Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Rozpoczęły się prace na budowie dworca

Robert Domżał
Na peronie drugim powstaje  wykop pod fundamenty przyszłego dworca kolejowego w Poznaniu.
Na peronie drugim powstaje wykop pod fundamenty przyszłego dworca kolejowego w Poznaniu. Robert Domżał
Nieśmiało, po cichu rozpoczęła się budowa dworca PKP. Inwestor uroczystość wmurowania kamienia węgielnego planuje na wrzesień.

Na peronie drugim powstaje wykop pod fundamenty. Stalowe ścianki wbijane są na głębokość około trzech metrów. Prace prowadzi firma ze Śląska, która jest jedną z niewielu w kraju mających uprawnienia do robót na obszarach kolejowych. W niedalekiej przyszłości w kilku punktach wyrosną żelbetowe słupy, na których posadowiona będzie konstrukcja dworca. Na razie na placu budowy jest nie więcej jak kilkunastu robotników, dwie maszyny i kilka ciężarówek wywożących ziemię z wykopu. Jak przekonują osoby reprezentujące spółkę TriGranit, budowa kompleksu będzie przebiegała sprawnie, ponieważ stawiany on będzie z prefabrykatów. Te zaś są już gotowe.

Czytaj także:
Nowy dworzec główny w Poznaniu [ZDJĘCIA]
Poznań: Dworzec PKP zbudują w dziesięć miesięcy?
Poznań: Nowy dworzec ukróci taksówkarską mafię?

Zintegrowane Centrum Komunikacyjne ulokowane będzie nad torami po wschodniej stronie dzisiejszego Dworca Głównego. Zajmie powierzchnię 7 tys. mkw. Usytuowane będzie na trzech poziomach. Na parterze znajdzie się terminal autobusowy na 19 stanowisk. Zostanie on połączony z dworcem kolejowym i centrum handlowym. Parter zajmie operator terminala i kasy biletowe dla autobusów.
We wtorek przedstawiciele inwestora przebywali w Poznaniu. Jest nadzieja, że dzisiaj podpisana zostanie umowa w sprawie zlokalizowania dworca autobusowego w obrębie ZCK. Pozostaje jeszcze kwestia budowy i użytkowania kolektora sanitarnego. Negocjacje między TriGranitem a Aquanetem są trudne. Tymczasem właśnie od tego porozumienia zależy, kiedy zostanie złożone w Urzędzie Wojewódzkim pozwolenie na budowę.

Zdaniem Pawła Chudzińskiego, prezesa poznańskiego Aquanetu, projekt porozumienia, jaki przedstawiony został węgierskiemu inwestorowi, w żaden sposób nie odbiega od umów proponowanych dotąd innym firmom.

- To nie Aquanet stawia jakieś szczególne warunki. Jesteśmy spółką i nie możemy nie dbać o interes naszych udziałowców. Nie może być tak, że umowa zabezpiecza interesy tylko jednej strony. W przeciwnym razie za moment pojawi się kolejny inwestor z żądaniami - mówi prezes Chudziński.
Finałem takiego postępowania może być wizyta służb kontrolnych. TriGranit chce mieć z kolei pewność, że gdy do kolektora zaczną się podłączać inni, firma ta jako inwestor otrzyma zwrot części nakładów.

Dojazd z miasta do ZCK będzie możliwy z mostu Dworcowego do poziomu +1, jak i do parteru. Koniec budowy planowany jest na rok 2013.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski