Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przedsiębiorco, możesz zapłacić mniejszy podatek

Milena Kochanowska
Czy są sposoby, by przedsiębiorcy zaoszczędzili na płaceniu podatków? Na pytania o haczyki na fiskusa odpowiada dr Paweł Małecki z Wielkopolskiego Oddziału Krajowej Izby Doradców Podatkowych

Pobieram emeryturę pomostową i mam własną firmę. W tym miesiącu zarobię 5 tys. złotych. Wiem, że prawo do "pomostówki" ulega zawieszeniu w razie osiągania przychodu w kwocie wyższej niż 130 procent przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, czyli w tym kwartale 4 506,30 zł?. złotych. Czy to znaczy, że za lipiec emeryturę będę musiał zwrócić?
- Nie, bo za przychód z działalności gospodarczej uważa się nie rzeczywiste przychody tylko podstawę, od której naliczamy składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Wynosi ona obecnie 2015,40 złotych, czyli jest niższa od kwoty 4 506,30. Pana dochód, a nawet jeszcze wyższy, nie spowoduje więc zawieszenia, ani ograniczenia wysokości emerytury pomostowej.

W tym miesiącu uzyskam wyjątkowo wysokie dochody z działalności gospodarczej. Niespodziewanie dla mnie dochód znajdzie się w drugim progu skali podatkowej - stawka 32 proc. Czy istnieją jakieś prawne możliwości zejścia do niższego progu?
- Może pani, na przykład, kupić drogie auto na firmę i wpisać je w koszty. Trzeba tylko pamiętać by przed upływem 12 miesięcy od daty kupienia, sprzedać je w następnym roku podatkowym. Wtedy w roku 2012 wystąpi dodatkowy przychód z tej transakcji, ale wtedy możemy z rozmysłem od nowego roku wybrać podatek liniowy 19 proc. lub pozostać przy zasadach ogólnych opodatkowania, gdy przewidujemy słabe wyniki finansowe.

Zamierzam kupić na firmę samochód osobowy o wartości około 300 tys. zł. Na jakich zasadach dokonać jego zakupu, by płacić jak najniższe podatki? Nie jestem na ryczałcie, ani na karcie podatkowej.
- Ze względów podatkowych najlepiej jest nie kupować pojazdu, tylko podpisać na niego umowę leasingu operacyjnego. Zakup tak drogiego auta wiąże się z koniecznością jego amortyzacji, a wtedy koszty podatkowe to odpisy amortyzacyjne od kwoty rzędu 80 tys. zł, pozostała część zakupu zaś wypada z kosztów. Natomiast przy leasingu operacyjnym przez minimum dwa lata, lub dłużej, cała wartość auta zostanie rozliczona w kosztach podatkowych.

Uruchomiłem działalność gospodarczą, a mam szereg rzeczy kupionych przed jej rozpoczęciem, a teraz przydatnych. Na przykład komputer i meble biurowe. Czy mogę jakoś te rzeczy ująć w kosztach podatkowych?
- Tak. Są to środki trwałe. Jeśli posiadamy dokumenty nabycia tych rzeczy to wyceniamy je według nich. Jeśli takich dokumentów nie mamy to wyceniamy je rynkowo - według cen obowiązujących w grudniu ubiegłego roku i wpisujemy do ewidencji środków trwałych. Gdy wartość każdej z tych rzeczy nie przekracza 3,5 tys. złotych, to wpisujemy je jednorazowo w koszty.


Rozpoczynam działalność gospodarczą i poniosę znaczne wydatki. Przewiduję więc w tym roku stratę z działalności. Jaką formę opodatkowania najlepiej wybrać? Czy może to być ryczałt od przychodów?

- Proponuję pozostać przy ogólnych zasadach opodatkowania. W tym roku podatku i tak pani nie zapłaci, a poniesioną stratę rozliczy w ciągu następnych 5 lat. Do 20 stycznia 2012 roku może pani zmienić zasady opodatkowania. Wtedy warto wybrać ryczałt ewidencjonowany, gdy wykonywana działalność na to pozwala i cechuje się ona dużą rentownością.

STRONA GŁÓWNA GŁOSU WIELKOPOLSKIEGO

Najnowsze informacje z Wielkopolski wprost na Twoją skrzynkę - zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski