Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznański underground lat 80. XX wieku. Awangarda, eksperymenty i punk. Wyjątkowa wystawa w Muzeum Narodowym

Marta Jarmuszczak
Marta Jarmuszczak
To Leszek Knaflewski zabiegał o opracowanie dorobku grupy i zorganizowanie ekspozycji, którą dziesięć lat temu pokazano w Muzeum Sztuki w Łodzi. Obaj artyści nie doczekali niestety wówczas wernisażu wystawy „Witalny realizm grupy Koło Klipsa”.
To Leszek Knaflewski zabiegał o opracowanie dorobku grupy i zorganizowanie ekspozycji, którą dziesięć lat temu pokazano w Muzeum Sztuki w Łodzi. Obaj artyści nie doczekali niestety wówczas wernisażu wystawy „Witalny realizm grupy Koło Klipsa”. Waldemar Wylegalski
Najnowsza ekspozycja czasowa w Muzeum Narodowym w Poznaniu przypominać będzie dorobek legendarnej poznańskiej grupy Koło Klipsa. Twórczość zespołu jest ukazana w kontekście undergroundowej sceny muzycznej Poznania – przestrzeni alternatywnego obiegu, w którym jako głos sprzeciwu wobec oficjalnej polityki kulturalnej państwa wybrzmiewała muzyka awangardowa, eksperymentalna i punk. Tytuł nawiązuje do archiwalnego artykułu "Głosu Wielkopolskiego".

Wystawa zorganizowana jest w rocznicę pierwszego pokazu legendarnej grupy Koło Klipsa, który miał miejsce w 1984 roku w Galerii Wielka 19. W tym roku mija także dokładnie dziesięć lat od śmierci Leszka Knaflewskiego i Wojciecha Kujawskiego, współtwórców ugrupowania. To Leszek Knaflewski zabiegał o opracowanie dorobku grupy i zorganizowanie ekspozycji, którą dziesięć lat temu pokazano w Muzeum Sztuki w Łodzi. Obaj artyści nie doczekali niestety wówczas wernisażu wystawy „Witalny realizm grupy Koło Klipsa”.

- Można w dużym uproszczeniu powiedzieć, że prace Koła Klipsa powróciły po czterdziestu latach do Poznania. Jest to pierwsza wystawa prezentująca dzieła grupy w tak dużym wyborze. Leszek Knaflewski opracowywał także archiwum Koła Klipsa, myśląc o wydaniu publikacji przy okazji wystawy w Łodzi, do czego ostatecznie nie doszło. Udało się to dopiero teraz po upływie kolejnej dekady. Planując wydanie monografii Koła Klipsa, Knaflewski chciał opublikować także swoje archiwum punkowe. Artysta należał do pierwszej załogi punkowej działającej w mieście, współtworzył m.in. zespół STEN i współprowadził Klub DNO działający w PWSSP. Stąd pomysł na ukazanie twórczości Koła Klipsa w kontekście lokalnej, alternatywnej sceny muzycznej

- mówi dr Anna Borowiec, Kuratorka Galerii Sztuki Współczesnej Muzeum Narodowego w Poznaniu.

Tytuł wystawy zainspirowany "Głosem Wielkopolskim"

Tytuł wystawy jest - podobnie jak cała ekspozycja - związany ze wzmianką o „ultraawangardowej wystawie plastycznej”, o której pisał w 1985 roku Olgierd Błażewicz, wieloletni szef działu kultury poznańskiego „Głosu Wielkopolskiego”. W przywołanym artykule recenzował on spektakl Wyspy Galapagos w poznańskim Teatrze Polskim.

- Scenografią była tam wystawa grupy Koło Klipsa. Użycie członu „ultra” oznaczało wówczas coś skrajnie awangardowego w rozumieniu ekstremalnego nowatorstwa użytych środków wyrazu. Choć twórczość Koła Klipsa w kolejnych dekadach była łączona z pojęciami nowej ekspresji czy transawangardy, to jak już zauważył Mariusz Rosiak, była „kreacją na wskroś oryginalną, samoswoją”. Paradoksalnie więc, z pewnością intuicyjnie utworzony przez Błażewicza termin „ultraawangarda” doskonale oddawał indywidualizm i radykalizm artystyczny grupy Koło Klipsa, o którą chcemy upomnieć się jako o jedno z najważniejszych ugrupowań lat 80

- opisuje Anna Borowiec.

Wyjątkowa wystawa w Muzeum Narodowym w Poznaniu

- Na wystawie prezentujemy łącznie ponad pięćset obiektów. W pierwszej części ekspozycji pokazujemy prace grupy Koła Klipsa – zarówno obiekty przestrzenne (przede wszystkim z kolekcji muzealnych, m.in., Muzeum Sztuki w Łodzi), jak też obrazy i rysunki. Jest także część wystawy poświęcona archiwum grupy, gdzie można obejrzeć fotografie, szkice praw, rękopisy, plakaty, katalogi, ale także nagrania archiwalne. W drugiej części ekspozycji prezentujemy scenę muzyczną, plakaty, ziny, fotografie, projekty plakatów i ulotek, instrumenty, płyty, kasety magnetofonowe i płyty winylowe z archiwów takich zespołów jak STEN, RASA, TAZ, Bexa Lala, Reportaż, Ręce do góry, Krew, Pidżama Porno. Zbombardowana Laleczka, Malarze i żołnierze, Hacesja czy Cymeon X. Można posłuchać nagrań i obejrzeć archiwalne nagrania z koncertów

- informuje Anna Borowiec.

Wystawa została objęta patronatem medialnym "Głosu Wielkopolskiego".

Zobacz zdjęcia

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

od 12 lat

Obserwuj nas także na Google News

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski