Pierwsze tramwaje mają pierwszy raz przejechać budowanym odcinkiem linii PST do Dworca Zachodniego pod koniec czerwca.
Mimo, że schody są gotowe do uruchomienia, podróżni korzystają z tradycyjnych schodów. I wygląda na to, że do tego czasu trzeba będzie czekać na uruchomienie ruchomych schodów. A jest tak ponieważ jak dotąd nie podłączono prądu.
Umowę z energetykami musi podpisać Zarząd Transportu Miejskiego. Prąd będzie też niezbędny do funkcjonowania wind, oświetlenia nowego obiektu, a także do zasilania systemu kamer, przy pomocy których będzie monitorowany przystanek PST. Sporo energii będzie potrzeba do funkcjonowania przepompowni wód deszczowych. Dzięki tej ostatniej tunele nie będą zalewane w razie gwałtownych opadów deszczu.
- Z wyliczeń Zarządu Transportu Miejskiego wynika, że koszt energii elektrycznej to kwota około 600 tysięcy złotych - wyjaśnia Paweł Marciniak, rzecznik Urzędu Miasta Poznania.
Czy za prąd niezbędny do obsługi schodów, z których korzystać będą też pasażerowie kolei powinno płacić wyłącznie miasto?
- Jak na razie poznański Zarząd Transportu Miejskiego nie zwrócił się do nas z wnioskiem o współfinansowanie rachunków za energię elektryczną. Jeśli taki wniosek wpłynie rozważymy go - mówi Piotr Kryszak, rzecznik spółki PKP.
A na razie w tunelu prowadzącym do przystanku PST trwają prace. Część ścian nowego przejścia wyłożono już kamiennymi płytami. Ściany pozostałej części tunelu zostaną otynkowane, gdy tylko temperatura powietrza będzie powyżej 5 stopni C. Gotowe są też toalety.
W wiacie przystankowej układane są szyny tramwajowe. Najtrudniejszym momentem dla linii PST będzie najprawdopodobniej rozbiórka Mostu Uniwersyteckiego. To właśnie z tego powodu zmieniono sposób montażu trakcji tramwajowej. Zamiast podwieszać ją pod most, zostanie ona rozpięta na dodatkowo ustawianych słupach. Sam Most Uniwersytecki prawdopodobnie rozbierany będzie we wrześniu.
Termin rozbiórki w znacznym stopniu uzależniony jest jednak od kolejarzy. Wyznaczą oni czas rozbiórki, tak jak wyznaczali terminy na budowie nowego dworca kolejowego. Pod Mostem Uniwersyteckim przejeżdżają pociągi udające się w stronę Warszawy oraz Szczecina. Mogą one dojeżdżać do poznańskiego Dworca Głównego inną trasą, czyli przez Franowo, ale oznacza to wydłużenie czasu ich jazdy.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Oddano hołd ofiarom Zbrodni Katyńskiej. Złożono wieniec na grobie Kazimierza Sabbata
- Szef MSZ: Albo Rosja zostanie pokonana, albo będzie stała u naszych granic
- Lecisz do Londynu? Uważaj. Na słynnym lotnisku rozpoczynają się strajki
- Niedziela była wspaniała. A jaki będzie poniedziałek? Sprawdź prognozę pogody