- Otrzymaliśmy ten system na półroczną próbę - mówi Rafał Łopka z Urzędu Miasta. - Na razie funkcjonuje on wyłącznie przy ulicy Libelta. To tutaj, w Wydziale Spraw Obywatelskich i Wydziale Stanu Cywilnego mieszkańcy załatwiają najwięcej spraw. Jeżeli to rozwiązanie się sprawdzi, na pewno pojawi się również w pozostałych miejskich wydziałach - dodaje.
System Komunikacji Niewerbalnej działa na zasadzie wideokonferencji.
- Tłumacz, jak i osoba niesłysząca widzą się na ekranie monitora - wyjaśnia Sylwia Klupś z Wydziału Obsługi Urzędu Miasta. - Klient przekazuje swój problem za pomocą języka migowego i od razu otrzymuje odpowiedź w tym języku. Pomocą merytoryczną służą pracownicy punktu informacyjnego.
Na razie z usług tłumacza korzysta niewielu. - System funkcjonuje dopiero od 26 stycznia. Nie wszyscy głuchoniemi wiedzą jeszcze o takiej możliwości - dodaje Sylwia Klupś.
A co myślą o tym rozwiązaniu najbardziej zainteresowani?
- To świetny pomysł i duże ułatwienie. Należałoby je jednak dopracować - stwierdza Maria Włodarczak. - Monitor jest trochę za mały. Osoby starsze mogą mieć problem z zobaczeniem tego, co pokazuje tłumacz.
Niesłyszący mogą skorzystać z systemu komunikowania od poniedziałku do piątku w godzinach pracy urzędu - od 8 do 16. Dyżury pełnić będzie także tłumacz stacjonarny. Pracuje w każdy poniedziałek w godz. 15.30-16.30.
Osoby, które mają problem z komunikowaniem się, pozytywnych zmian mogą spodziewać się od 1 kwietnia. Wtedy, według ustawy o języku migowym i innych środkach komunikowania, organ administracji publicznej musi zapewnić im możliwość porozumienia się.
Chcesz skontaktować się z autorem informacji? [email protected]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?