Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Specjalne karty kibica na Euro 2012

Agnieszka Świderska
Miasta-gospodarze szykują szereg ułatwień dla kibiców
Miasta-gospodarze szykują szereg ułatwień dla kibiców Grzegorz Dembiński
Wszyscy jesteśmy gospodarzami Euro. Banał? Niekoniecznie. To jak hiszpański czy angielski kibic zapamięta polskie mistrzostwa, będzie zależało nie tylko od atmosfery na trybunach, ale także od pani w okienku na dworcu PKP i od taksówkarza, który zabierze go spod Sheratona czy Merkurego. Czy będziemy musieli się wstydzić? A może stać nas na Euro bez kompleksów? Ten właśnie drugi wariat zamierzają wcielić w życie spółka PL.2012 oraz miasta-gospodarze. I mają już pomysły, jak to zrobić.

Prawdziwą rewolucją ma być Polish Pass - jeden dokument, który otworzy kibicom drzwi nie tylko do hotelu, ale także do samolotu, pociągu i miejskiego autobusu. Będzie także ubezpieczeniem.

- Turyści zastanawiający się nad wyjazdem do obcego kraju na takie imprezy jak Euro zadają sobie zazwyczaj trzy pytania: gdzie będę spał, w jaki sposób będę się przemieszczał oraz czy będę miał ubezpieczenie zdrowotne - mówi Mikołaj Piotrowski, rzecznik PL.2012. - Polish Pass jest odpowiedzią na te pytania.

Na jakiej zasadzie będzie działał? Od grudnia, kiedy to będą znani już wszyscy finaliści Euro, na wybranych portalach będzie można wykupić ubezpieczenie, bilety na samolot i miejską komunikację oraz nocleg w hotelu. I te wszystkie rezerwacje będą właśnie na Polish Pass, który będzie można mieć przy sobie w komórce jako dokument PDF. W tej wersji będzie na pewno, prawdopodobnie będzie można również go sobie wydrukować.

Maciej Sobociński, z zespołu Euro 2012 ds. obsługi komunikacyjnej w poznańskim magistracie, jest bezpośrednio zaangażowany w prace nad Polish Pass.

- Do Poznania, Warszawy czy Wrocławia nie przyjadą tylko kibice z biletami na stadiony - mówi Maciej Sobociński. - Drugie tyle przyjedzie dla samej atmosfery, żeby się bawić na piłkarskiej fecie. Tak jest na każdych mistrzostwach. Chcemy maksymalnie ułatwić im przyjazd i pobyt tutaj. Dlatego Polish Pass będzie wspólnym produktem miast-gospodarzy dla wszystkich kibiców.

Poznań jako pierwszy z tych miast wyznaczył Strefę Kibica. Tak naprawdę w czasie mistrzostw tą strefą nie będzie tylko plac Wolności, ale całe centrum. I tam właśnie, a także w okolicy dworców i Ławicy, do akcji w czasie Euro wkroczą "miejscy" wolontariusze. Dla kibiców będą żywą informacją turystyczną - aby tak samo łatwo było ich odnaleźć w Poznaniu jak i w Warszawie, w każdym mieście będą nosili jednolite stroje. Aby zostać jednym z 3000 wolontariuszy, wystarczy mieć ukończone 18 lat i znać angielski. Nabór rozpocznie się jesienią.

Niezależnie od wolontariuszy będą działać Ambasady Kibiców - specjalne punkty, gdzie kibice będą uzyskiwali informacje bezpośrednio od... kibiców. Z kolei pani w kasie na dworcu głównym i taksówkarz spod Merkurego zostaną objęci projektem Akademia Euro realizowanym wspólnie z Urzędem Marszałkowskim. 3000 osób "pierwszego kontaktu" ze wszystkich miast-gospodarzy może liczyć na darmową naukę angielskiego, szkolenie z profesjonalnej obsługi klienta oraz kurs wiedzy o atrakcjach turystycznych regionu.

Lepsze wrażenie na kibicach mają także zrobić hotelarze - dla 1600 z nich (kilkuset z Poznania) przygotowano szkolenie z savoir-vivre i prezencji w ramach Akademii Gościnności.
Tymczasem UEFA chce przekonać miasta-gospodarzy, by na czas turnieju zapewniły kibicom darmową miejską komunikację. Nie za darmo oczywiście.

- W zamian UEFA ma dopłacić do każdego sprzedanego biletu na mecz w Poznaniu - mó-wi Michał Prymas, pełnomocnik prezydenta ds. Euro 2012.

Na każdym bilecie Poznań może zarobić od jednego do dwóch euro - bo takie stawki zaproponowała wstępnie UEFA. I rozwiąże przy okazji problem kontrolerów, których trudno będzie przekonać, żeby wsiedli do tramwaju pełnego kibiców.

Zajrzyj na swoją skrzynkę i sprawdź, czy wylosowałeś bilet na Euro!
Pierwsza faza losowania biletów na przyszłoroczne mistrzostwa już za nami.
Na stronie UEFA.com zgłoszono rekordową liczbę aplikacji - ponad 12 milionów. Stawką było 41 procent z ogólnej puli 1,4 mln biletów, czyli około 575 tysięcy wejściówek. O wyniku losowania i możliwości zakupu biletów szczęśliwcy zostaną powiadomieni do końca miesiąca za pośrednictwem poczty elektronicznej. Od momentu

otrzymania potwierdzenia o wylosowaniu, kibic będzie miał miesiąc na to, żeby zapłacić za wybrane bilety. Może zapłacić w złotówkach. Ponieważ weryfikacja nabywcy biletu odbywa się wyłącznie w momencie sprzedaży, teoretycznie nic nie stoi na przeszkodzie, żeby odsprzedać bilet.
Po grudniowym losowaniu grup, gdy będzie już wiadomo, które z 14 krajów (oprócz Polski i Ukrainy) weźmie udział w mistrzostwach, na sprzedaż będzie kolejna pula biletów. Tym razem 32 proc, czyli ok. 450 tys. biletów zostanie równo rozdzielonych między 16 federacji piłkarskich. Reszta biletów trafi do sponsorów, gości UEFA i nabywców pakietów biznesowych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski