18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poznań. Herkules ustawił 90-tonową kratownicę nad peronem Dworca Głównego [ZDJĘCIA]

Robert Domżał
W nocy montowano kratownicę na Dworcu Głównym w Poznaniu.
W nocy montowano kratownicę na Dworcu Głównym w Poznaniu.
Trzy dźwigi i ledwie piętnastu ludzi ustawiało w nocy 90-tonowa kratownicę. A operacja była trudna nawet trudniejsza niż ta z soboty na niedzielę, kiedy na Dworcu Główny ustawiono pierwsze dwa tego typu elementy.

Ważący 90 - ton element trzeba było przenieść nad siecią trakcyjną i dwoma peronami. Kolejną trudnością było to, że słupy na których wsparto ten element oddalone były o około 1,5 metra od budynku dworca i ledwie kilkanaście centymetrów nad wiatą na peronie 1.

W XXI wieku nie powinno to być problemem, ale w środę przez cały dzień wiatr był silny. Wieczorem raz się wzmagał, raz słabł. Pracownicy firmy Zeman ze Śląska, która wybudowała stalową konstrukcję zastanawiali się nawet czy operacji nie odwołać.

Około godz. 22:00 na poznański dworzec przyjechał opóźniony pociąg. Kolejarze wyłączyli napięcie w sieci trakcyjnej. Zaczęło się siłowanie z wiatrem i kratownicą. Dobrych kilkadziesiąt minut trwało zdejmowanie zabezpieczeń, które podtrzymywały kratownicę po tym, jak została ona zespawana.

- Jeśli podniesiemy kratownicę w górę, a wiatr znów zacznie mocno dmuchać, będzie ona jak żagiel - mówi Przemysław Terlecki, rzecznik prasowy spółki Trigranit. Gdyby zaś siła wiatru przekroczyła 20 metrów na sekundę, dźwig Herkules samoczynnie się wyłączy.

Gdy stalowy element znalazł się już nad peronami, pracownicy którzy przy pomocy lin podwieszonych do przenoszonej części, musieli się mocno wysilać, by konstrukcja się nie obracała wokół swojej osi.

Jednak jeszcze przed północą stalowa krata długa na około 30 metrów i wysoka na blisko 10 metrów spoczęła na filarach nad peronem pierwszym. Do godz.4:30 trwało montowanie wsporników, które ją stabilizowały.

W stalowej części parkingu będą znajdowały się najazdy - pochylnie służące przemieszczaniu się z kondygnacji na kondygnację. Projektant postanowił zastosować stalową konstrukcję, ponieważ nie mógł w peronach ustawić takich podpór jak te, które podtrzymują pozostałe fragmenty parkingu. Gdyby ta część budynku miała być wykonana z żelbetu podpory musiałyby stanąć w miejscu, gdzie jest tunel łączący perony z Dworcem Głównym oraz Dworcem Zachodnim. Jeszcze przed zimą budynek przyszłej galerii handlowej ma być w stanie surowym. W styczniu budowlańcy planują zawieszenie na nim wiechy. Wcześniej zaś zacznie się budowa dróg dojazdowych do Poznań City Center. Największe zmiany nastąpią w sąsiedztwie Mostu Dworcowego. Między mostem a skrzyżowaniem ulic Matyi, Towarowej i Przemysłowej pojawi się przystanek tramwajowy oraz przejście podziemne. Do nowego centrum handlowego będzie można dojechać również od strony ulicy Jakuba Wujka, która tez zostanie przebudowana.

Obecnie wykonawcy ustalają harmonogram robót. Jak zapewniają przedstawiciele inwestora, węgierskiej spółki Trigranit, zależy im na tym, by w trakcie budowy utrudnienia dla przejeżdżających przez Most Dworcowy były jak najmniejsze.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski