Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań: Przyszła droga za Kładką Berdychowską już budzi obawy mieszkańców rejonu Zagórza

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Mieszkańcy obawiają się budowy drogi prowadzącej ruch od strony kładki w jednokierunkową i wąską ul. Wieżową.
Mieszkańcy obawiają się budowy drogi prowadzącej ruch od strony kładki w jednokierunkową i wąską ul. Wieżową. Grzegorz Okoński
Mieszkańcy ulicy Wieżowej i Zagórza, w rejonie przyszłej Kładki Berdychowskiej są zaniepokojeni tym, że w ich układ drogowy miałby być wpuszczony ruch związany z budową kładki i przejścia od niej w stronę centrum: jak mówią, nie tylko obawiają się wandali, czy złodziei, którzy dużo łatwiej dotrą przed ich domy od strony kładki, ale też wprowadzenia ciężkiego sprzętu na wąski zakręt – jedyną drogę, jaką można stąd dojechać nad rzekę.

- Przez całe lata miasto nie interesowało się cyplem między Wartą a Cybiną: mieszkańcy sami kosili tu trawy i wycinali chaszcze, by nie doszło do pożaru, sadzili drzewka i równoległy do linii posesji żywopłot, dzierżawią też pas przy tej linii, i stąd nie wszyscy nawet zbudowali tu ogrodzenia – opowiada Andrzej Okińczyc, mieszkaniec ul. Wieżowej. - Gdy dowiedzieliśmy się, że będzie zbudowana Kładka Berdychowska i droga łącząca ją z naszą ulicą, wzięliśmy udział w konsultacjach społecznych, informowaliśmy miasto o naszych obawach i spostrzeżeniach, ale nie bardzo wyobrażamy sobie, jak tuż przy domach i skarpie można poprowadzić drogę. Nie negujemy kładki – wiemy, że ona będzie i będzie miała swoje znaczenie dla zwiększenia funkcji rekreacyjnej terenów nadwarciańskich, ale obawiamy się, że zapadają decyzje o nas bez nas, niekoniecznie dla nas bezpieczne. Drzewa za naszymi domami już oznaczono farbą do wycięcia – coś się już dzieje. Ponadto tu mamy wąską drogę, jednokierunkową, o kiepskiej nawierzchni, poprowadzoną nad cieplikiem. Nie ma możliwości, by w innym miejscu budować drogę w kierunku kładki, ale jak tu w takim razie wprowadzić ciężki sprzęt budowlany?

Zobacz: Na Jeżycach może powstać stacja PKP. Kolej odciąży ruch samochodowy?

- Chcemy kładki, ale nie rozumiemy po co na siłę wpuszczać za nią ruch drogowy w Ostrów Tumski – pyta Piotr Lecyk, członek Zarządu Osiedla Ostrów Tumski – Śródka – Zawady – Komandoria. - Już na etapie projektów nikt nie pytał mieszkańców, jak ich zdaniem miałaby być zorganizowana przestrzeń za zjazdem z kładki. To wygląda tak, jakby rada osiedla była niepotrzebna, a w zasadzie potrzebna tylko do przeprowadzenia konsultacji, bo czy zdanie mieszkańców będzie uznane, tego już nie można zagwarantować.

Mieszkańcy dotąd mieli spokój – za ich domy nie docierało wielu amatorów imprezowania nad brzegiem Warty (choć jak mówi Piotr Lecyk, sezon „grillowy” kilkanaście metrów od domów już się rozpoczął!). Po zbudowaniu kładki to się zmieni: projekt uwzględnia bowiem plac miejski, punkt widokowy, czy boiska do siatkówki plażowej. Ostrów znajdzie się na środku linii komunikacyjnej łączącej oba brzegi Warty, teren akademicki z terenami rekreacyjnymi. I będzie poprowadzona droga od kładki do wspomnianego zakrętu ul. Wieżowej – dokładniej do miejsca tuż za nim.

W grudniu Miejska Pracownia Urbanistyczna powiadomiła mieszkańców, że ich opinie będą rozpatrywane i stanowią materiał do dalszych prac nad projektem planu zagospodarowania przestrzennego. W jaki sposób nań wpłyną, mieszkańcy dowiedzą się, gdy plan będzie przedstawiony do publicznego wglądu.

- Do wyłożonego projektu planu będzie można składać uwagi, które rozpatrzy prezydent, a w przypadku negatywnego rozstrzygnięcia prezydenta, uwagę ostatecznie rozstrzygnie Rada Miasta – zapewnia MPU.

- Zapewniam, że głosy mieszkańców były, są i będą brane pod uwagę przy ustalaniu planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego; trzeba znaleźć rozwiązanie satysfakcjonujące mieszkańców i spełniające wymagania sprawnego i bezpiecznego układu komunikacyjnego – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. - Droga łącząca kładkę z układem Zagórza powstanie choćby dlatego, że musi być zapewniona możliwość dojazdu dla straży pożarnej, czy pogotowia, niezależnego od mostu Chrobrego, na Ostrów i na Zagórze. Jednak nie będzie to żadna arteria samochodowa: kładka ma charakter pieszo–rowerowy, a droga od niej odchodząca będzie zabezpieczona przed wjazdem samochodów i dostępna wyłącznie dla służb ratunkowych w razie nagłej potrzeby.

Miejska Pracownia Urbanistyczna zapewnia w raporcie z przebiegu II etapu konsultacji społecznych, że całe rozwiązanie będzie jeszcze przedmiotem dyskusji publicznej, a po niej wyznaczony będzie termin zbierania uwag do projektu tegoż planu.

Sprawdź też:

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski