Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przejście podziemne na dworcu kolejowym w Buku zostanie rozbudowane. Połączy dwie części miasta

Paweł Antuchowski
Paweł Antuchowski
Widok od góry stacji kolejowej w Buku. Centrum powstanie w miejscu, gdzie dziś jest pole uprawne. Tam będzie się kończył tunel pod torami.
Widok od góry stacji kolejowej w Buku. Centrum powstanie w miejscu, gdzie dziś jest pole uprawne. Tam będzie się kończył tunel pod torami. Google Maps
Prezes PKP PLK podpisał z burmistrzem Buku list intencyjny, na mocy którego przejście podziemne prowadzące na perony stacji Buk zostanie rozbudowane. Dzięki temu będzie można dostać się za jego pomocą na druga stronę linii kolejowej, gdzie gmina planuje budowę nowego układu komunikacyjnego z centrum przesiadkowym.

Przejście podziemne połączy obie strony torów

O rozbudowie przejścia podziemnego na perony stacji Buk mówi się już od kilku lat. Pozwoli ona przechodzić pasażerom na drugą stronę torów kolejowych, gdzie obecnie znajduje się pole, ale docelowo ma powstać nowy układ komunikacyjny, z drogami dojazdowymi i centrum przesiadkowym, które wybuduje gmina.

- Dziś mieszkańcy, którzy z drugiej części miasta chcą zdążyć na pociąg, często grzęzną na zamkniętym przejeździe kolejowym. Jest to niespełna 5 metrów nowego przejścia podziemnego, które pozwoli na rozbudowę terenów po przeciwnej stronie stacji

- mówiła podczas konferencji prasowej posłanka PiS Jadwiga Emilewicz.

Czytaj także: Największa akcja poznańskiego podziemia. Straty szacowane na co najmniej milion marek. Tak wyglądała akcja Bollwerk

Rozbudowa wyczekiwana przez mieszkańców

Rozbudowane przejście podziemne ma połączyć części miasta położone po obu stronach torów i prowadzić od strony ul. Kolejowej w kierunku Dobieżyna. Przebudowane przejście będzie dostępne dla wszystkich podróżnych, także dla osób mających trudności z poruszaniem się.

- Jest to bardzo wyczekiwana inwestycji, która stworzy spójny układ komunikacyjny na terenie naszej gminy. Bez rozbudowy przejścia podziemnego, budowa centrum przesiadkowego nie ma sensu

- przedstawiał burmistrz Buku Paweł Adam.

Budowa już w przyszłym roku?

Konkretna data zakończenia budowy przedłużenia przejścia nie jest jeszcze znana, jednak ma ona nastąpić przed oddaniem do użytku nowego centrum przesiadkowego, które jest planowane na przełomie 2024 i 2025 roku. Przebudowa częściowo zostanie sfinansowana przez PKP PLK, a częściowo przez gminę

- W ciągu miesiąca przygotujemy i zawrzemy porozumienie z gminą, które skonkretyzuje naszą współpracę. W dalszym etapie wybierzemy w przetargu wykonawcę projektu przebudowy, do której przystąpimy w przyszłym roku

- stwierdził Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Obserwuj nas także na Google News

Stacja kolejowa w Buku została przebudowana w ramach modernizacji zachodniego odcinka linii kolejowej nr 3 (Poznań Główny – Kunowice) w latach 90-tych ubiegłego wieku. Ze stacji korzysta około 2 tys. podróżnych w ciągu doby. Obecny tunel na stacji ma 25 m długości.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Ostatni regularny pociąg pasażerski przestał kursować do Czarnkowa już na początku lat dziewięćdziesiątych. Obecnie linia wciąż jeszcze jest przejezdna, pojawiają się na niej okazjonalnie pociągi turystyczne, kursujące maksymalnie 30 km/h. Cały ciąg, liczący 65 km, połączy Czarnków z Rogoźnem i Wągrowcem. W ten sposób możliwe będzie, po odbudowaniu łącznicy w miejscowości Goraj, prowadzenie bezpośrednich pociągów do Poznania.  Niezelektryfikowaną linią pociągi będą mogły kursować z prędkością do 120 km/h. Według deklaracji Roberta Pilarczyka ze stycznia 2022 roku, po remoncie będzie ją obsługiwało 10 par pociągów na dobę. Nie jest jeszcze jasne, w jakiej relacji będą one kursowały. Rozważany jest wariant, w którym pociągi jeżące z Poznania do Wągrowca kursowałyby w wydłużonej relacji przez Rogoźno do Czarnkowa.  Problemem jednak jest często występujące przepełnienie składów kursujących na linii, która obecnie znajduje się na granicy swojej przepustowości. Druga możliwość zakłada uruchomienie pociągów na krótszej trasie przez Rogoźno i Oborniki, gdzie także ze względu na ograniczoną przepustowość pasażerowie musieliby się przesiadać, aby dojechać do stolicy Wielkopolski.

Do tych miast w Wielkopolsce pociągi wrócą po latach! Umowy ...

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski