Próbna matura 2017. Geografia - sprawdź się!
Na rozwiązanie matury 2016 z geografii na poziomie rozszerzonym uczniowie będą mieli 180 minut. W tym czasie będą musieli wykonać około 30 zadań. Do kilku z nich potrzebna będzie kolorowa mapa - załącznik do arkusza.
PRÓBNA MATURA 2017 Z GEOGRAFII
Mapa okolic Chęcin do zadań 1–4.
Zadanie 1.
1. Przyporządkuj opisom wzniesień ich nazwy wybrane spośród podanych poniżej.
Grzbiet Bolechowicki, Zelejowa, Grzywy Korzeczkowskie, Pasmo Chęcińskie Porośnięte lasami wzniesienia o długości około 5 km, przez które przebiega pieszy szlak turystyczny i szlak dydaktyczny. Od zachodu u podnóża wzniesień płynie rzeka – dopływ Białej Nidy.
.................
2. Na stokach wzniesień znajdują się formy krasowe i kamieniołom. Część obszaru objęto formą ochrony przyrody. U podnóża wzniesień płynie strumień – dopływ Bobrzy.
.................
3. Wzniesienia o niewielkim zalesieniu położone na południe od Doliny Chęcińskiej. Na stokach jednego ze wzniesień utworzono rezerwat geologiczno-leśny, do którego prowadzi szlak dydaktyczny.
.................
Zadanie 2.
Na podstawie mapy podaj po jednym przykładzie zmian w litosferze i hydrosferze, które nastąpiły w wyniku działalności wapienniczych i cementowych zakładów przemysłowych w miejscowości Sitkówka-Nowiny.
Zmiana w litosferze: ............
Zmiana w hydrosferze: ............
Ilustracja do zadania 3.
Poniżej przedstawiono przekrój geologiczny przez okolice Chęcin.
Zadanie 3.
Oceń prawdziwość każdej informacji. Wpisz znak X w odpowiednie komórki tabeli.
1. Dolina Chęcińska została utworzona w synklinie. Prawda/Fałsz
2. Dno Doliny Chęcińskiej jest wyrzeźbione w najstarszych skałach spośród występujących na powierzchni obszaru przedstawionego na przekroju. Prawda/Fałsz
3. Skały oznaczone numerem 3. okazały się mniej odporne na erozję i wietrzenie niż skały oznaczone numerem 1. Prawda/Fałsz
4. Obszar pomiędzy górami Zelejową a Zamkową jest przykładem inwersji rzeźby. Prawda/Fałsz
Zadanie 4.
Oblicz wysokość Słońca w momencie górowania w najdłuższym dniu w roku w miejscu, w którym znajduje się pomnik lotników (B2/C2). Zapisz obliczenia.
Obliczenia: ...........
Wysokość Słońca: ...........
Ilustracja do zadania 5.
Na schematach A, B, C i D przedstawiono wzajemne położenie Słońca, Ziemi i Księżyca w czasie występowania czterech faz Księżyca.
Zadanie 5.
Uzupełnij rysunek, wiedząc, że pełnia Księżyca miała miejsce 8 lutego. W puste pola na rysunku wpisz litery, którymi oznaczono poszczególne schematy, tak aby przedstawione na nich wzajemne położenie ciał niebieskich, w kolejnych fazach Księżyca, warunkowało wielkość amplitudy pływów.
Ilustracja do zadania 6.
Na wykresach oznaczonych numerami 1 i 2 przedstawiono zmiany wysokości Słońca w ciągu doby w dniach przesileń i równonocy nad dwoma równoleżnikami spośród zaznaczonych na Rysunku 1.
Zadanie 6.
Wpisz pod każdym wykresem nazwę równoleżnika, nad którym występują przedstawione zmiany wysokości Słońca w ciągu doby.
Ilustracja do zadania 7.
Na rysunku przedstawiono krążenie powietrza na półkuli północnej.
Zadanie 7.
Na podstawie rysunku wyjaśnij, dlaczego cyrkulacja powietrza w komórce Hadleya przyczynia się do powstawania strefy wysokiego ciśnienia atmosferycznego w szerokościach zwrotnikowych.
Materiał źródłowy do zadań 8–9
Zadanie 8.
Zaznacz przy każdej z podanych informacji miesiąc, do którego ta informacja się odnosi.
1. Nizina Wielkopolska oraz Kotlina Warszawska są jednymi z najcieplejszych regionów Polski. Styczeń/Lipiec
2. Układ izoterm jest zbliżony do przebiegu rocznych izoamplitud temperatur powietrza w Polsce. Styczeń/Lipiec
3. Układ izoterm potwierdza przejściowy charakter klimatu Polski. Styczeń/Lipiec
Zadanie 9.
Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w wyznaczonych miejscach jedno z określeń podanych w nawiasach.
1. W Poznaniu roczne amplitudy temperatury powietrza są ………………… (wyższe / niższe) niż w Warszawie.
2. Różnice wysokości Słońca nad horyzontem w ciągu roku i pasowość ukształtowania powierzchni Polski wpływają na układ izoterm ………………. (lipca / stycznia).
3. Wpływ odległości od oceanu na obszarze Polski zaznacza się wyraźnie w rozkładzie średniej miesięcznej temperatury powietrza w ………………. (styczniu / lipcu).
Ilustracja do zadania 10.
Na mapie przedstawiono roczne sumy opadów atmosferycznych na kuli ziemskiej. Literami od A do C oznaczono na mapie wybrane obszary na Ziemi.
Zadanie 10.
Przyporządkuj do każdego obszaru wskazanego na mapie i oznaczonego literą od A do C odpowiednią nazwę regionu geograficznego, wybierając z podanych poniżej. Podaj główną przyczynę wielkości opadów atmosferycznych dla każdego z regionów A, B i C.
Kotlina Kaszgarska; Pustynia Atakama; Nizina Gangesu;
Nizina Indusu; Nizina Turańska; Pustynia Namib.
A. Nazwa regionu: ………
Główna przyczyna opadów atmosferycznych: ………
B. Nazwa regionu: ………
Główna przyczyna opadów atmosferycznych: ………
C. Nazwa regionu: ………
Główna przyczyna opadów atmosferycznych: ………
Materiał źródłowy do zadań 11–12.
Na mapach oznaczonych literami A i B przedstawiono dwa typy wybrzeży morskich.
Zadanie 11.
Podaj trzy różnice między typami wybrzeży przedstawionymi na mapach A i B.
1. .......
2. .......
3. .......
Zadanie 12.
Zaznacz opis, który charakteryzuje wybrzeże przedstawione na mapie A.
A. Utworzone w wyniku częściowego zatopienia dolin śródgórskich ułożonych prostopadle do linii brzegowej.
B. Powstało w wyniku zalania przez morze dolin rzecznych rozcinających głębokimi jarami przybrzeżny obszar o budowie płytowej.
C. Powstało w wyniku zalania obszaru górskiego. Występują na nim wydłużone ciągi wysp, wąskich półwyspów i zatok równoległych do linii wybrzeża.
D. Utworzone w wyniku zalania przez morze U-kształtnych dolin polodowcowych.
Zadania pochodzą z informatorów CKE
SPRAWDŹ SWOJE ODPOWIEDZIPróbna matura 2017. Geografia - sprawdź się! I skomentuj, jak Ci poszło!
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?