Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: W sierpniu zmiany w ruchu przed Dworcem Głównym PKP

Bogna Kisiel
W sierpniu wybuchnie rewolucja... przed poznańskim Dworcem Głównym PKP. Totalnie zmieni się organizacja ruchu w tym rejonie, bo wówczas rozpocznie się budowa nowego dworca kolejowego. Przygotowanie rozwiązań komunikacyjnych na czas trwania inwestycji trwało kilka miesięcy.

- Projekt przygotował Zarząd Dróg Miejskich - mówi Krzysztof Skrzypinski, przewodniczący komisji bezpieczeństwa Rady Miasta. - Został on zaakceptowany przez Zarząd Transportu Miejskiego, MPK, policję i straż miejską. Pod uwagę były brane także uwagi komisji.

CZYTAJ TEŻ:
W TYM TYGODNIU ZACZNĄ BUDOWAĆ DWORZEC KOLEJOWY

Teraz - zdaniem wielu poznaniaków i radnych - przed dworcem panuje chaos, a gdy TriGranit rozpocznie budowę, grozi nam jeszcze większy bałagan. Dlatego trzeba było znaleźć najbardziej optymalne rozwiązanie. Wiadomo, że część placu dworcowego zostanie zajęta przez wykonawców. Znajdzie się tutaj m.in. sprzęt potrzebny na budowie. Z tego powodu, by można było wyjechać sprzed dworca, zostanie zlikwidowany parking, znajdujący się obecnie w środkowej części placu.

- Na samym placu przewiduje się ograniczenie ruchu - zapowiada K. Skrzypinski. - Na wysokości mostu Dworcowego zostanie ustawiona barierka-szlaban, a ulica Dworcowa zostanie zamknięta dla ruchu. Wjechać na nią będą mogły jedynie autobusy MPK, osoby niepełnosprawne i taksówki z korporacji, która wygra przetarg na obsługę pasażerów kolei. Podwożąc osobę niepełnosprawną, kierowca zatrzyma się na wyznaczonej kopercie. Przed samym budynkiem dworca na pasażerów oczekiwać będzie około pięciu taksówek. Dla większej liczby aut nie ma tam miejsca.

Zadaniem korporacji, która wygra przetarg, będzie zapewnienie, by zawsze taksówki stały w pogotowiu i ich nie zabrakło. Na placu dworcowym zostaną ustawione także stojaki na rowery.

Własnym autem można będzie wybrać się jedynie przed Dworzec Zachodni PKP.

- Po jednej stronie ulicy Dworcowej powstanie postój dla taksówek, które zamówili pasażerowie PKP, a po drugiej ogólnodostępny - wyjaśnia K. Skrzypinski.

Nie ma jeszcze koncepcji, jak będzie wyglądać organizacja ruchu po wybudowaniu Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego.

- Nie można jednak wrócić do obecnej, patologicznej sytuacji, bo ona jest nie do zaakceptowania - uważa K. Skrzypinski. - Projekt opracowany na czas budowy dworca jest pierwszym krokiem do znalezienia rozwiązania docelowego. Ale już teraz trzeba się nad tym zastanowić.

Radny przypomina, że po powstaniu ZCK dojazd do dworca będzie prowadził od strony Wolnych Torów. Do dyspozycji klientów kolei zostaną oddane wielopoziomowe parkingi.

W Krakowie był taxi przetarg
Różnie kwestię taksówek przy dworcach głównych rozwiązują miasta, z którymi Poznań lubi rywalizować. Np. w Krakowie zorganizowano przetarg na wyłonienie korporacji obsługującej dworzec. Nie oznacza to, że zwycięzcy mają wyłączność na klientów, ale mogą proponować im usługi w pierwszej kolejności i wjeżdżać na parking przy dworcu bez kolejki. Taksówki z innych firm muszą czekać dłużej.

Z kolei we Wrocławiu nie ogłoszono przetargu na wybór korporacji, jednak przed dworcem PKP nie ma problemów podobnych do tych z Poznania. Jedyny kłopot, ale dla taksówkarzy, stanowi 3-złotowa opłata uiszczana przy wjeździe przed dworzec. PM

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski