Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznański Rower Miejski musi przejść na swoje. Miasta nie stać na jego utrzymywanie i rezygnuje z dofinansowywania systemu

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Niestety spada zainteresowanie rowerami miejskimi, mimo że dziesięć procent poznaniaków korzysta na co dzień z rowerów.
Niestety spada zainteresowanie rowerami miejskimi, mimo że dziesięć procent poznaniaków korzysta na co dzień z rowerów. Łukasz Gdak
Koniec finansowego wspierania systemu rowerów miejskich w Poznaniu – zapowiada miasto. Do 30 listopada, czyli do końca sezonu system może liczyć na wsparcie, ale w przyszłym roku operator musi dać sobie radę sam.

Poznański Rower Miejski działa od 2012 roku i obejmuje zarówno rowery w układzie stacyjnym – czyli 3. generacji, jak i bezstacyjnym – 4. generacji. Pierwsze z nich korzystają ze 112 stacji, w których parkuje 996 rowerów. Trzy stacje – Malta Ski, Termy Maltańskie i Rondo Śródka – oferują 20 rowerków dla dzieci, w innych stacjach 76 rowerów posiada foteliki do przewozu dzieci. W systemie wyznaczono też 178 miejskich stref postoju rowerów 4. generacji, czyli nie związanych ze stojakami 3G. Tych jednośladów jest 883, w tym 30 rowerów elektrycznych.

Niestety spada zainteresowanie rowerami miejskimi, mimo że dziesięć procent poznaniaków korzysta na co dzień z rowerów. Przesiadamy się po prostu na własne egzemplarze, a także na hulajnogi elektryczne. Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania powiedział nawet na antenie Radia Poznań, że w ostatnich latach dramatycznie spadała liczba wypożyczeń rowerów miejskich.

Zobacz też: Prototypowa Gamma ponownie na torach! Tym razem na linii 13!

- Poznański Rower Miejski w swoim założeniu miał nie tylko ułatwić przemieszczanie się po mieście, ale przede wszystkim zmienić postrzeganie roweru jako środka transportu miejskiego - informuje miasto w oświadczeniu Zarządu Transportu Miejskiego.

- Celem było pokazanie mieszkańcom miasta, że jest to ekologiczny, ekonomiczny i zdrowy sposób poruszania się. To w dużej mierze się udało. Mieszkańcy coraz częściej wybierają tę formę przemieszczania się, korzystając nie tylko z PRM ale i ze swoich jednośladów. Z danych wynika, że wzrost udziału podróży rowerem dla podróży obejmujących: transport zbiorowy, samochód, rower wzrósł z 6,78 proc. w roku 2013 do 10,63 proc. w roku 2019. Prognozuje się, że udział podróży rowerem w całym systemie transportowym Poznania, obejmującym pieszych, rower, transport indywidualny oraz transport zbiorowy, w najbliższych latach będzie się utrzymywał na poziomie 11 proc. Od 2019 roku dało się jednak zauważyć znaczny spadek ilości osób korzystających z PRM. Wynikało to między innymi z faktu, że mieszkańcy widząc jak przyjaznym środkiem transportu jest rower oraz dostrzegając rozbudowywaną z roku na rok infrastrukturę ścieżek rowerowych przesiedli się na własne jednoślady. Nie bez znaczenia jest także to, że pojawiły się wówczas inne możliwości w zakresie tzw. mobilności współdzielonej: samochody na minuty, elektryczne skutery i hulajnogi.

Decyzja o zatrzymaniu dofinansowania systemu nie zapadła w ciągu ostatnich dni. Zarząd Transportu Miejskiego widząc spadkowy trend w obszarze wypożyczeń Poznańskiego Roweru Miejskiego, szukał rozwiązań i w maju 2021 r. rozpoczął rozmowy z 6 firmami działającymi na rynku w obszarze transportu rowerowego.

- Kolejne konsultacje z firmami przeprowadzono w lutym 2022 roku - informuje ZTM. - Ich celem było pozyskanie informacji w zakresie możliwych do wdrożenia rozwiązań, które z jednoczesnym obniżeniem kosztów funkcjonowania i utrzymania systemu PRM, pozwoliłoby utrzymać rower miejski w przestrzeni Miasta Poznania w latach 2023-2024. Uzyskane informacje pozwoliły określić szacunkowe koszty utrzymania systemu liczącego 1000 rowerów w przedziale od 6,5 mln zł (czyli w zasadzie na poziomie porównywalnym do obecnych nakładów) do aż ok. 15 mln zł rocznie. W obecnej sytuacji są to wartości niemożliwe do ujęcia w planie finansowym miasta.

- Wolelibyśmy te środki, które do tej pory służyły wsparciu tego programu przeznaczać na inne cele związane z budową infrastruktury rowerowej – mówił na antenie radia Mariusz Wiśniewski.

Decyzja miasta nie uniemożliwia działania systemu Poznańskiego Roweru Miejskiego – od przyszłego sezonu może on działać dalej, z tym, że jego operator musi znaleźć nową formułę, która pozwoli na odzyskanie dawnej popularności wypożyczania rowerów i zapewnienia finansowania stacji i rowerów. Ponadto - jak zauważa ZTM - doświadczenia innych miast wskazują, że firmy oferujące m.in. elektryczne skutery oraz hulajnogi mogą być zainteresowane uzupełnieniem swojej oferty także o rowery.

Jeżeli jesteś miłośnikiem rowerowych wycieczek lub dopiero zaczynasz swoją przygodę z rowerowymi podróżami, sprawdź naszą listę najpiękniejszych tras rowerowych w Wielkopolsce. Podpowiadamy, gdzie się wybrać, żeby odpocząć na łonie natury.Czytaj więcej --->

Najciekawsze i najpiękniejsze miejsca na przejażdżkę rowerow...

od 7 lat
Wideo

META nie da ci zarobić bez pracy - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski