Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: W 2022 roku kładka berdychowska nad Wartą i Cybiną połączy Chwaliszewo, Ostrów Tumski oraz Berdychowo

Bogna Kisiel
Bogna Kisiel
Do końca 2021 roku  powstanie pieszo-rowerowa kładka berdychowska przez Wartę i Cybinę
Do końca 2021 roku powstanie pieszo-rowerowa kładka berdychowska przez Wartę i Cybinę UMP
Kładka berdychowska w Poznaniu połączy Chwaliszewo, Ostrów Tumski i Berdychowo. Do końca 2019 roku zespół projektantów ma przygotować dokumentację wykonawczą oraz uzyskać pozwolenie na budowę.

– Prace budowlane powinny zakończyć się w grudniu 2021 roku, na początku 2022 roku poznaniacy będą mogli skorzystać z kładki – zapewnia Jaromir Weigel, prezes spółki PIM.

Maciej Wudarski, zastępca prezydenta przypomina, że wielu krytykowało długie przygotowania do konkursu na koncepcję architektoniczną kładki. I twierdzi: – Określenie twardych zasad konkursowych było słuszne.

Weigel wskazuje, że osoby przystępujące do konkursu znały nie tylko warunki techniczne, ale także kwotę, jaką miasto planuje na przeznaczyć na projekt i budowę kładki. – Na projekt przewidzieliśmy 861 tysięcy, a na budowę 30 milionów złotych – dodaje Wudarski.

Konkurs wygrał zespół autorski pod przewodnictwem ARPA Architektoniczna Pracownia Jerzego Gurawskiego, w skład którego weszli architekci Błażej Szurkowski, Maciej Sokolnicki oraz Adam Turczyn. To oni przygotują projekt kładki. Umowa na to zadanie została podpisana w czwartek.

Kładka będzie szeroka na 10-12 metrów. Skorzystają z niej piesi oraz rowerzyści. – I karetki pogotowia, bo jeśli ktoś zbyt emocjonalnie przeżyje roztaczający się z kładki widok, to może zasłabnąć – żartuje prof. Jerzy Gurawski. – Kładka będzie jeszcze lżejsza niż na wizualizacjach, bo zostanie zatopiona w krajobrazie. Leciutko zawiśnie nad Wartą. Zobaczymy z niej katedrę, łąki. Będzie z niej zejście na cypel, który jest fajnym miejscem. Wzbogacimy go jeszcze, ustawimy tu ławki.

Czytaj także: Most we Wronkach będzie otwarty. Ale nie dla wszystkich

Prof. Gurawski nie ukrywa, że pod względem konstrukcyjnym będzie to poważne wyzwanie. – Niestety, brzegi są już nieco podmyte przez Wartę więc rozparcie kładki będzie najtrudniejszą częścią budowy – uważa prof. Gurawski.

Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta twierdzi, że kładka da nie tylko dodatkową możliwość przedostania się na drugi brzeg tym, którzy spędzają wolny czas na Malcie czy w rejonie Chwaliszewa i Starego Rynku.

– Aktywizuje kilka terenów rekreacyjnych, także dalsze rejony miasta, jak Antoninek czy Zieliniec, bo tam też powstaje coraz więcej tras rowerowych – wskazuje Wiśniewski. – Przyczynia się do dalszego ożywienia terenów nadwarciańskich. Poznań wrócił nad Wartę i chcemy ten proces kontynuować. Nie zamierzamy poprzestać jedynie na tej kładce. Po jej wybudowaniu planujemy powstanie kolejnej pomiędzy Ratajami a Wildą. Ona jest już wytyczona w planie miejscowym, znajdzie się poniżej południowego skrzydła Łazienek Rzecznych.

Zobacz także:

Budowa trasy S5, odc. Radomicko - Leszno

Trasa S5 w Wielkopolsce: W piątek otwarty zostanie kolejny o...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski