Wśród pomysłów "czwórki" jest zwężenie jezdni na kilku ulicach, czy to przez likwidację pasa ruchu czy zwężenia ich tam, gdzie są zbyt szerokie - jak na przykład dwa 5-metrowe pasy na północnej pierzei placu Wolności. Wygospodarowaną w ten sposób przestrzenią podzieliliby się między siebie rowerzyści i przechodnie. Kolejne to wytyczenie dodatkowych pasów i kontra-pasów dla rowerzystów oraz przejść dla pieszych, równorzędne skrzyżowania i wyłączenie świateł. We wtorek o tych pomysłach dyskutowano na spotkaniu "Zrównoważonych" w klubokawiarni "Głośna".
CZYTAJ TEŻ:
STREFA TEMPO 30 KONSULTOWANA
STREFA TEMPO 30 DO KOŃCA CZERWCA
- To, że strefa zafunkcjonuje tylko dlatego, że staną tam znaki z ograniczeniem prędkości do 30 km/h, może okazać się złudzeniem - mówi Włodzimierz Nowak z My-Poznaniacy. - Ona musi być fizycznie niewygodna dla kierowców, którzy wjeżdżając w nią, nie będą w stanie rozwinąć większej prędkości.
Taką fizyczną barierą, na widok której każdy szanujący swój samochód kierowca zdjąłby nogę z gazu, byłyby donice z zielenią ustawione na jezdni na wysokości przejść dla pieszych.
- To, co proponujemy wymaga jedynie niewielkich nakładów, jeżeli w ogóle - przekonuje Cezary Brudka. - Dlaczego tak bardzo nam na tym zależy? Skoro wprowadzamy w centrum strefę uspokojonego ruchu, to czemuś ma to służyć. Celem jest kształtowanie przyjaznego śródmieścia, ale nie stanie się ono przyjazne za sprawą kilku znaków z "30" i kontrapasów. Żeby wypełnić je pieszymi i rowerzystami, trzeba im ułatwić poruszanie się w nim. Oni muszą czuć, że to miejsce jest dla nich.
Dlatego stowarzyszenia postulują, by w obrębie strefy wyłączyć sygnalizację świetlną, w tym znienawidzone przez większość poznaniaków światła na wysokości księgarni św. Wojciecha, na których muszą spędzić kilka minut. Co z tymi pomysłami zrobi ZDM?
Tymczasem inne miasta idą jeszcze dalej, całkowicie zamykając swoje ścisłe centra dla samochodów. Za rok zrobi to Wrocław, szykuje się również Gdańsk. Z kolei Warszawa planuje wprowadzić opłaty za wjazd do śródmieścia. Powód wszędzie jest ten sam: każde z tych miast chce odzyskać centrum.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?