego narzeczona. Leczenie trwało trzy miesiące, na razie, odpukać, wszystko w porządku. Najtrudniejszy jest iść pierwszy raz, później jest już z górki - opowiadał kołowy Stali Mielec Adrian Wojkowski, który przy okazji startu edycji ściął włosy i bujną brodę. Został wąs.

    W ramach kampanii Movember Polska 2017 po raz drugi realizowane będą bezpłatne badania USG jąder dla mężczyzn, zachęcające młodszych panów do oswojenia się z tym badaniem oraz do wyrobienia sobie nawyków dbania o swoje zdrowie intymne.

    Za informacją prasową

    Harmonogram darmowych badań profilaktycznych dla mężczyzn:
    02 XI - Wrocław, SkyTower
    04 XI - Bielsko Biała, Galeria Sfera
    10 XI - Kraków, Galeria Bronowice
    12 XI - Lublin, Tarasy Zamkowe
    18 XI - Międzynarodowe Targi Poznańskie
    19 XI - Poznań, Galeria Malta
    19 XI - Kędzierzyn-Koźle, Odrzańskie Ogrody
    22 XI - Warszawa, Hala Koszyki
    24 XI - Łodź - Pasaż Łódzki
    26 XI - Trójmiasto - CH Batory
    28 - 29 XI - Katowice, CNTI UE

    Czytaj treści premium w Głosie Wielkopolskim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Sport z kraju i ze świata

    Zobacz więcej na Sportowy24.pl

    Lp. Drużyna M. Pkt. Z. R. P. Bramki
    Eliminacje Ligi Mistrzów
    Eliminacje Ligi Europy
    1 Legia Warszawa Live 37 44 21 10 6 70-31
    2 Jagiellonia Białystok Live 37 42 21 8 8 64-39
    3 Lech Poznań Live 37 42 20 9 8 62-29
    4 Lechia Gdańsk Live 37 42 20 8 9 57-37
    5 Korona Kielce Live 37 28 14 5 18 47-65
    6 Wisła Kraków Live 37 26 14 6 17 54-57
    7 Pogoń Szczecin Live 37 25 11 13 13 51-54
    8 Bruk-Bet Termalica Nieciecza Live 37 25 13 7 17 35-55
    Lp. Drużyna M. Pkt. Z. R. P. Bramki
    Spadek do 1. ligi
    1 Zagłębie Lubin Live 37 34 14 11 12 51-45
    2 Piast Gliwice Live 37 31 12 10 15 45-54
    3 Śląsk Wrocław Live 37 29 12 10 15 49-52
    4 Wisła Płock Live 37 28 12 11 14 49-57
    5 Arka Gdynia Live 37 24 10 9 18 44-60
    6 Cracovia Live 37 24 8 15 14 45-52
    7 Górnik Łęczna Live 37 22 9 10 18 47-63
    8 Ruch Chorzów Live 37 19 10 8 19 42-62
    Lp. Drużyna M. Pkt. Z. R. P. Bramki
    Awans do grupy mistrzowskiej
    Miejsce w grupie spadkowej
    Ruch Chorzów został ukarany odjęciem czterech punktów za zaległości finansowe
    1 Legia Warszawa Live 37 73 21 10 6 70-31
    2 Jagiellonia Białystok Live 37 71 21 8 8 64-39
    3 Lech Poznań Live 37 69 20 9 8 62-29
    4 Lechia Gdańsk Live 37 68 20 8 9 57-37
    5 Zagłębie Lubin Live 37 53 14 11 12 51-45
    6 Wisła Kraków Live 37 48 14 6 17 54-57
    7 Korona Kielce Live 37 47 14 5 18 47-65
    8 Wisła Płock Live 37 47 12 11 14 49-57
    9 Pogoń Szczecin Live 37 46 11 13 13 51-54
    10 Śląsk Wrocław Live 37 46 12 10 15 49-52
    11 Piast Gliwice Live 37 46 12 10 15 45-54
    12 Bruk-Bet Termalica Nieciecza Live 37 46 13 7 17 35-55
    13 Cracovia Live 37 39 8 15 14 45-52
    14 Arka Gdynia Live 37 39 10 9 18 44-60
    15 Ruch Chorzów Live 37 38 10 8 19 42-62
    16 Górnik Łęczna Live 37 37 9 10 18 47-63